Inlägg #1: Postat: 2009-02-21 11:34:00
|
Florence |
Jag har råkat ut för samma sak. Ringde vårdcentralen,men skulle inte få träffa någon läkare eller ta prover. Detta eftersom jag en vecka tidigare klasscifierats av en läkare som att "bara" ha influensa.Hon på vårdcentralen sade att det kan ta 2-3 månader,men det är ingen fara du blir frisk av dig själv. Jag var envis och gick dit iaf lämnade prover som iofs inte visade något. Men fick sedan träffa en ny läkare som lyssnade på min rossliga andning. Så skrev han ut penicillin,för det behövdes . Är fortfarande sjuk,men det vände iaf med penicillinet. Jag tycker man får ta saker som de är,och använda det som behövs.Man ska inte över utskriva penicillin i onödan ,men inte under förskriva det heller.Gäller ju att ta reda på vad folk är sjuka av och ta folk på allvar.Annars kan det bli som du skriver i din artikel! Bra ! Fortsätt tänka själv och ifrågasätt! Kram Florence
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-02-21 13:50:00
|
Per W |
Ett stort problem är ändå att många patienter tjatar eller "tvingar" till sig penicillin mot infektioner som inte är bakteriella och många läkare förmår inte stå emot.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-02-21 19:19:00
|
Karin Holmberg |
"Gäller ju att ta reda på vad folk är sjuka av och ta folk på allvar.Annars kan det bli som du skriver i din artikel!"
Mycket bra sagt. Det är exakt det det handlar om. Vårdcentralen avfärdar patienten i och med att sänkan inte är hög,
de är totalt ointresserade av att försöka ta reda på VARFÖR en patient inte mår bra, om infektionen inte släpper.
De tar inte med i beräkningen att folk kan ha olika kapacitet att ta sig igenom en infektion.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-06-21 22:23:00
|
Linda-Miranda |
Jag antar att det är akutsänkan du skriver om, alltså CRP! Jag skulle vilja döda den som uppfann detta elände. Det har förstört mitt liv. Jag hävdar att CRP indikerar ett AKUTFASPROV och sjunker efter ett dygn vid akut inflammatorisk process. Avklingar alltså snabbt. B-SR, vanliga sänkan däremot visar på ett längre förlopp och sjunker inte förrän efter 20 dagar. Ligger alltså kvar med förhöjda värden. Man måste skynda till sjukhus eller vårdcentral första dygnet, sedan sjunker CRP, gäller att få besökstid i tid alltså.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-06-21 22:30:00
|
Linda-Miranda |
Jag har B-SR, vanlig sänka på 44. Jag har bakterier, enterococcer i urinodling. Man bedömde nu på Vårdcentralen att det krävs Ampicillin,doctacillin,men denna antibiotika finns endast i pulverform antingen I.V eller muskulärt.Vårdcentralen skrev Remiss till Infektionskliniken om hjälp att lägga in mig för vård men jag nekades p.g.a att det inte visade hög snabbsänka. Jag är alltså för sjuk för Vårdcentralen och för frisk för Infektionskliniken. Rena Kafkasyndromet.
|
|