|
Inlägg #21: Postat: 2009-01-16 21:26:00
|
|
CMO |
Det är samma orsaks-verkan logik som att säga att de brottsliga invandrarna måste sluta att begå brott för att främlingsfientlghet och rasism ska försvinna. Rasism är alltid fel, punkt slut. Orsaken till att rasister är rasister är att de är idioter, någon annan orsak behöver man inte leta efter. Antisemitismen är f.ö betydligt äldre än Israel i Europa såväl som i Mellanöstern.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2009-01-16 21:46:00
|
|
GunnarL |
21/ Det är med all sannolikhet så, att om de brottsliga invandrarna slutade begå brott så skulle främlingsfientligheten minska. Rasism är alltid fel - jag håller med till 100! Men det gäller att skapa en mylla som inte underlättar för rasismen att gro. När Du tycker att Israel går fram med silkesvantar så uppfattar jag det för övrigt som ett uttryck för rasism! Det är inte så noga om det dör ett antal tusen palestinier - men fy fan vilket brott den underlägsna parten begår om man tar död på något tiotal israeler! Blindhet var ordet sa Bill! Just vad det var sa Bull! Och visst är antisemitismen äldre än Israel - men vad är det som får den att blomma upp just nu? Tror Du att det finns någon speciell orsak? Eller Du förstår över huvud taget inte mitt tal om orsak och verkan?
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2009-01-16 21:56:00
|
|
Martin Ekdahl |
Antisemitism är ett gift som smyger sig in i människor och ideologier. Det är en sjukdom som förvränger verklighetsuppfattningen. Judendomen och judarna är inte upphov till antisemitismen. Detta virus kan vi bara bota med kunskap och empati.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2009-01-16 22:01:00
|
|
CMO |
Det är tragiskt att det dör så mycket som en enda palestinier eller israel på grund av Hamas islamo-fascistiska kamp. Orsaken till att det sker är dock att Hamas angriper Israel och att Israel då måste försöka omintetgöra Hamas förmåga att skjuta raketer. Tyvärr går det inte att göra det utan att gå in militärt i Gaza och tyvärr innebär det civila förluster som, trots allt, i sammanhanget är ganska små. För mig är det lika tragiskt om en oskyldig israel eller palestinier dör. Israels regering har dock i första hand skydda sina egna medborgare. Den skyldigheten har Hamas också om de vill vara legitima, genom sina raketbeskjutningar har de i själva verket gjort motsatsen. Därför ska de fördömas. Som tur är är det många palestinier som samarbetar med Israel så Hamas kan attackeras utan ännu större civila förluster.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2009-01-16 22:04:00
|
|
CMO |
Anledningen till att rasisterna just nu är ute och marscherar arm i arm med Mona Sahlin och kompani är att samhället accepterar det.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2009-01-16 23:11:00
|
|
GunnarL |
Om man spärrar in 1,5 miljoner människor i vad som i praktiken är ett enda stort utomhusfängelse, om man bygger murar runt detta fängelse, om man förnekar fångarna att få tillgång till nödvändiga förnödenheter, osv. så får man räkna med att fångarna biter ifrån sig med de små medel de har! Om man då bestämmer sig för att läxa upp fångarna och använder metoder som strider mot all folkrätt, om man bombar sjukhus och ambulanser, om man sätter eld på FN-byggnader, om man negligerar FN-resolutioner, om man använder förbjudna vapen i form av vit fosfor för att bränna upp små barn - DÅ SKAPAR MAN EN FANTASTISKT FIN MYLLA FÖR RASISM OCH ANTISEMITISM! DÅ SKAPAR MAN UTRYMME FÅR RASISTERNA OCH EXTREMISTERNA! Den som inte fattar detta enkla samband mellan orsak och verkan är totalt blind!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2009-01-17 14:51:00
|
|
Unto S |
Idag lyckades judarna pricka en FN-skola. Sex döda. Någon reagerade på att jag använder ordet jude. Jag använder ordet jude så länge när nio av tio judar i Israel stöder massmorden i Gaza. När siffran har sjunkit till sju av tio då börjar jag prata om sionisterna. Och min önskan är att om, tänk, att om endast en av tio i Israel stöder militärerna då kommer jag att prata om Israels rätt att existera. Än så länge har inte Israel som stat något berättigande. En militaristisk stat som har som mål att genom våld, förödelse och brutal död bygga ett judiskt land som sträcker sig ”från Nilens stränder i väster till floden Eufrat i öster”.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2009-01-17 15:38:00
|
|
Leif-Arne |
#27 Du behöver inte använda rasistretoriken Unto, din poäng går fram ändå, du hamnar bara på samma sida som, du vet vilka, och där hör du väl inte hemma? Situationen i Gaza håller på att gå åt helvete, det kan vi enas om, att där finns två spelare som driver den cyniska logiken är även klart. Stödet för militären i Israel baserar sig på samma sak, som stödet för militären i Finland, nänligen den att utan egen militär hade vare sig Finland och Israel existerat idag. Det där sista stycket du skriver är det bara en hård kärna inom bosättarrörelsen som önskar, många israeler ser bosättarrörelsen som en böld i rumpan.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-01-17 15:44:00
|
|
GunnarL |
28/ Får man en böld i röven så opererar man väl bort den - även om det är smärtsamt så känns det bättre efteråt.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-01-17 16:30:00
|
|
CMO |
#27 Unto läser som vanligt högt ur Hamas partiprogram ser jag. # 28 Du fantiserar GunnarL.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2009-01-17 16:32:00
|
|
Janne B |
Jag ställer i stort sett upp på LA 28// Jämförelsen med Finland är riktig.Under fortsättningskriget tågade de fram till Ladogas stränder och brände varenda rysk by på vägen. Jag tror inte att Finland vid denna tid hade några bomplan men deras artilleri var högeffektivt.Finnarna slogs för nationens överlevnad och visade nog föga hänsyn mot civilbefolkningen.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2009-01-17 16:39:00
|
|
Janne B |
Finlands vilja att överleva gick så långt att de begärde och fick betydande hjälp av Hitler-Tyskland. Inte för att finnarna hade nazisympatier utan för att de tog den enda hjälp som erbjöds./ I min ungdom hörde jag mkt om att Sverige hade nästan tömt några regementen på kanoner och sänt dem till finska vinterkriget. Då kände sig inte Sverige hotat o kunde avstå lite kanoner. Men situationen var ju helt annorlunda under Fortsättningskriget....
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2009-01-17 16:45:00
|
|
Leif-Arne |
#32 Jag har i säkert förvar svärfars utmärkelser från Hangö udd, mot löfte att förvara dem för att ende manlige barnbarnet, min son, skall få dem när han blir gammal nog att sätta värde på¨dem.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-01-17 16:51:00
|
|
Janne B |
Hangö udd var väl utsedd att bli rysk flottbas men återlämnadces fort. Det var ju ett område till i närheten av Helsingfors som ryssarna ockuperade i ca 10 år innan de plötsligt återlämnade det. Änuu mer överraskande var väl att de var några månader på Bornholm som kunde blivit en fantastisk rysk militärbas. Plötsligt åkte de därifrån Såg de danska hangarfartyg o kryssare närma sig ;-
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2009-01-17 16:53:00
|
|
Janne B |
När jag var i 25 årsåldern kunde jag det finska namnet på varje slagfält utefter den finska gränsen Salla osv.
Jag visste var man ändrat gränserna efter freden. Finnarna förlorade en korridor till Ishavet osv...som ev hette Kirkenäs?
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2009-01-17 16:59:00
|
|
GunnarL |
30/ CMO, Nu skrev jag ju inte #28, så vari mina fantasier skulle bestå är mig en gåta.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2009-01-17 17:00:00
|
|
Leif-Arne |
#35 Petsamo väl? I Kirkenäs driver min kusin hamnen, så kan det gå om man får ihop det med en jänta därifrån.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2009-01-17 17:23:00
|
|
CMO |
#36 Ja den gåtan kräver nog ett rörligare intellekt än ditt.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2009-01-17 17:25:00
|
|
GunnarL |
38/ Definitivt! Därför vore det tacksamt om Du ville förklara hur Du får en kommentar från Leif-Arne till att bli fantasier ifrån mig. Det krävs nog ett fan så rörligt intellekt, så jag ser fram emot det!
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2009-01-17 17:30:00
|
|
peter_ |
#31. Att finnarna skulle fara hårt fram mot befolkningen i fjärrkarelen, bränna hus etc känner jag inte igen Janne. De retirerande ryssarna såg till att det inte fanns mat och husrum, varken för civilbefolkningen eller finska armén. Säkert såg finnarna till att soldaterna fick att äta på civilbefolkningens bekostnad men att man skulle avsiktligt behandla dem civilbefolkningen illa tror jag inte på. De som bodde i Fjärrkarelen sågs ju mer eller mindre som finnar. Unto har ju en annan uppfattning, men han är nog lite arg för att de röda förlorade inbördeskriget.
|
| |