En krigare på väg mot döden

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2009-02-06 21:40:00
Beth4020
Jo, jag kommer ihåg honom....:-
Det finns en bok som heter "Att växa genom möten"....eller något sådant, och jag tycker det är viktigt att inte bara gå genom livet i en dimma utan istället se vad vi kan ge andra människor och vice versa i de dagliga möten vi ställs inför. Måns och hans resa som jag fick vara med på i de sista veckorna kommer jag aldrig att glömma. Tack för dina fina ord Sunny!
Inlägg #2: Postat: 2009-02-06 22:56:00
Janne B
Beth Det var nog Kaj Pollack som skrev den boken för 15 år sedan och turnerade i hela Socialsverige med den. Han hade stor publik på många håll...En släkting till mig ska ha skrivit en liknande bok 50 år tidigare.???
Inlägg #3: Postat: 2009-02-06 23:41:00
ArHo
#2 Att bli gammal Janne är att minnas flydda tider, de tider som dagens ungdom inte vet särskillt mycket om. När man berättar gamla fina anekdoter så har man blivit gammal och kanske gaggi. Det märks så tydligt på dig Janne att en viss typ av ensidighet finns hos dig och förmodligen hos mig själv också. Detta beror på att vi vill framföra det som är väsentligt här i livet och hoppa över allt tjafs.
Inlägg #4: Postat: 2009-02-06 23:53:00
ArHo
Janne jag hade ett samtal med Unto för ett halvår sedan och jag kan försäkra, att man tror inte att det är samma människa som skriver på Sourze. Unto är en fin kille som var trevligt att prata med och han fick nog en tankeställare om mig som person också och förhoppningsvis åt det posetiva hållet. Jag tror att man skall ligga lågt, med att gå hårt åt någon som inte delar ens politiska uppfattning. Unto visade sig att vara en normalt hygglig människa och den bild man har haft om honom försvann spårlöst. Jag har bara en sak att säga, killen är reko.
Inlägg #5: Postat: 2009-02-07 00:02:00
Sunny
Jag har alltid gillat Unto.Han är liksom oförstörbar i kärnan av hjärtat eller hur jag ska skriva?
Inlägg #6: Postat: 2009-02-07 00:08:00
ArHo
#5 Javisst Sunny Unto är en vänlig själ helt enkelt och ärlig i det stora hela genom att han ogärna svamlar en massa dynga, även om det inträffat någon gång.
Inlägg #7: Postat: 2009-02-07 00:10:00
ArHo
1958 gjorde jag lumpen på I1 Sörentorp som Livgardist.
Inlägg #8: Postat: 2009-02-07 00:16:00
ArHo
Egentligen är det skönt idag på Sourze och få spela ut min roll som ensamma Vargen. Jag trivs med att röra om i grytan och framför allt när det gäller politik som jag är barnfödd med tack vare Farsan som var politiker, så mycket träning har jag fått.
Inlägg #9: Postat: 2009-02-07 10:44:00
Janne B
Vad fadderullan är en livgardist,husar,drabant, dragon osv?
Inlägg #10: Postat: 2009-02-07 10:46:00
Janne B
ArHo 3 Rent ruskigt att vi drabbats av samma åkomma - "viss typ av ensidighet"! Finns någon bot på denna planet?
Inlägg #11: Postat: 2009-02-07 10:48:00
Janne B
ArHo 4/ Jag har några ggr skrivit om Unto I resp Unto II ungefär som i kungalängderna. För nog framträder han i två rätt skilda uppenbarelseformer...
Inlägg #12: Postat: 2009-02-07 10:50:00
ArHo
#10 Livgardist Kungens eget livgarde. De övriga är gamla titlar från 16-17 och 1800 talet.
Inlägg #13: Postat: 2009-02-07 11:09:00
ArHo
Janne du missförstod det där med att vara ensidig, fel bemnämt av mig. Men vi kan säga så här, vi har kommit i den åldern att vi inte längre bryr oss så mycket över bagateller, petetesser och liknande. Det där med att vi är bevakade av utomjordlingar är bekräftat så allt som berör UFOfrågan kan inte jag göra något åt, det är inte mitt fel att utomjordlingarna finns, lika lite som det finns olika människoraser på denna jord och att tala om att vara rasist som tokfian Inger Olsson gör i detta sammanhang straffar ut hennes förmåga att kunna tänka klart. Och något som är ett mysterium för mig är att svenska vita människor skäms för att vara vit och svensk? Min granne som är ifrån Gambia brukar läsa på Sourze och han är hur förvånad som helst att en del kör med antydningar att jag skulle vara rasist som gör honom förbannad! Ibland skulle jag önska att få träffa mina belackare jämte en del av mina vänner från främmande land.Jag har aldrig varit negativ inriktad till hederliga människor.
Inlägg #14: Postat: 2009-02-07 12:04:00
Janne B
"Saliga äro de enfaldiga" stod det i en gammal bibelöversättning. Men det betydde inte DUM. Utan att ha en förmåga att rikta in sig på en sak, det viktigaste - inte splittra sig på mycket.
Inlägg #15: Postat: 2009-02-07 12:07:00
Janne B
Jag har aldrig träffat någon som är negativ till hederliga människor! Det gamla Bondeförbundet hade en ledare Gunnar Hedlund. Han sa att han var för allt som var bra och emot allt dåligt. Du är kanske hans efterföljare ;-
Inlägg #16: Postat: 2009-02-07 12:23:00
ArHo
#!5 Janne, mitt tillägg om hederlig, var för att ta bort folk från den villfarelsen att jag inte har något emot hederligt folk som vissa på detta forum vill göra gällande. Visst låter det konstigt, ja rent utsagt idiotiskt att döma bort mig till vet inte vad. Tyvärr har vissa problem med att förstå enkel logik. Ponera att man är så kort om roten att degradera människor och göra det till ett nöje som vissa gör, bl.a. Inger Olsson som inte minst Sunny fått befara och jag själv förstås.
Inlägg #17: Postat: 2009-02-07 12:37:00
ArHo
Och Lars Nilsson med sin självfövållade sprängskalle somnade om igen.
Inlägg #18: Postat: 2009-02-07 14:54:00
Beth4020
jag har också fått min beskärda del av Inger Olsson, och innan man lärde sig att inte ta det så allvarligt blev man illa berörd. Nåja, det är bara att kämpa på och inte bry sig så mycket.
Inlägg #19: Postat: 2009-02-07 15:13:00
GunnarL
7/ Arho, När jag gjorde lumpen låg jag sex månader på specialutbildning i sambandstjänst tillsammans med folk från hela landet. De i särklass sämsta soldaterna var killarna från I1 Svea livgarde. Det enda de var bra på var att putsa skor, fast där var de å andra sidan väldigt bra! Förmodligen berodde detta på att deras huvudsakliga sysselsättning var att gå i högvakten, medan vi andra var ute i busken och övade krig.
Inlägg #20: Postat: 2009-02-07 15:24:00
GunnarL
9/ Janne, En husar var väl en kavallerist och stred alltså till häst, medan en dragon förflyttade sig till häst men stred till fots således en hästburen infanterist. En drabant ingick i livvakten runt kungar o andra betydelsefulla personer helt enkelt en livvakt.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...