Är politiker folkets domare?

Den här tråden diskuterar artikeln Är politiker folkets domare?.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2009-02-23 15:17:00
Janne B
WORD godkänner denna artikel. Jag hittade bara ett stavfel. Vilken slutsats ska vi dra av det?
Inlägg #2: Postat: 2009-02-23 17:23:00
Diplomaten
Nej, folkets representanter.
Inlägg #3: Postat: 2009-02-23 18:08:00
ArHo
#2 Diplomaten, helt rätt de borde vara våra representanter men då får du gå tillbaka till Tage Erlanders tid, då fanns det fortfarande tedenser till detta att politikerna fungerade som våra representanter. Numer jobbar merparten av politiker i egen sak för sin karriärs skull.
Inlägg #4: Postat: 2009-02-23 18:37:00
Diplomaten
#3 och jag som trodde att jag ensam stod för cynismen här på Sourze ;-
Inlägg #5: Postat: 2009-02-23 18:42:00
ArHo
#3 Diplomaten kalla det vad du vill, spelar roll när det gäller fakta.
Inlägg #6: Postat: 2009-02-23 18:42:00
ArHo
#3 Diplomaten kalla det vad du vill, spelar roll när det gäller fakta.
Inlägg #7: Postat: 2009-02-24 02:11:00
Hans O
Inför fler folkomröstningar ute i kommunerna! För dyrt, säger någon. Lokaler, röstlappar och valbås kostar mycket pengar. Kostar för mycket? Nej, alla får rösta via dator inloggning t ex med personlig kod, bank-ID etc. Men alla har inte dator, säger bakåtsträvarna. SVAR: finns på bibliotek ... och förresten, har alla ett valbås hemma då?
Inlägg #8: Postat: 2009-02-26 20:17:00
ArHo
#7 Hans O, tanken är god det du beskriver. Kommunerna skulle säkert spara många slantar om de lyssnade på vad folk säger egentligen, när kommunpolitikerna inte håller vad de lovat under valperioden. Detta borde vara sedesamt för alla politiker som lyssnar på Lobbyister istället, än till folkets åsikter som bor på plats och ställe.
Inlägg #9: Postat: 2009-02-26 20:35:00
Janne B
Vi ska vara innerligt glada över att politikerna inte håller vad de lovat - utan varje år gör nya omprövningar kring vad de/vi har råd med, vad som är praktiskt möjligt osv. Inte kan partier som är i en hemsk lågkonjuktur agera som de gjorde för tre år sedan under högkonjunktur!!!
Inlägg #10: Postat: 2009-02-26 21:12:00
ArHo
#9 Du har en poäng Janne med att kommunpolitikerna inte borde lova mer än de kan hålla som vi också har fått erfara flera gånger om oavsett vilka som står för löftena. Jag vill minnas att du var ganska nöjd med dina politikers görande och låtande oavsett partifärg givetvis. Synd bara att detta inte är ett nöje för invånare att bo i en kommun med rena motsatsförhållandet, jämfört med din dito. Nej, grejen vore att folk fick mer att säga till om, åtminstone i den närmiljö de bor i.
Inlägg #11: Postat: 2009-02-27 02:27:00
CMO
Om vi som haller till i Sourze "narmiljo" hade mer att saga till om sa skulle inte ArHo vara har.
Inlägg #12: Postat: 2009-02-27 11:14:00
ArHo
#11 I CMO sagan framstår han som Pomperepossa med den långa näsan som lägger sin näsa i blöt i rent oförstånd.
Inlägg #13: Postat: 2009-02-28 06:48:00
Hans O
Det skulle lätt kunna införas kommunala omröstningar via nätet 80 av svenska hushåll har dator. Det är en viktig fråga för demokratin, helt avgörande för hur politiska beslut speglar kommuninvånarnas uppfattning. Men vi har inte en dylik "DIREKT-demokrati" på någon politisk nivå här i landet. Det skulle politikerna anse vara alltför farligt. Den nuvarande formen, s.k. representativ demokrati, borgar för att kommunala beslut i första hand följer politiska riktlinjer och inte folkviljan.
Inlägg #14: Postat: 2009-02-28 07:22:00
Hans O
ona Sahlin saknade förmåga till "krishantering". Hon övertrasserade sitt kontokort i tjänsten med över femtio tusen. Det föll hon inte på, åklagaren lade ner saken. Det hon föll på var att hon försökte glida på sanningen och kom med dumma förklaringar t ex "jag tog ut ett förskott på lönen och det kan väl de flesta göra". Hon vägrade erkänna att hon gjort något fel och blev därför försenad i sin politisk karriär med minst 10 år. Så när nu Tiina Rosenberg skiver på Newsmill: "Lämna Liza Marklund i fred" och Jan Guillou säger om Marklunds metoder: "Det är bara bagateller" så gör de Marklund en ohyggligt stor björntjänst.
Inlägg #15: Postat: 2009-02-28 10:30:00
ArHo
#14 Hans O, för en tid sedan skrev jag "kvinnor passar inte till att syssla med politik" utan att ange en logisk förklaring till detta. Självklart finns det en förklarande orsak varför? Saken är den att några belackare ville direkt protestera till detta påstående utan att jag fick gå vidare i texten och skriva ned orsak och verkan med kvinnor i politiken. Du Hans som tycks vara en medveten person och vaken för det som är sant och riktigt, kan du se något i detta, av vilken anledning inte kvinnor passar för att syssla med politik? Svaret gavs redan på 1920 talet i den allmänna diskusionen att kvinnor är inte lämpade för att syssla med politik. Mona Sahlin är ett typexempel på detta som en vägledning.
Inlägg #16: Postat: 2009-02-28 11:53:00
peter_
ArHo, din knäppgök! Du ombads förklara dig den gången, men det gjorde du inte. Gör det nu då! Varför passar inte kvinnor till att syssla med politik? Fåntratt!
Inlägg #17: Postat: 2009-02-28 17:52:00
ArHo
#16 Peter, din gamla trattgrammofon motsvarar väl 1920 talet fåntratt om man så vill. Nåväl under den tiden på tjugotalet 1923 då kvinnorna fick rösträtt, då ifrågasattes t.o.m. om de skulle få ha rösträtt? In och gräv i gamla dokument ifrån den tiden och ta del av resonemanget kanske polletten trillar ned för dig. Sedan kan vi snacka om fåntrattar.
Inlägg #18: Postat: 2009-02-28 18:31:00
peter_
Gå du tillbaka till debatten från 1908 och ta del av resonemangen. Applicerade på dig så hade motståndarna till allmän rösträtt för män fått allt vatten de behövt, och mycket mer därtill, på sin kvarn.
Inlägg #19: Postat: 2009-02-28 18:35:00
peter_
Det ljugs så mycket om rösträttens utveckling så jag rekommenderar var och en att fräscha upp kunskaperna på exvis denna länk: Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #20: Postat: 2009-02-28 21:08:00
ArHo
#19 Peter, lögn ingår i vårt politiska system, hade du förväntat dig något annat som anhängare till ett politiskt parti?
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...