Inlägg #1: Postat: 2009-01-19 13:13:00
|
Martin Ekdahl |
Unto. Jag medger att du är stilistiskt säker. Jag tänker inte besvara dina soptunnor. Artikeln är bra. Inget snack om saken. Jag uppskattar att du gör jämförelsen utan att anspela på "judar", "araber" och så vidare. Våld är våld. Sedan är ju frågan om våldets uppsåt även en aspekt som kan vara värd att väga in. Jag får ibland känslan av att våld smittar av sig. Empati är i mina ögon förmågan att fantisera och att kunna leva sig in i hur andra varelser känner. Våldet lägger ett skynke över ögonen på folk, oavsett kön, etnisk tillhörighet eller religion. Det blir som en spegel, där man bara kan se sitt eget lidande men vägrar att leva sig in i andras.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2009-01-19 13:39:00
|
Leif-Arne |
#1 Jag håller med. Nu kanske det blir någorlunda lungt i ett år eller två. Men inför den obönhörliga logik som mellanösternkonflikten bygger på så kommer det nya konflikter och offer. Det som är riktigt oroande är om nu är så att Iran håller på att skaffa kärnvapen, inför det hotet kan inte Israel vara passivt. Om den sådan konflikt kommer till stånd blir konsekvenserna av en helt gigantisk karaktär.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2009-01-19 13:57:00
|
Lars Nilsson |
Konflikten förenklas lätt. Antingen är palestinierna djävlar eller också är israelerna barnamördare. Sanningen är, med förlov sagt, mer komplicerad än så. Såg i senaste numret av tidskriften Focus att över 70 av palestinierna på Västbanken och Gaza, redan före den nuvarande konflikten av vad jag förstod, var emot en tvåstatslösning. Motståndet bland israeler är bara något lägre. Det säger något om svårigheterna. För varje större konflikt har också hatet och misstron ökat.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2009-01-19 14:03:00
|
Leif-Arne |
#3 Det som är så tydligt är hur misstron gror då trygghet och rättigheter inte garanters i medborgarstaten, utan i etnicitet. Då kommer det alltid att finnas minoriteter som känner sig förtryckta och förföljda och som därför strävar efter en egen stat. Jämför hur de båda staterna Indien och Pakistan utvecklats efter självständigheten.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2009-01-19 14:14:00
|
ArHo |
#1 Martin kloka ord som vanligt. Men jag ser en konflikt i vårt eget land som jag ser det och att den kan förvärras. Alla har väl hört om de gangsterligor vi har med olika etnisk bakgrund som polisen tycks ha svårt med att stoppa, man får höra i media om alla dessa vapen som är i omlopp, där svenssons tar det med ro? om mord rån och misshandel som endast ligamedlemmar råkarutför, ok jag överdrev medvetet en smula men det gjorda jag för att få folk att inse att våld smittar av sig och rätt som det är beväpnar vi oss själva för att känna oss trygga på stan. Alltså dessa ligor värvar skitungar till sina led och alla är vi ungarnas föräldrar som får kriminaliteten in i våra hem och rätt som det är, blir vi indirekt indragna i den eskalerande brottsligheten mot vår vilja. Vad har vi att sätta emot denna utveckling?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2009-01-19 14:18:00
|
Martin Ekdahl |
#5. Uppfostran ArHo. Uppfostran och bildning. Lär man ett barn att respektera livet och sina medmänniskor så ger man det även ett skydd mot att falla in i våldskriminalitet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2009-01-19 14:29:00
|
ArHo |
#6 Martin om du inte vet att jag har jobbat med ungdomar av olika slag och ålder just i det syftet att de inte skall hamna snett i samhället. Om det vore så väl att vi alla var födda till föräldrar med en nedärvd rättpatos skulle vi förmodligen ha fred på jorden till månniskornas behag för att citera bibeln. Saken är den att var femte förälder borde själv uppfostras till att förstå vad livet borde handla om. En dålig förälder är de som är födda att vara stora egoister och just egoism är en stor folksjukdom världen över.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2009-01-19 14:43:00
|
Martin Ekdahl |
#7. I grund och botten är väl egoism en högst mänsklig egenskap. Det är kombinationen av egoism och empatisk oförmåga som är farlig. Då jag arbetade inom skolan kallade experterna detta för "psykopatiskt betéende".
|
|
Inlägg #9: Postat: 2009-01-19 14:49:00
|
ArHo |
#8 Javisst Martin, psykopaten som gärna framstår som jovialisk och charmig, är att se upp för när han använder sina horn.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2009-01-19 14:56:00
|
ArHo |
#9 Martin, den engelska psykläkaren som påstår att det går att omprogramera folks hjärnor, han MCkenna har bevisat att det går bra att även få gamla hundar att sitta vackert. Denna kategori som MCkenna borde vi ha gott om i Sverige för att hela människor som har spårat ut med fobier och gud vet vad.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2009-01-19 15:38:00
|
Martin Ekdahl |
#10. Terence McKenna?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2009-01-19 16:08:00
|
ArHo |
|
|
Inlägg #13: Postat: 2009-01-19 16:10:00
|
ArHo |
#10 Fint Martin, jag förstår att du också sett honom på TV och i annat sammanhang, i hans lekfulla verksamhet som var hur kul som helst.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2009-01-19 20:12:00
|
GunnarL |
Bra skrivet Unto! Mycket bra!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2009-01-19 20:44:00
|
Lars Nilsson |
Untos, svulstiga och naivt högtravande retorik, där ingen skall sväva i okunnighet om budskapet, får mig att tänka på protokollen från Högsta Sovjet och kommunistiska partikongresser. Det enda som saknas är paratesanteckningarna efter varje stycke stormande applåder, som övergår i ovationer. Publiken reser sig upp Men det går väl att klämma dit i efterhand? För säkerhets skull, alltså!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-01-19 21:33:00
|
Bongo Bongo |
Nej tacka vet jag Lars "SS" NIlssons luddiga tokhögerretorik och lögner, hur var det nu med "hakkorsflaggorna?. Ger inte mycket för Untos ideologi men uppräkningen och jämförelsen var klockren.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-01-19 21:54:00
|
Lars Nilsson |
#16. Men det är ju närmast en truism i dom-som-vet-bäst-kretsarna att alla som säger något positivt om Israel döpts till "SS" som mellannamn. Sådana självklarheter behöver väl inte förtydligas? Och prata på lite till om hakkorsflaggor, så skall jag, när Du riktigt snärjt in Dig, och om jag vill vara riktigt elak, visa Dig klipp från demonstrationståg. Men jag är, som Du vet, en fridens man, så jag låter det nog vara. Tillsvidare, vill säga.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2009-01-19 23:56:00
|
Bongo Bongo |
Snärja in mig??? Men nu har det väl brunnit hos dig, eller hur. Har bara i en annan tråd frågat efter en närmare beskrivning av de flaggor och banderoller som upprörde dig så mycket att det räckte för dig att utmåla motståndare till israels statsterrorism som nazister och hetsigt försvara fosforbomber mot barn. Men om du i din självgodhet som endast utmärker en riktigt ond människa skulle visa upp ett klipp från nazistdemonstrationen skulle jag faktiskt bli så tacksam att jag kunde tänka mig att avstå från en fysisk tillrättavisning av en folkets fiende.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2009-01-20 15:56:00
|
Thomas L. Aabo |
Bra skrivet Lars Nilsson! Mycket bra!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2009-01-20 20:27:00
|
Lars Nilsson |
#18. Tänk att de rättrådiga "fredvännerna", fyllda till bredden av empati för mänskligheten, så lätt triggas av att någon säger sig vara "en fridens man" min kommetar #17 Då måste man genast börja prata om "fysisk tillrätta visning av en folkets fiende" Säger det något?
|
|