Det egoistiska urvalet

Den här tråden diskuterar artikeln Det egoistiska urvalet.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-03-02 16:47:00
Leif-Arne
Tja, en vetanskaplig teori är inte i grunden etiskt normerande. Intressant är att för vissa arter, chimpanser, vargar och människor t.ex. så har en genetisk predestination för vissa sociala beteendemönster varit framgångsrika. Dvs, det har varit en framgångsmodell för oss som art att samverka och att i flera situationer inte alltid sätta den omedelbara egennyttan främst. Ergo som ensamma jägare fick vi vara nöjda med kanin, hjälpes vi åt så kunde det vankas Mammuth till BBQ´n.
Inlägg #2: Postat: 2009-03-02 17:23:00
ArHo
Mats, ditt ämne är intressant onekligen, du har gjort en fin utläggning i artikeln som inte knappast någon kan bestrida. Nåväl, vad det talas lite om är om våra nedärvda instinkter som egentligen inte står särskillt långt ifrån djurens och i viss mån rovdjurets. Våra instinkter försöker föräldrarana råda bot emot, för att barnet skall leva upp till civiliserade normer. Frågan är ju om det är en instinkt hos föräldrarna att fostra på det sättet eller är det något som vi tar efter våra föräldrar att så skall det vara? Om detta tvistar de lärde men inte nu för tiden, det var förr i världen som resonemanget fördes. En bra fråga var kommer egoism ifrån är det verkligen en instinkt eller inte?
Inlägg #3: Postat: 2009-03-02 19:50:00
Janne B
Klockan 1900 i kväll sände SVT ett fantastiskt program om olika djurs och fåglar sätt att ta sig fram. Man hade byggt robotar och flygsimulatorer mm för att efterlikna människors och djurs gång mm. Många fantastiska bilder på hög vetenskaplig nivå. detta tips ger jag till Leif-Arne och annat begåvat folk - ni kan repristekniken.
Inlägg #4: Postat: 2009-03-02 20:03:00
Janne B
Insekter lär sakna en central hjärna så dess funktioner är dentraliserade till andra organ i insektens kropp. / För någon vecka sedan såg jag ett program om sjöstjärnor som det var på liknade vis med. De har små ögon längst ut på varje tentakel.Huggs en tentakel av växer den ut igen på ett år. Kackerlackor är ytterst komplicerade djur men om jag skriver om dem börjar det klia över hela kroppen, även i kalsongerna...
Inlägg #5: Postat: 2009-03-02 20:08:00
Diplomaten
"Insekter lär sakna en central hjärna" Inte bara insekter...syftar inte på dig...
Inlägg #6: Postat: 2009-03-02 21:11:00
mats hägglöf
Intressanta kommentarer,som föder frågan: Existerar kollektiv intelligens? Termiterna till exempel med städer på upp emot 7 miljoner invånare har exemplariskt fungerande renhållning,temperaturreglering,mattransporter,försvarsmakt dör extremt många soldater i strid ökar automatiskt
nyproduktionen av indelta och så vidare. Dessa blinda varelser sköter sina städer på ett mycket imponerande sätt. Mats Hägglöf
Inlägg #7: Postat: 2009-03-02 21:43:00
Janne B
TÄNK om nästa stora upptäckt för mänskligheten inte handlar om Universum eller den egna hjärnan utan om insekters "medvetenhet". Ja sådär har jag småfunderat länge...
Inlägg #8: Postat: 2009-03-02 21:48:00
Janne B
Ja Mats/ Myror och termiter m fl lär signalera, styra varandra genom doftämnen och sannolikt nu okända metoder. "Vet" en soldat att den är soldat? En kackerlacka i taket kan bära många ggr sin egen vikt men hur. Det funderade kvällens SVT på!
Inlägg #9: Postat: 2009-03-02 21:52:00
Janne B
En varg eller björn som för första gången går 50 mil genom Norrland - hur hittar den? Flockdjur o dito fåglar måste ha det mkt lättare då de umgås i flera generationer - lär av varandra!
Inlägg #10: Postat: 2009-03-03 10:38:00
mats hägglöf
Janne,otroliga människa! Kackerlackor är ett av många exempel på att naturlagar ej gäller: En gång hade jag sådana mellan
de 2 glasen på elspisens ugn samtidigt som jag bakade i 225 grader Celcius. De var obesvärade av den hanteringen. Har på djävulskap kört dem i mikrovågsugn, de vandrar obehindat vidare. Och fjärilar som flyttar från Sydeuropa till Sverige och åter.Bevisligen! Har ringmärkt ungar av silvertärna på Ölands södra udde, återvände till exakt samma kvadratmeter
på skäret efter övervintring i Sydpolen. Storspovens ungar,måhända kläckta i Herrljunga nära Din bostad får ensamma utan
föräldrar hitta till övervintringsplatsen där föräldrarna finns. Och,otroligt: Miljoner och åter miljoner tättingar flyttar årligen som årsungar i sydostlig riktning från Nord- och Sydamerika mot Europa/Afrika men hamanr som proteiner i havet eftersom kontinenterna glidit isär alltför mycket. Dina breda intressen imponerar som vanligt.Mats Hägglöf
Inlägg #11: Postat: 2009-03-03 14:36:00
Janne B
Mats/ Jag har en kropp som inte orkar så mycket så den ligger ofta på sängen.Men själen eller sinnena är ständigt på resa i tid och rymd. Jag ligger där och imponeras av Skapelsen eller Utvecklingen, kvittar mig lika. Tänk dig mångfotingarna som med bortåt etthundra benpar går i perfekt takt över stock och sten. Det kalar inte ens vaktparaden.Programmet jag såg i går beskrev även kackerlackorna som snabba och helt perfekta "gångmaskiner" - inga hinder hindrar dem. Så de lär överleva det mesta inklusive din ugn!
Inlägg #12: Postat: 2009-03-03 14:40:00
Janne B
Mats/ Nyfiken har jag alltid varit.Jag är uppväxt en mil från Ålleberg med dess då imponerande segelflygarskola. Jag cyklade dit ibland på somrarna och såg planen i luften i timmar. Berget är mycket brant på en sida vilket tvingar vinadarna uppåt o då hängde segelplanen på. På andra sidan är det bara en lång sluttning som har helt andra vindar. Jag låg där på rygg och lärde mig en del...SÅ byggde Sverige upp ett av världens största Flygvapen med gossar som lärt sig flyga på Ålleberg....
Inlägg #13: Postat: 2009-03-03 14:44:00
Janne B
Jag har stått en blåsig dag på Öland södra udde och sett hundratals rödhakar komman in för landning nödlandning. De bara ramlade ner mellan bilarna och kikarfolket totalt utmattade efter flyckten över Östersjön. De gick inte ett steg. Jag hade kunnat plocka dem med händerna. Det var lätt att begripa att inte alla klarat sig över....
Inlägg #14: Postat: 2009-03-03 14:50:00
Janne B
JAG HAR nu under några minuter läst vad som står om Rödhakar och de har inte de flyttvanor som jag trodde....Finns det en snarlik fågel????
Inlägg #15: Postat: 2009-03-03 15:46:00
mats hägglöf
Janne,kolla tornsvalan,eller tornseglaren,som den numera heter. Sköter alla kroppsfunktioner i luften.Kan ej starta från landbacken.Om till exempel ett häckande par i Härnösand blir törstiga kan de åka till Polen om de känner av ett lågtryck där och dricka. Under tiden ligger fostret i de två äggen i dvala!! En ruvning kan ta upp emot 50 dar av klimat/födoskäl. När fåglarna lämnar Sverige på hösten och möter svår dimma kan de vända och tusental slå fast i murbruket på fyren Långe Jan i väntan på bättre tider. Det har jag själv upplevt.
Det finns gott om märkliga exempel i naturen.Mats Hägglöf
Inlägg #16: Postat: 2009-03-03 18:58:00
Janne B
JA den världen är inte alltid så perfekt. Albatrosser och en del andra fåglar får verkligen kämpa för att komma upp - men sedan är de luftens mästare. Svanar får ta i allt vad orkar för att få luft under vingarna.Ja spanar man efter "fel" på detta sätt så kan man nog hitta mycket.En del stora ödlor och sköldpaddor har "valt" de mest hemska miljöer. De kan bara vara i vattnet några minuter - sedan blir de antingen kokta eller stelfrusna.
Inlägg #17: Postat: 2009-03-03 19:28:00
GunnarL
Det är över huvud taget intressant att studera fåglar och ta del av deras flyttliv, sexualliv, m.m. Just nu följer jag ett skatpar som bestämt sig för att förra årets bo skall duga även i år, men de jobbar hårt för att bygga på och förbättra - en bygger och den andre hämtar kvistar. Samarbetet fungerar perfekt, och det verkar inte som om någon av de medverkande ens funderar på skilsmässa. Kul att följa! Men hela naturen är så genialt väl ordnad, så att jag inser att det måste finnas någon fantastisk regissör i bakgrunden som har räknat ut hur allt skall fungera. Jag får alltid en släng av religiositet vid den här årstiden - den varar minst fram till midsommar!
Inlägg #18: Postat: 2009-03-03 21:07:00
Janne B
KUL GUNNARL/ Jag har träffat massor av folk som är religiösa/kristna från första advent och sex veckor framåt¨Det behövs mycket stearinljus och extra värmande psalmer den kallaste årstiden!
Inlägg #19: Postat: 2009-03-03 21:11:00
Janne B
Hur fattas besluten hos ett skatpar? Den här lägenheten får duga ett år till! De första tranorna för året har redan synts över Vårgårda och Herrljunga. Det finns faktorer som talar för tidig ankomst men en månads frostnätter talar emot.Senaste dygnet har det snöat ordentligt vid Hornborgasjön!
Inlägg #20: Postat: 2009-03-03 21:25:00
GunnarL
18-19/ Hej Janne! Hur besluten hos skatpar fattas är jag inte kunnig om - däremot kan jag se att de varje år föder 3-4 små telningar, varav förmodligen minst någon går bort i förtid. Fast socialt verkar de funka ganska bra. Men jag vet inte - under alla förhållanden tycker jag att våren är underbar i och med att allt som varit dött får liv igen och allt är så genialt ordnat! Därav religiositeten. På slätten utanför Huseby slott bor just nu 100-tals sångsvanar och förmodligen tusentals grågäss - det är ett myller av fåglar och alla är på väg någonstans, fast jag vet inte vart. Men naturen och skapelsen är fantastisk! Jag har hela vintern matat småfåglar i ett fågelbord, fast de är ju så förbannat dumma i huvudet. De sitter 20 meter bort, hämtar ett korn och flyger tillbaka till utgångsläget. All energi de får i sig förbrukas ju genom förflyttningen! Men de riskerar ju å andra sidan inte att dö p.g.a. fetma, så på det viset är de väl kanske lika kluriga som vi människor.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...