Valt inlägg:
#29. Gunnar. Fram till år 1928 fungerade den sovjetiska ekonomin helt okej. Huvudsakligen tack vare NEP som var en pragmatisk nödlösning på den svältkatastrof som följde på kollektiviseringarna. En arbetare hade kanske okej förhållanden i jämförelse med industriarbetare i andra länder. Men då vi kommer fram till årtalen som den här diskussionen gällde så hade Stalins tre femårsplaner satts i verket. Jag kan med all övertygelse påstå att jag miljoner gånger hellre hade arbetat på en svensk eller engelsk industri vid denna tid och all tid som därefter följde fram till Sovjetunionens fall. Visst finns det människor som längtar tillbaka. Det finns även människor som vill återinföra den absoluta monarkin, människor som förnekar förintelsen och människor som vill införa sharialagar. Dessa människors åsikter godtar jag inte som empiriska belägg för nämnda systems förträfflighet.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?