Vet vi egentligen någonting om Gud?

Den här tråden diskuterar artikeln Vet vi egentligen någonting om Gud?.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2009-01-22 09:59:00
vox dei
Jag tror tjejen sa "han" om gud - men jag tycker man kan byta ut det till "hon" ibland för att förtydliga.
Inlägg #22: Postat: 2009-01-22 10:27:00
ArHo
vox dei, vad fint att du tror på gud, då vet du i vilken form den existerar, som ett ofattbar existens eller hjärnspöke eller en av människan påhittad figur för att dåtidens maktpåvar kunde ha något att kväsa eller skrämma människorna med och därtill en skapad djävul som en kontrast till Guds godhet. Alltså all vetenskaplig forsknlng om evolutionen stämmer inte, det är bara ett påhitt av människan, självklart är det så. Människan uppstod inte under skräcködlornas tid, men efter deras utdöende tog däggdjuren vid bl.a människan. Sedan Darwin med sin icke bevisade teori men ändock fanns det ingen Gud med i bilden. Nå vem är Gud?
Inlägg #23: Postat: 2009-01-22 11:00:00
ArHo
För många som är i ett själsligt välbefinnande, tack vare sin tro på Gud är det absolut inte något fel med tvärtom ett sundhetstecken. Sedan att man kan nå samma resultat av välbefinnande med någon annan metod är ju lika sunt och riktigt. Alltså vad är det för fel att ha tankar och värderingar som gör att vi mår bra, detta bör alla tänka på, innan man nedvärderar troende människor. Hur kan man nå en sinnesfrid som är hållbar i alla väder´egentligen, den frågan är faktiskt värd att diskutera. Personligen fann jag min sinnesfrid efter en dödshotande sjukdom men skickliga kiruger botade mig. Alltså jag fick ett förlängt liv brukar jag tänka och därutav infann sig en ödmjukhet inför livet men också mot mina medmänniskor. Detta har givit mig en bestående sinnesfrid som tycks vara orubblig m.a.o. jag mår oförskämt bra och förmodligen är det så här en människa ska skall må" för att känna tacksamhet till livet och framförallt den medkänsla man har fått för andra människor som inte mår så bra.
Inlägg #24: Postat: 2009-01-22 11:13:00
vox dei
Jo, gud har många ansikten och många uttryck. Medkänsla och kärlek finns. Äh, tusan, nu börjar jag låta som DiLeva...
Inlägg #25: Postat: 2009-01-22 11:16:00
Joakim_J
"Häng Gud" - Ebba Grö
Inlägg #26: Postat: 2009-01-22 11:20:00
vox dei
Gud hänger redan... med oss.
Inlägg #27: Postat: 2009-01-22 11:30:00
vox dei
Fast jag håller med Pia K - gud finns inte... och inte heller livet och döden...
Inlägg #28: Postat: 2009-01-22 11:31:00
ArHo
#24 vox dei, Syndernas förlåtelse är ett tema som givetvis katolska kyrkan är väl insatta i, men är det riktigt att förlåta männinskans synder som en förlåtande ritual? Nej! en förlåtelse måste ha en djupare mening än den k-kyrkan sysslar med. Min syn är den här. om en människa har burit sig väldigt illa åt, bör hon rannsaka sig ordentligt innan hon ber om förlåtelse och framför allt bör hon vara djupt medveten om att aldrig mer begå det nästan oförlåtliga. Alltså all form av förlåtelse måste vara ärligt menad och det tror jag vad jag vill om, när det gäller kyrkans bikt. En präst som kanske i grund och botten är en falsk profet sitter och tar del av andra människors olycka att kanske mördat någon och blir förlåten av den falske profeten.
Inlägg #29: Postat: 2009-01-22 11:37:00
ArHo
#27 vox dei, för mig finns livet men ingen död. Vilket jag har starka indisier för, men att lägga upp allt matrial och de källor för att bevisa min tes, måste jag skriva rena doktorsavhandlingen, vilket inte Red. lär publicera.
Inlägg #30: Postat: 2009-01-22 11:58:00
ArHo
Läs om det här, så får du lite vetenskaplig fakta hur vi fungerar med eller utan Gud.Länk: stjernvall.se
Inlägg #31: Postat: 2009-01-22 13:29:00
Per W
Jo ArHO, gör det. Skriv "Doktorsavhandlingen" och få den publicerad i t ex "Science".
Inlägg #32: Postat: 2009-01-22 13:38:00
Per W
Fakta?? Biorytmer är lika vetenskapligt belagt som astrologi och numerologi. Alltså nonsens.
Inlägg #33: Postat: 2009-01-22 15:09:00
ArHo
#32 helt fel Per W, att jämföra vetenskapen om biorytmer med astrologi och annat hokus pokus. Biorytmer är en säkerställd vetenskap! Sedan om massor av människor som testat detta faktum tycker att det inte stämmer, så är det brist av dem att inte kunna förstå hur man läser av dess värden och hur systemet fungerar i praktiken. Men själv har jag testat mina värden i några år och det stämmer in säkerligen till 90 eller mer, men det gäller att kunna läsa av de värden man har på rätt sätt. Man har försökt på olika sätt att förtydliga dess kurvor och tabeller, mig veterligen finns det bara Stjernvalls som har ett tillförlitlig system och förklaring av värdena i detalj som är begripligt.
Inlägg #34: Postat: 2009-01-22 20:48:00
Bongo Bongo
Enligt den här sidan, Länk: stjernvall.se , så har jag samma biorytm som T ex Bill Gates, jippi!. Å andra sidan så hade jag hellre haft någon av hans miljarder eller två:-p Hörde jag; humbug?
Inlägg #35: Postat: 2009-01-22 20:53:00
vox dei
Jag ber om ursäkt om jag skrivit obegripligheter. Är nog inne i en mysticistisk period. Vill dock varken kasta pärlor för svin eller skulor för gudar.
Inlägg #36: Postat: 2009-02-21 00:59:00
Hans O
Fråga: Finns Gud?
Svar: Ingen vet men många tror det

Fråga: Finns det ingen Gud?
Svar: Ingen vet men många tror inte det

Längre en så har mänskligheten inte kommit trots 100-tals år av filosofiska funderingar.

Hans - ignostiker

NB: Alltså inte "agnostiker"
Inlägg #37: Postat: 2009-02-21 10:26:00
ArHo
#36 Gudstron är psykologiskt sett följdriktig för att människans hjärna räcker inte till att förstå oändligheten och än mindre att vi och universum har tillkommit av en slump. Alltså, då har vi utsett en skapare för att finna sinnesfrid. Det finns utsagon om detta fenomen som vida överstiger UFO-fenomenet, att tro och för en del veta om en Gudsexistens. Personligen ser jag UFO-fenomenet som en normal företèelse som miljontals människor runt om i världen har iaktagit som inte går att förneka. En "Gud" lär det finnas trots allt om man nu kan kalla en person i mänsklig skepnad i en ålder av 25.000 år som har förstått att utnyttja universums kraft och energier. Även jag tvivlar på det här eller kan inte veta hur sann denna uppgift är som står i boken, där utomjordlingar berättar om sig själva och hur mänskligheten kommit till som deras avkomma när det gäller den vita rasen. Men detta gäller för övriga människoraser också, även de är fotplantade av människor från andra planeter.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...