Valt inlägg:
18-19/ Hej Janne! Hur besluten hos skatpar fattas är jag inte kunnig om - däremot kan jag se att de varje år föder 3-4 små telningar, varav förmodligen minst någon går bort i förtid. Fast socialt verkar de funka ganska bra. Men jag vet inte - under alla förhållanden tycker jag att våren är underbar i och med att allt som varit dött får liv igen och allt är så genialt ordnat! Därav religiositeten. På slätten utanför Huseby slott bor just nu 100-tals sångsvanar och förmodligen tusentals grågäss - det är ett myller av fåglar och alla är på väg någonstans, fast jag vet inte vart. Men naturen och skapelsen är fantastisk! Jag har hela vintern matat småfåglar i ett fågelbord, fast de är ju så förbannat dumma i huvudet. De sitter 20 meter bort, hämtar ett korn och flyger tillbaka till utgångsläget. All energi de får i sig förbrukas ju genom förflyttningen! Men de riskerar ju å andra sidan inte att dö p.g.a. fetma, så på det viset är de väl kanske lika kluriga som vi människor.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?