|
Inlägg #1: Postat: 2009-01-15 17:19:00
|
|
Unto S |
Idag köpte jag spanskt paprika.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-01-15 17:34:00
|
|
Janne B |
Tack och Lov kommer vi aldrig att träffa någon som gillar bomber över palestinska barn./ Att en medlem av FN bombar sönder och samman FN:s mat o läkemedelsförråd är givetvis ett mycket GROVT BROTT.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-01-15 17:49:00
|
|
CMO |
#1-4/ Brott förutsätter att det är med avsikt. Jag köpte ingen paprika.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-01-15 18:08:00
|
|
Leif-Arne |
Avsikt eller inte är svårt att veta när det gäller besjutningen av UN förrådet, de har GPS och vet innibomden väl vart Un byggnader finns. Men jag är rädd för att situationen glidit israelerna ur händerna,nu har hökarna i IDF tagit över och krasst räknar med att som under en belägring svälta ut dem som är belägrade. Jag hoppas att IDF avstår från omfattande gatustrider, eftersom att säkra områden i gatustrid helt enkelt betyder att man sjuter sönder dem.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-01-15 18:23:00
|
|
CMO |
Tydligen hävdar de att de blev beskjutna av Hamas från gården utanför och när de sköt tillbaka träffade en av granaterna byggnaden. Länk: nytimes.com
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-01-15 18:40:00
|
|
Leif-Arne |
#5Det går nog inte att helt få reda på varför. Däremot kommer sådana konflikten att få alltmer offer utan att det egentligen går att få ut mer än dett eldupphör. Hade Hamas 70 anhängre innan så har knappst det blivit färre. Insändnarsidorna på israeliska media är fulla av inlägg som menar att: -Det räcker nu- desvärre finns det ungefär lika många som menar att man måste passa på att avsluta jobbet nu när man en gång startat. Det är olycksbådande. Lite dr Strangelove över det hela.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-01-15 19:00:00
|
|
Janne B |
Det är i ett sådant här krisläge stor risk att Militären tar makten över regeringen, i synnerhet som den nu är internt oense. Rädda människor söker sig givetvis till Hamas nu för det finns ju inget alternativ. De röstar med fötterna och händerna - medlemskort behövs ej.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-01-15 19:03:00
|
|
Janne B |
Givetvis är det med 100 avsikt som man skjuter sönder o samman en gammal stad utan att bry sig om vilka byggnader det är man beskjuter.Detta sker med i huvudsak vapen fordon från USA så vitt jag vet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-01-15 19:05:00
|
|
Janne B |
Allt detta onmda sker i ett läge då USA nästan är utan president och Europa är förlamat av Gaskrisen. //Det var en gång ett Suezkrig - då passade ryssarna på att invadera Ungern. kan det ha varit år 1956?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-01-15 19:36:00
|
|
CMO |
Naturligtvis bryr de sig, till skillnad från Hamas, om vilka byggnader de beskjuter.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-01-15 20:35:00
|
|
Martin Ekdahl |
#1. Jag åt marockansk paprika.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-01-15 21:24:00
|
|
Unto S |
#9 Tack Janne B. Du är på rätt väg. Janne skriver: ”Det var en gång en Suezkris – då passade ryssarna invadera Ungern.” Tänk Janne B. om inte Israel, Storbritannien och Frankrike hade anfallit Egypten så hade vi kanske sluppit invasionen av Ungern 1956. Vi får tacka ryssarna att dom inte alltid följer västländerna. Tänk om ryssarna hade använt atomvapen som USA gjorde. Vi glömmer inte Hiroshima och Nagasaki.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-01-15 21:37:00
|
|
Leif-Arne |
#12 Du menar att det vr tur att de inte hunnit skaffa atomvapen först? För vi vet ju inte vad som hade hänt isf. Vad gäller Unger så upprepades ju samma scenario 12 år senare i Prag. Utan Suez kris.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-01-15 21:39:00
|
|
Leif-Arne |
Å andra sidan så har jag funderat över atombomberna över Japan. Den första går logiskt att förklara om än att konsekvenserna var fruktansvärda, men den andra?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-01-15 23:24:00
|
|
Unto S |
#13 Leif-Arne skriver: ”… så upprepades samma scenario 12 år senare i Prag”. Men Leif-Arne, du som hade dina ”fulla sinnen” kvar i yngre åldern när du var vänstersympatisör. Har du glömt att USA hade 500 000 soldater i Vietnam 1968 för att rädda kapitalismen från kommunismen. Ryssarna räddade kommunismen i Tjeckoslovakien fast med mycket mindre antal soldater. Till sist fick ryssarna ge vika men amerikanerna härjar vilt överallt idag, och med de mest avancerade vapen som någonsin har funnits, för att rädda kapitalismen.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-01-16 19:24:00
|
|
GunnarL |
10/ Jag tror också att de bryr sig om vilka byggnader de beskjuter! De beskjuter därför med berått mod FN-byggnader, sjukhus, ambulanser och andra institutioner som finns för att förmedla humanitär hjälp - allt för att plåga och förnedra den palestinska befolkningen! En stor del av världens politiker och folkrättsforskare anser att Israel begår krigsförbrytelser. Tyvärr kommer packet förmodligen aldrig att straffas - så svagt är det internationella rättssystemet!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-01-16 19:38:00
|
|
CMO |
GunnarL, det har aldrig slagit dig att om Israel verkligen ville döda och skada så många Palestinier som möjligt, som du med flera envist hävdar så har de lyckats väldigt dåligt med tanke på vilka militära resurser Israel har och hur tättbefolkat Gaza är?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-01-16 19:51:00
|
|
GunnarL |
17/ Allt är ju relativt men jag tycker nog att fler än 1000 döda palestinier varav minst 300 är barn inte är så illa pissat! Man måste ju ändå ta en viss hänsyn till världsoponionen - även om man negligerar FN-resolutioner! Men man driver "kriget" på ett högst hänsynslöst sätt! För att anknyta till en diskussion vi hade för några dagar sedan med anledning av en artikel i Expressen så kan jag försäkra Dig att jag tycker lika illa som Du om antisemitism! Men jag ser ett orsak/verkan samband. Orsaken är Israels politik - verkan är antisemitism. Precis som att orenlighet ger upphov till löss. Man kan tycka illa om lössen och försöka utrota dem, men så länge orenligheten inte angrips så fortsätter lössen att föröka sig. Orenligheten är alltså boven i dramat - lössen bara en naturlig konsekvens! Löss kanske var en dum jämförelse men det var inget nedlåtande i det - bara en bild som Du förhoppningsvis kan förstå.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-01-16 20:00:00
|
|
CMO |
Jo det är jävligt illa pissat. De borde ha kunnat ha haft ihjäl 10 av befolkningen eller ca 150,000 uatn att anstränga sig. Att det i själva verket är mindre än 1 av den siffran visar att de faktiskt går fram med silkesvantar, relativt sett. Att antisemitismen är judarnas eget fel hade jag hoppats att slippa höra från dig.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-01-16 20:59:00
|
|
GunnarL |
19/ Nu talar jag inte om judar utan om staten Israel och dess sionistiska politik - Du kanske inte kan se skillnaden men jag kan det! Och att man inte kan inse ett orsaks- och verkansamband tyder på en enögdhet som näst intill kan jämställas med blindhet!
|
| |