Den underbara Marxismen

Den här tråden diskuterar artikeln Den underbara Marxismen.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2009-01-22 22:07:00
Lars Nilsson
Det är klart att, som Unto och Gunnar säger, vi har Stalin att tacka för allt. Vill bara tillägga att han också besegrade Japan och att det är allmänt vedertaget att Stalin visade stor försiktighet när det gällde att spara sina soldater. USA och Storbrittanien var bara med i kriget för att tjäna pengar och testa atombomber. I Gulaglägren rådde däremot glädje och framåtanda.
Inlägg #22: Postat: 2009-01-22 22:13:00
GunnarL
21/ Lars Nilsson, vad var det för ett idiotinlägg? När såg Du mig hylla Stalin eller försvara Sovjetregimen över huvud taget? Det är ju rent skitprat!
Inlägg #23: Postat: 2009-01-22 22:24:00
GunnarL
20/ Ja, det där var ju kända fakta. Jag förstår dock inte vad inlägget har i den här diskussionen att göra. Jag vill påstå att det cyniska utnyttjandet av arbetarklassen pågick i stor skala åtminstone fram till 1950-, 1960-talet - och detta även i västvärlden. Sedan har det blivit något bättre. Men när vi i dag ser hur lönsamma och kompetenta arbetare skickas hem i tusental för att aktieägarna skall kunna behålla sina höga utdelningar så undrar man om attityder och tankar egentligen förändrats särskilt mycket! Metoderna är ju klart mildare men attityden är ungefär densamma!
Inlägg #24: Postat: 2009-01-22 22:57:00
Martin Ekdahl
#23. Du ser inte skillnaden? Det är ju ett hån att jämföra sovjetisk slavarbetskraft med personer som arbetar på en fabrik i Birmingham eller Motala.
Inlägg #25: Postat: 2009-01-23 00:58:00
Lars Nilsson
#22/23. Klart att Gunnar inte hyllar Stalin men att jämställa arbetare i Sovjet med arbetare i England är rätt magstarkt. Och därefter så säger Du att arbetarna eller arbetareklassen i hela västvärlden blev cyniskt utnyttjade tom 60-talet. Man kan undra vad som hände därefter? Försvann arbetarklassen eller fick man det plötsligt bättre? Fast nu på 2000-talet verkar det enligt #23 gå åt helvete igen. Gunnar har läst om Ericson kan man ana och tror på fullt allvar att man ger sparken till folk för att behålla utdelningarna. Jojo, det är ekonomisk analys på hög nivå vill jag lova.
Inlägg #26: Postat: 2009-01-23 07:57:00
ArHo
Någonting säger mig, att ha givna politiska uppfattningar är fel bara för att var och en i debatten har alltid rätt i sin politiska ståndstagande. Bevisligen måste någon part alltid ha fel på samma gång han har rätt, detta står och faller med vilka ögon man vill se med. Jag har förstått för länge sen att stå utanför den politik som står till vänster eller höger bortom verkligheten, därför ser jag den egentliga verkligheten med klara och öppna ögon utan att behöva blunda för fakta, för att försvara någon sjuk politik. Politiskt bundna personer är mer eller mindre små lögnare mot sin vilja snällt sagt.
Inlägg #27: Postat: 2009-01-23 08:42:00
ArHo
Det finns många svenska teman och ämnen som borde ventileras, men tyvärr de flesta på detta forum tycks inte ha något större intresse för vad som händer i vårt land som är både viktigare och angelägnare än om allt skit som händer i andra länder, som man blir spyfärdig på att läsa och höra om. Räcker det inte med vår massmedia som ältar om utlandet dygnet runt? Nej! fram med vad som händer runt knuten i vårt eget land som är värt att diskutera som är en större angenlägenhet att orda om. Vi borde ta upp ämnet "den svenska brottsligheten" som ökar för varje år som går. Ett talande exempel för detta är dessa siffror "1960 registrerades 236.000 tusen begågna brott! 2007 1.236.000 registrerade brott och därtill ett mörkertal med ytterligare några hundratusen brott som aldrig anmälts. Har vi en totalt dåliga poliser eller är de för få av dem eller är de ansvariga politikerna totalt odugliga, personligen ser jag våra ansvariga politiker som mest värdelösa!
Inlägg #28: Postat: 2009-01-23 18:21:00
GunnarL
24-25/ Martin Ekdahl o Lars Nilsson, Min jämförelse mellan en engelsk och en rysk arbetargrabb var ett svar på Janne B:s inlägg nr 11: "USA och England var fungerande demokratier under både första o andra världskriget...osv. Jag vågar nog påstå att åtminstone under första världskriget så betydde en arbetargrabb lika lite i de västliga demokratierna som i Ryssland/Sovjet. Barnarbete var vanligt, arbetstiderna långa och arbetsmiljön miserabel och arbetarnas rättigheter obefintliga såväl i England som USA och för den delen Sverige också. Så jämförelsen var inte så där heltokig som ni vill göra gällande. Under 40-talet hade säkert förhållandena förbättrats, men i skuggan av 30-talets depression så ansågs väl en industriarbetare inte särskilt mycket värd då heller.
Inlägg #29: Postat: 2009-01-23 18:24:00
GunnarL
24/ Ekdahl, Visst var det många missförhållanden i Sovjet, men jag tror inte att majoriteten av arbetarna levde som "slavarbetskraft", vilket Du tycks tro. De flesta dvs. de som var obrottsligt lojala med systemet hade det nog ganska hyfsat. Det finns ju faktiskt en hel del människor både i det gamla Sovjet och i Östeuropa som längtar tillbaka.
Inlägg #30: Postat: 2009-01-23 18:26:00
GunnarL
25/ Lars Nilsson får gärna förklara varför Ericson avskedar några tusen som tack för att de åstadkommit rekordvinster - jag ser verkligen fram emot detta.
Inlägg #31: Postat: 2009-01-23 18:43:00
Diplomaten
#30 Inte gör dom det för skojs skull det är ett som är säkert, en arbetsgivare och eller ägare/ägarna tjänar ju lite enkelt uttryckt pengar på sin personal om de producerar nåt vill säga, att då göra sig av med kon som ger mjölk om efterfrågan finns tror jag ingen som sysslar med affärer skulle göra.
Inlägg #32: Postat: 2009-01-23 18:44:00
Diplomaten
förlåt att jag svarade i ditt ställe herr Nilsson ;-
Inlägg #33: Postat: 2009-01-23 18:51:00
GunnarL
31-32/ Och inte var det mycket till svar heller.
Inlägg #34: Postat: 2009-01-23 19:24:00
Diplomaten
#33 Trodde du Ericsson sysslade med ideell verksamhet eller? Max avkastning, kvartals ekonomi, bonus
Inlägg #35: Postat: 2009-01-23 20:16:00
Martin Ekdahl
#29. Gunnar. Fram till år 1928 fungerade den sovjetiska ekonomin helt okej. Huvudsakligen tack vare NEP som var en pragmatisk nödlösning på den svältkatastrof som följde på kollektiviseringarna. En arbetare hade kanske okej förhållanden i jämförelse med industriarbetare i andra länder. Men då vi kommer fram till årtalen som den här diskussionen gällde så hade Stalins tre femårsplaner satts i verket. Jag kan med all övertygelse påstå att jag miljoner gånger hellre hade arbetat på en svensk eller engelsk industri vid denna tid och all tid som därefter följde fram till Sovjetunionens fall. Visst finns det människor som längtar tillbaka. Det finns även människor som vill återinföra den absoluta monarkin, människor som förnekar förintelsen och människor som vill införa sharialagar. Dessa människors åsikter godtar jag inte som empiriska belägg för nämnda systems förträfflighet.
Inlägg #36: Postat: 2009-01-23 20:22:00
Martin Ekdahl
Forts/ Visst kunde Sovjetunionen stoltsera med en fenomenal produktionsökning. Detta skedde på bekostnad av att strejkande arbetare blev skjutna, de som arbetade långsamt kunde bli avrättade eller fängslade för "maskning". Mängder av indutriarbetare dog av skador, undernäring eller kyla. Lönerna och arbetarbostäderna var usla, och man underlät fullständigt att producera konsumtionsvaror åt folket. Men visst, om man räknar arbetarnas lycka i hur mycket kol, järn, olja och elektricitet de kunde producera så var nog de sovjetiska arbetarna världens lyckligaste.
Inlägg #37: Postat: 2009-01-23 21:07:00
GunnarL
35-36/ Jag tror att Du missförstår mig lite Martin Ekdahl. Jag försvarar definitivt inte kommunismen eller Sovjetsystemet! Vi inledde med att diskutera vilka som besegrade nazisterna i andra världskriget - där Du tydligen ansåg att USA och Storbritannien var de stora hjältarna även på Östfronten, medan jag menar att det var Röda armén som skötte jobbet. Den åsikten har jag fortfarande. Däremot har jag under diskussionens gång upptäckt att Du är extremt påverkad av ensidig propaganda! Enligt Dig var Sovjet en stat där människor sköts hej vilt och där de flesta döda i andra världskriget blev nedmejade av sina politiska kommisarier! Sällan har jag mött en så enögd debattör. Om Du seriöst tror på det Du skriver så tycker jag nog lite synd om Dig.
Inlägg #38: Postat: 2009-01-23 21:22:00
Martin Ekdahl
#37. Låt mig dela upp svaret i två delar: 1 Sovjet var i högsta grad delaktigt i att besegra Nazityskland. Det skrev jag även i post #8 som du säkert minns. 2 Stalinsovjet VAR ett samhälle "där människor sköts hej vilt". Där har du förstått mig till fullo.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...