Grattis Victoria, nu är du hemma!

Den här tråden diskuterar artikeln Grattis Victoria, nu är du hemma!.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-02-24 20:25:00
Diplomaten
Nåja, de skiljer sig väl om några år som alla andra par i det här landet. Allvarligt talat, att vi fortfarande har en monarki i det här landet få mig att undra om inte 75 av svenska folket består av lallande byfånar. De som tror att hatten passar kan ta på sig den.
Inlägg #2: Postat: 2009-02-24 21:53:00
ArHo
#1 Diplomaten jag ser hellre att vi behåller Monarki som statskick än att få t.ex. Carl Bildt som president och envåldshärskare. Du vet kanske inte att det är många länder som avundas Sverige för att vi har Monarki?
Inlägg #3: Postat: 2009-02-24 22:27:00
peter_
Vilka länder är det du har snackat med ArHo?
Inlägg #4: Postat: 2009-02-24 22:31:00
Peter Z
Jag snacka med ett par länder igår. Dom va båda avundsjuka på att vi i Svärje har ArHo
Inlägg #5: Postat: 2009-02-24 23:01:00
Bongo Bongo
Jag blir faktiskt lite matt när jag tänker på hur tidningar och tv kommer att plåga oss med det här jävla prinsessbröloppet ända tills det går av stapeln. Republik nu, fort som fan.
Inlägg #6: Postat: 2009-02-24 23:16:00
ArHo
#3 Att vara dum är en sak, men att göra sig dum Peter och avslöja sin obegåvning är ett sorgligt kapitel.
Inlägg #7: Postat: 2009-02-25 07:25:00
Per W
Kom igen nu ArHo. Håll oss inte på sträckbänken! Vilka länder avundas oss? Kan det var t ex Finland, var befolkning lider under envåldshärskarinnan Fru Halonen?
Inlägg #8: Postat: 2009-02-25 09:50:00
Janne B
Nu börjar visst protesterna inkomma att Vickan förlovat sig med Ockelbo i stället för med vår ArHo!
Inlägg #9: Postat: 2009-02-25 09:56:00
Janne B
DXiplomaten 1/ Är jag möjligen den åsyftade lallande byfånen. För jag har alltid i princip varit republikan men samtidigt har jag sett att vår typ av demokratiserad monarki fungerar alldeles utmärkt.Det är så himla förargligt att kartan inte stämmer med terrängen. Vilket är rätt?
Inlägg #10: Postat: 2009-02-25 09:58:00
Janne B
Ett kul inslag i gårdagens SVT var en intevju med en tidningsbutik i Tyskland. Där visades att Sverige och vårt kungahus finns med i varenda nummer av massor av veckotidningar - år efter år.Det är gratisreklam värt många miljoner och snart miljarder...
Inlägg #11: Postat: 2009-02-25 10:09:00
Janne B
Hur gör man när man talar med ett par länder? Lär oss andra knepet herr ArHo!
Inlägg #12: Postat: 2009-02-25 11:11:00
ArHo
#11 Hej! Janne du är på gott humör märker jag, fråga Peter hur man pratar till länder? Det skulle jag också vilja veta. Janne jag är inte Royalist men däremot realist. Den som gapar efter republik är de verkliga byfånarna om man ser det ur demokratisk synvinkel. Hur många jublade över USA och deras republikanska regim med Jojje som envåldshärskare. Eller vem har Jublat över Mugabe? Du har absolut rätt att vi har en bra statschef som inte har något att säga till om, men han är värd sin vikt i guld för Sverige ur Pr synpunkt.
Inlägg #13: Postat: 2009-02-25 11:37:00
ArHo
Den som är avundsjuk på kungahuset och tycker att det är förlägat med kungligheter, bör nog tänka likadant om kändisar i största allmänhet som vi föder indirekt, då tänker jag på våra idrottsmän som tjänar enorma pengar, men då finns det inga protester att vi inte har råd. Om man skall ifrågasätta något ur kostnadsynpunkt så skall man titta vad invandringssystemet kostar oss. Det finns uppgifter på detta att summan ligger runt 250 miljarder netto varje år! CH Hermanson tyckte att det lät för mycket så han prutade ned summan till 200 miljarder. Jämför detta med kungahusets fikapengar som de får som handlar om ex antal miljoner. Det var någon som räknade ut att vi skattebetalare får punga ut med ca 9-10 procent lågt räknat av den skatt vi betalar varje månad som går direkt till invandringskostnaden.
Inlägg #14: Postat: 2009-02-25 11:58:00
peter_
ArHo, vilka idrottsmän är det du syftar på som du är med och betalar "enorma pengar" till?
Inlägg #15: Postat: 2009-02-25 11:59:00
Leif-Arne
#13 Kostnader för hovstaten som rör invandrade delar därav, skall de debiteras hovstat eller invandring?
Inlägg #16: Postat: 2009-02-25 12:13:00
ArHo
#14 Jag skrev indirekt Peter som betyder att om jag besöker en Arena med väl betalda spelare så går en del av dessa pengar i entrèavgift till spelarnas löner. Det är svindyrt att gå på fotboll numera jämfört med förr i tiden och det har med spelarnas löner att göra. Så här fungerar det i sak så länge vi har vår idoldyrkan över kändisar och håller dem aktuella finns det ven kostnad med i bilden på ett eller annat sätt som vi får betala indirekt. TV licensen är bra exempel på detta.
Inlägg #17: Postat: 2009-02-25 12:20:00
ArHo
Ärligt talat LA så har jag inte satt mig in i den problematiken vad hovstaten kostar, men i sammanhanget kostar det mycket pengar att hålla slott och Herresäten igång som skördar sina miljoner av skattemedel. Nu senast gäller det slottet som behöver snyggas till igen, men oavsett vem som äger slottet får skattebetalarna stå för fiolerna för dess renovering och övriga omkostnader.
Inlägg #18: Postat: 2009-02-25 12:31:00
Leif-Arne
Har du funderat över att utan invandring så hade monarkin dött ut 1654.
Inlägg #19: Postat: 2009-02-25 12:32:00
Janne B
I all glädjeyran runt Victoria så låt oss inte glömma att vår monarki bara är en kuliss i och med att den är demokratiserad. Monarken var ursprungligen envåldshärskare i krig och fred, även om han var skyldig att "höra folket". Så en monarki som inget beslutar, inte ens är med på regegringens möten, är ingen monarki annat än till namnet. De få gånger Kungen är med kallas Konselj få ggr per år. // Kungen är VD i Hovstaten - det är hans främsta uppgift vid sidan om allmän PR för Näringslivet och Sverige. Det är mitt bestämda intryck att kungaparet trivs väl med sina nuvarande uppgifter bara de ibland får uttrycka lite åsikter om sälar och annat.
Inlägg #20: Postat: 2009-02-25 12:36:00
Janne B
1654 år/ 6 juni - Drottning Kristina abdikerar och efterträds på den svenska tronen av sin Kusin Karl X Gustav som kröns till kung av Sverige samma dag. // Kristina lämnar landet efter mörkrets inbrott...osv
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...