|
Inlägg #1: Postat: 2009-04-04 09:59:00
|
|
Bombycilla |
Mats, har du fått kemi på hjärnan?I en tidigare artikel - Farligt gifta sig när man är kär- säger du att erotiska instinkter så starkt dominerar före förnuft att vi inte tänker längre än näsan räcker vid parbildning och har så förbannat korta näsor. Konsekvens universiellt: Inom fyra år skulle kemikärleken vara över och många förhållanden havererar. Är människan en kemisk robot liksom fåglarna? Och Janne B, Jesuskramare, vad säger du om att Judas Iskariot nödvändigtvis måste förråda Jesus för att historien
skulle gå ihop? En fråga till i Påskatider: "Min gud varför har du övergivet mig" frågade Jesus på korset. Menade han: " Varför så liten publik vid detta evenemang?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-04-04 10:46:00
|
|
Janne B |
LITEN PUBLIK/ Tja jag har många ggr läst antaganden om att ca 100 000 judar sökte sig till Jerusalem vid Påsk. De var mycket utspridda över hela Orienten redan vid denna tid o kunde ta månader på sig för sin pilgrimsfärd. Jämför med Mecka i dag...// Det som skiljer människan från djuren är att vi inte bara styrs av kemi eller ryggradsreflexer...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-04-04 10:53:00
|
|
Janne B |
Matts Du lämnar en rad underbara och intressanta uppgifter. tack. Men frågan kvarstår om du anser att människor är lika kemistyrda som djur eller om vi kör i en egen division.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-04-04 11:21:00
|
|
mats hägglöf |
Janne, jag är fullt medveten om att jag är tendentiöst objektiv. Har ingående studerat fåglars beteenden, har gjort ett fleratl fältförsök vad beteenden beträffar och jag är starkt påverkad av resultaten - exempel: Visa upp en pappsiluett av en rovfågel för en kyckling som aldrig träffat sina föräldrar och kycklingen intar skyddsställning. Visa upp en dito av en fasan och han skiter i vad han ser. Måste erkänna att jag med endokrinologi som en stor, mångårig kunskap betvivlar människans egentliga självständiga tänkande.
Kanske har jag fel,men upp till bevis!! Med 7 producerade barn har jag en filosofi dessutom: Använd båda händerna när Du älskar! Och Janne B, hur var det med Jesu´s uttalande på korset, Bombycilla tror att han saknade stor publik för detta evenemang och därför klagade!! Jag har stor respekt för Dina synpunkter och kunskaper, kom igen!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-04-04 13:15:00
|
|
Janne B |
Mats Dina kunskaper på detta område har jag aldrig ifrågasatt utan bara sugit i mig. Själv har jag klistrat rovfågelssiluetter på glasade uteplatser för att hindra att fåglar flyger emot rutorna. Det har fungerat till 100 . Inga brutna nacklar längre.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-04-04 13:19:00
|
|
Janne B |
Människans självständiga tänkande...svår fråga. Vad händer om du går på en stig som plötsligt delar sig. Du måste göra ett val. Sker det valet på samma sätt hos Mats som hos en älg? Älgen luktar sig nps till var det finns vatten eller mat. Men ditt val sker på andra grunder. Säger en gammal orienterare.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-04-04 13:25:00
|
|
Janne B |
Vad händer om tre "dagisfröknar" är ut och går med ett gäng 3-4 åringar. Jo var och en av dem kan när som helst sticka i väg även om de fått order att hålla i ett långt snöre. Vad händer i djurvärden. Vad händer i djurvärden? Ja renkalvar börjar gå tätt efter sin mamma redan efter några minuter osv.
Vid kalvmärkning utgår samerna från att kalvarna springer efter just sin mamma annars kunde de inte märka dem. Kalvarna väljer inte. Hur upp träder våra småbarn efter några timmar i blandat sällskap.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-04-04 14:08:00
|
|
mats hägglöf |
Om det första en självgående kyckling ser när den lämnar ägget
- från till exempel gräsand eller tjäder - är en ballong, som en människa placerat vid kläckningen och drar framför kycklingen uppfattas ballongen som förälder och kycklingen präglas vid den och följer efter. Jag tror inte att en uppblåst kondom fungerar på samma sätt på ett spädbarn. så visst finns det skillnader! Men i stort är vi lite robotar,tror jag.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-04-04 14:50:00
|
|
Janne B |
MINNS DU MATS vad den där professorn hette som simmade runt i en ankdam med en rad "gässlingar" efter sig. / Jag är nog ofta robot men försöker medvetet vara lite självständig människa också. I japans åldringsvård har de nu robotar som matar folk - om de byter blöjor också vet jag inte...Jag stannar i Sverige ett tag till
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-04-04 15:08:00
|
|
mats hägglöf |
Jag stannar också i Sverige,tänker dö stående och frisk så jag får se hur fan det går till. Men först vid 105 års ålder - måste fortsätta kolla Sourze. Klipper Du av Din röda slips och sätter några kvadratcentimeter nära rödhakesångarens bo bestämmer Du över hans överlevnad. Han slåss med slipsbiten, har du fäst den löst, så att den faller till marken firar hannen detta med att en tid oupphörligt para sig. Sitter den obönhörligen fast vid trädstammen händer det att stackars rödhaken kämpar tills döden inträffar! Den simmande japanen var ej japan, han hette Fritz Kahn!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-04-04 18:57:00
|
|
Janne B |
Vid min utbildning till socionom på 1960 talet kom denna man ofta på tal och vi försökte dra olika slutsatser om hur han vikarierade som ankmamma.Kunde personal på ungdomsgårdar osv vara ställföreträdande föräldrar - då dessa inte orkade med sin uppgift?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-04-04 20:29:00
|
|
mats hägglöf |
Fasantuppen vill ha många hönor i sitt revir. Men det är fasanhönan som väljer tupp!! Och vilken tupp hon väljer beror på en enda sak: Hur långa sporrarna på fötterna är! Långa sporrar ger fler hönor, korta kan i sämsta fall leda till att tuppen blir utan. Varför kvinnor använder långa lösnaglar vet jag ej exakt, men sätter man lössporrar, långa sådana, på ensamma fasantuppar blir de genast omsvärmade av intresserade och parningsvilliga hönor. Enkla signaler ger stora resultat.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-04-05 15:24:00
|
|
Observatör |
Det kan liknas vid hur Linda Rosing väljer partner. Ju yngre killen är, desto mer kåt blir Linda. Enkla signaler som får en underlivsreglerad människa att tända på alla fyra.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-04-10 17:51:00
|
|
mats hägglöf |
Så har Livsmedelsverket återigen fått backa från tidigare påståenden, denna gången gäller det ägg. 500 ägg har ubdersökts i en helt ny studie, och man finner viktiga komponenter för människan som E-vitamin, folat, jod, selen och zink.Att äta ekologiska ägg i tron att de näringsmässigt är att föredra är däremot onödigt, skillnaden är försumbar.
Så Livsmedelsverket, ta för er av den gamla sentensen, att när små höns lägger stora ägg blir de trasiga i ändan! Ät ägg och Glad Påsk!
|
| |