Goda Kamrater

Den här tråden diskuterar artikeln Goda Kamrater.
Inlägg #1: Postat: 2009-02-12 21:00:00
Janne B
Den här typen av insidesberättelse från frikyrkligt ungdomsarbete är mycket sälsynta. Jag har inte hittat många. Ja de som handlar om frälsningsupplevelser finns förståss.Men som den här skriven med lite distans och glimten i ögonvrån - de är få. TACK men jag måste åka till Knutby nu.
Inlägg #2: Postat: 2009-02-12 21:32:00
Leif-Arne
Tack för dina vänliga ord Janne. Det jag har velat skriva om är ungefär det du beskriver, att där fanns en viktig social verksamhet, där var inga krav på rätt tro eller så. En del tog sedan större del i församlingens verksamet, vi som inte gjorde det, accepterades ändå.
Inlägg #3: Postat: 2009-02-12 23:10:00
Janne B
Det var verkligen en fin beskrivnig av en frikyrkoförsamling, jag menar de flesta är på det sättet. Knutby som jag tittat på i kväll var tydligen tvärtom. Exkluderade de som inte följde alla regler.// Jag har växt upp i en by med Sv Kyrkan mitt i byn och ett missionshus åt ena hållet och ett pingstkapell åt det andra.I några ytterbyar fanns det också missionshus och baptiskapell.Varannan söndag gick jag i söndagsskola hos Kyrkoherden och varannan hos pappa i Missionshuset.På 1940-50 talet var det många "fester" då lokalerna var fulla luciatåg, missionsauktioner, skördefest osv. Gränsen mellan medlemmar och inte medlemmar var ytterst låg.Alla ställde upp vid behov./ Oh vad många ggr jag tänkt skriva om denna tid i denna by.....Tack för ditt bidrag till baptisthistoria.
Inlägg #4: Postat: 2009-02-12 23:16:00
ArHo
Du borde känna till Janne att Pingströrelsen har den inställningen att är man inte med dem är man deras fiende. Samma sak med vad muslimer får lära sig. Ingen religiös ledare i västvärlden har väl bestämt ett heligt krig mot västvärlden som muslimska ledare har gjort och det får man vara tacksam för.
Inlägg #5: Postat: 2009-02-13 01:19:00
Janne B
Du borde lära dig skriva "Det finns pingstvänner och pingstförsamlingar som...." / Jag känner mig inte hotad i detta kvarter av varken muslimerna eller pingstvänner - ty de är individer som tänker själva.
Inlägg #6: Postat: 2009-02-13 01:22:00
Janne B
I SVT i kväll så gick ett program som heter korresspondenterna. De beskrev påven som en man som är så avskärmad från världen att hans uttalande går inte att ta på allvar i nutiden. De flesta katoliker lever sina liv efter eget huvud och hjärta här och nu.
Inlägg #7: Postat: 2009-02-13 02:00:00
ArHo
Janne, det var en diskution i TV för flera år sedan, där man tog upp begreppet att generalisera och det visades sig att alla talar till och från i generalisreande ordalag. Det här säger jag inte för att ursäkta mig själv utan mest för att, vad obekvämt det vore om ingen generaliserade mellan varven. Vi kan ta begreppet flyktingasr som du vill kalla alla som kommer hit, detta är en ytterst grov generalisering som du gör ofta, så i sak kasta inte sten i glashus! De flesta förstår när man generaliserar och accepterar detta, för normalt vet man, att man inte menar alla. Ta ett exempel som många syndar med, är om någon säger att han t.ex är nationell då blir den utmålad som nazist och gud vet vad. Denna form av generalisering är fruktansvärd! Jag känner några som talar sig varm för Sveriges väl och ve, men inte skulle jag ens komma på tanken att de är Nazister för det. Jag bor i en storstad och det är ytterst få gånger som jag hört någon tala förklenande om människor från andra länder.
Inlägg #8: Postat: 2009-02-13 04:12:00
CMO
Varför är byfånen kvar?
Inlägg #9: Postat: 2009-02-13 10:13:00
ArHo
#8 CMO varför kallar du Janne för byfåne? den som man kan kalla Byfåne i så fall Så är det du! CMO och vill du inte acceptera detta, Kan du dra till ett varmare ställe. Och passar inte det kan du knipa käft åtminstone!
Inlägg #10: Postat: 2009-02-13 10:31:00
Janne B
ArHo 7/ jag håller med dig om att i många fall är det enklast att generalisera då man pratar på..Men i synnehet då man skriver bör man nog vara mer exakt. // Jag försöker hålla i sär begreppen flykting och arbetskraftsinvandring. Därtill har vi utländska studerande i rätt stor omfattning som min kompis Joseph.
Inlägg #11: Postat: 2009-02-13 12:16:00
ArHo
#10 Helt rätt Janne jag skall skärpa mig i frågan om att precisera om när var hur. Man hör det politiska skvalet i radio och TV, förutom allt man läser och nog syndas det en hel del, det generaliseras ofta och länge. Man har väl omedvetet blivit påverkad av detta, men som sagt var nu när man blivit påmind om detta så får man skärpa sig på den punkten att inte generalisera. Väl mött för det Janne.
Inlägg #12: Postat: 2009-02-13 12:20:00
ArHo
#11 CMO borde nog tänka sig för att inte generalisera med sina barnsliga uttryck som han tydligen tycker är roligt. Ponera om vi alla som skriver på Sourze skulle kalla CMO för vad som helst i negativ mening, vilket vore intressant hur det skulle sluta?
Inlägg #13: Postat: 2009-02-13 13:55:00
Janne B
På tal om skval i radio TV så är jag ofta förvånad över deras tekniska fumligheter trots att de övat sedan 1925.De lovar ett inslag, så kommer något annat.De förväxlar namn, titlar och foton.Ofta sitter de o tittar på oss i 30 sek innan något kommer i gång...Hom mig går SR P1 många timmar per dygn....så jag har god tid att märka strulet. Men INNEHÅLLSMÄSSIGT har vi bra radio och TV. Jag räknar då bort många nöjesprogram som jag inte behöver men kanske andra behöver.
Inlägg #14: Postat: 2009-02-13 14:16:00
ArHo
#13 P2 och P4 är de kanaler jag lyssnar mest på Janne. Karlavagnen är kul att lyssna på, där man får höra ett och annat människoöde som långtradarföraren som rammade en älg som exempel. Visst har man märkt att program inte sänds på utlovad tid eller helt utbytt, men i sak är radion ett fint media.
Inlägg #15: Postat: 2009-02-13 15:33:00
Janne B
I går kunde man ringa Karlavagnen och själv sjunga det finaste man visste. Det blev rätt lyckat med Wolters dotter som programledare...hon är en personlighet..
Laddar...