Brev till kungen om samefrågan

Den här tråden diskuterar artikeln Brev till kungen om samefrågan.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-01-26 21:55:00
Janne B
Tack mats Jag har läst det mesta om dina syntetiska samer men undrar hur du får ihop siffran 1500 tjänstemän? Men visst uppenbarar du obekväma sanningar!
Inlägg #2: Postat: 2009-01-27 05:55:00
mats hägglöf
Jaanne B, Du är som vanligt observant och noggrann.Det finns ett enda skrivfel i bilagan, siffran 1 500 skall vara 150! Tack för att Du gav mig en enkel väg att korrigera! I ordinarie bilaga till kungen är siffran korrekt. Har fått 4 mail efter att artikeln publicerades och jag är optimist; man skall inte särbehandla och slå sönder befolkningen i grupper, alla är vi likvärdiga! Mats Hägglöf
Inlägg #3: Postat: 2009-01-27 10:07:00
Janne B
Jo du Mats / jag hade en pigg kväll och beslöt att lägga energi på denna viktiga artikel.Trots att jag bodde i 30 år i Umeå så fick jag aldrig en bra helhetsbild av samerna och deras renars villkor.Man sa mig att runt Malå fanns en speciell sorts "skogslappar" som bedrev sit yrke på annat sätt än andra. De var mer stationära. Man talade också om att det nog fanns ytterst få renrasiga samer för sameflickor hade i hundratals år varit populära hos ensamma nybyggare.Dessa damer hade en överlevnadsteknik som vida översteg inflyttade "skåningars". Ha det så bra Mats Ja
Inlägg #4: Postat: 2009-01-27 10:12:00
Janne B
Du skriver om den första tågpåkörningen av en renhjord. Då jag kom till Umeå 1962 talade man om Renar i Nordmaling söder om Umeå - som ingen hade sett på minst 100 år. Men nu fanns de med en o annan påkörning efter E4. OM en sameby har 10 000 renar i stället för 1 000 så måste det ju bli så här, sa de eftertänksamma.Innebär rätt till renbete att renarna får gnaga bort nära 100 på fjället, sa andra!
Inlägg #5: Postat: 2009-01-27 10:47:00
mats hägglöf
Mycket intressant och trevligt att ta del av Dina erfarenheter och synpunkter,Janne B. Renarna i Nordmaling på 1960-talet tillhörde renskötare med rötter från Kolahalvön från senare delen av 1800-talet- de var vana vid extensiv renskötsel. Skogslapparna i
Malå med omnejd bedrev en intensiv renskötsel med få renar som de skötte som kära husdjur. Dessa samner levde även i stor utsträckning på fiske - det fanns gott om lax, men svenska kyrkan via biskopen i Luleå fråntog skogssamerna sina fiskemöjligheter.De blev verkliga fattiglappar!! Och Du för betet på tal. Det finns renar med söndergnagda tänder - de gnager lav på stenar i brist på annan föda, Djurplågeri! Mats Hägglöf
Inlägg #6: Postat: 2009-01-27 12:29:00
Janne B
TACK för ytterligare viktig information.Hur skildrades renskötsel på 1700 och 1800 talet?? Fins det några berättelser om tusentals djur. Finns det några teckningar eller tidiga foton på stora renhjordar?De bilder som jag sett från denna tid visar en tre generationers samefamilj med högst 50-100 renar. Man ser dem gå ihopbundna med rep i en lång rad - detta var väl den ursprungliga rajden.Så kanske 15 personer i en storfamilj levde på få renar samt fiske och bärplockning.
Inlägg #7: Postat: 2009-01-27 12:32:00
Janne B
SÅ började samerna vilja höja sin levnadsstandard ungefär som landet småbrukare.För samerna fanns bara två vägar. Välja nytt yrke eller skaffa stora hjordar. Småbrukarna försökte på alla sätt få tag i mera jord och skog för att höja sin standard. Annars gick de under eller måste flytta till Amerika...
Inlägg #8: Postat: 2009-01-27 12:48:00
mats hägglöf
Janne, Du frågar om renskötseln på 1700-talet.Jag avstår från att svara då urkunderna är knapphändiga och osäkra. Klart är dock, att stora hjordar ICKE fanns.Man
hade få renar,man mjölkade vajor och man levde sannolikt
mera på jakt och fiske än på renskötsel. Läs gärna artikeln "Lax på tallriken sju dagar i veckan" på min
blogg - matshagglof.blogspot.com. Medvänlighälsena! Mats Hägglöf
Inlägg #9: Postat: 2009-01-27 16:25:00
Janne B
I dag sköter man tusentals vilda renar med flyg, helkikopter, snöskoter, fyrhjulingar osv MEN INTE MED SKIDOR. / Medskidor o ackja o flyttbar kåta kunde man nog inte ta hand om mer än högst 100 renar. Som ibland sprang i väg i panik då de såg en varg. Det tog veckor att leta reda på de flesta igen. / Med maskinell renskötsel klarar man väl hur mycket som helst. / Ungefär som bonnen i min hemby som "utan besvär" sköter tio jordbruk med högsta maskinella standard....Småbonden blev godsägare.....Min lekkamrat Bo säljer traktorer o alla slags maskiner över stora områden, från Floby.
Inlägg #10: Postat: 2009-01-27 16:37:00
mats hägglöf
Janne B: 100 renar var nog i överkant på 1800-talet. Vintertid "gick" man på skidor - trygor,modell större -Utomordentligt allvarligt var vargens härjningar. Det var gott om varg och över en natt kunde de ödelägga ett helt livsverk. Björn fanns också och man satsade hårt på att avliva minst en björn per höst, då var matfrågan säkrad för lång tid.Ett skinn av lodjur hade 1850 ett värde motsvarande 25 000 kronor idag.Guld! Så nämner Du Floby - jag hade 1990 och ett par år framåt mycket att göra med Floby Järnhandel på Köpmansgatan, men de gick i konkurs utan min medverkan! Mats Hägglöf
Inlägg #11: Postat: 2009-01-27 18:05:00
GunnarL
Mats Hägglöf/ Både artikeln och de efterföljande kommentarerna har varit intressanta att läsa. Emellertid tycker jag nog att Du blåser upp till "storm i ett vattenglas" när Du irriterar Dig så våldsamt på det fåtal samer som kräver självstyre o.dyl. De är väl ungefär att jämföra med Skånepartiet som kräver självstyre för Skåne. Ingen tar väl dem på allvar - ett lika litet hot mot vår nation lär väl den här lilla extrema gruppen av samer vara! Däremot tror jag säkert att man utnyttjar sitt martyrskap som minoritet så långt man kan.
Inlägg #12: Postat: 2009-01-27 19:30:00
mats hägglöf
Tack GunnarL för Din kommentar! "Sameland åt samerna" inkluderar Norge och Finland och följer Du Oddasat dagligen är molnen mörka. Just nu pågår en rovdjurskonferens där samerna enbart i Sverige kräver
127 miljoner schablonmässigt i årlig kompensation. De säljer renkött för cirka 60 miljoner.Inklusive statligt slaktbidrag. Skånepartiet Du talar om är intet jämfört med samernas marknadsföring av sig själva. Mats Hägglöf
Inlägg #13: Postat: 2009-01-27 20:05:00
GunnarL
12/ Mats, jag känner ju inte till frågan på djupet så som Du gör. Mitt inlägg var bara en stillsam reflektion över artikeln. Och jag tror fortfarande inte att kraven på någon form av självständighet betraktas som seriös - kanske inte ens av dem som framställer kravet. Däremot bekräftar ju Din kommentar om rovdjurs- och slaktbidrag precis vad jag trodde! Och visst verkar det vara Ebberöds bank sett ur nationell synpunkt.
Inlägg #14: Postat: 2009-01-27 21:36:00
Janne B
Mats/ Jag o min släkt har gamla fina bilder på Floby samhälle med den gamla järnhandeln mm. Det är otroligt mkt telefontrådar och eltrådar på stolparna. Men 1955 började de gräva ner telekablar i min by.Sedan hade vi inga teleavbrott mer. STORMEN gick i SVT i går kväll.
Inlägg #15: Postat: 2009-01-27 21:38:00
Janne B
Problemet är väl att 150 renskötare med kanske familjer på 500 personer alltid anser sig representera tusentals icke renskötande samer. ca 10,000 av dem lär bo i Mälardalen.
Inlägg #16: Postat: 2009-01-27 21:41:00
Janne B
I gårdagens media talades det om ett Samemuseum som höll på att gå i konkurs. jag uppfattade inte riktigt var. Men vem är villig att betala det kalset utöver redan nämnda siffror?
Inlägg #17: Postat: 2009-01-27 21:46:00
Leif-Arne
#15 Saken är väl den att just i renskötseln så ligger mycket av den samiska identiteten, sannolikt så är de något fler än 150, jag utgår ifrån att någon här räknatihop 150 renmärken. Visst är det hårda dragningar mellan de som har tillgång till jakt fiske mm genom sitt renmärke och de samer som saknar detta. Allt nog och emedan så tycker jag Hägglöf är gravt småaktig som missunnar den lilla minoritet samer som har renmärke de få förmåner de har, mot det stora värde det ger att hela renskötarkulturen inte dör. Någor som visar hur småaktigt samerna behandlats även i nutid är på det sätt ripjakten fråntagits samebyn och lagts till Länstyrelserna.
Inlägg #18: Postat: 2009-01-27 21:48:00
Leif-Arne
Samekulturen är till stort värde för turistnäringen i norra Sverige, för att det skall fortsätta vara så måste det finnas renskötare i aktivitet, annars blir samekulturen bara "Skansen lappar"
Inlägg #19: Postat: 2009-01-28 04:18:00
mats hägglöf
Idag kostar varje genom renslakt intjänad ren-krona skattebetalarna minst 6 kronor. Skulle man konkurrensutsätta rennäringen skulle den snabbet självdö, och det förordar jag absolut inte. Men förändra den på sätt som jag föreslår
i bilagan till kungabrevet,läs! Naturligtvis skall vi värna om samekulturen! Vad ripjakten beträffar får samerna del
av inkomsten från sålda jaktkort. Att staten bekostat och satt upp och underhåller via länsstyrelsen i Luleå 140
mil renstängsel - fågelvägen Helsingborg Haparanda - är ett otyg. Fler ripor dör vid krock med renstängsel än vad ripjakten kräver enligt Oddasat november 2008. Att riksdagen 1975 BESLUTADE att samerna är ursprungsfolk i Sverige är
ett illa underbyggt beslut. Jag arbetar med att få en omprövning! Mats Hägglöf
Inlägg #20: Postat: 2009-01-28 10:04:00
Janne B
Mats / Jag har inte mer att tillägga nu. Men förra gången jag skrev i denna fråga så hörde några gymnaiseklasser av sig för de skulle skriva uppsatser i samefrågan.De skulle använda vad vi skrivit men också ut och intervjua folk i Malå....Hoppas att det gick vägen.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...