|
Inlägg #21: Postat: 2009-01-09 19:11:00
|
|
Lars Nilsson |
Unto har som bekant, på annan plats här på Sourze, beskrivit hur fasansfullt de rikas barn söp och betedde sig i hans ungdom vid Lunds universitet och hur fint och tjusigt arbetarungdomen söp. Det var en grundläggande erfarenhet som formade Untos framtida världsbild om arvsynden. Tydligen inte bara mellan klasser utan också mellan länders befolkningar.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2009-01-09 19:57:00
|
|
GunnarL |
Den här första artikeln som tydligen skall utmynna i två stycken gav inte precis några nyheter. Det skall bli intressant att se hur Ekdahl skall lyckas klara ut begreppen på ytterligare EN artikel. Komplexiteten borde enligt mig kräva en bok på minst ett par tusen sidor.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2009-01-09 20:03:00
|
|
GunnarL |
f/ Jag har skrivit många inlägg med anledning av kriget de senaste dagarna. Men medan de flesta bara haft politiska aspekter på skeendet så är anledningen till det jag skrivit, att jag far så förbannat illa när jag ser den israeliska arméns oerhört och onödigt brutala framfart. Det upprör mig verkligen! Så jag har skrivit mer ur en rent humanitär aspekt än ur en politisk! Och därmed insett att många av skribenterna här är totalt ointresserade av om människor lider och dör. Det gör mig naturligtvis besviken, men jag överlever det! Och därmed skall jag inte mer yttra mig i frågan.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2009-01-09 20:10:00
|
|
CMO |
#23 Att människor dör och lider kan vi tyvärr inte göra så mycket åt genom att skriva här. Däremot kan vi diskutera orsakerna, kanske t o m utan att demonisera andra och utan att sätta oss själva på höga hästar.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2009-01-09 21:08:00
|
|
GunnarL |
24/ Vi kan väl inte påverka det politiska skeendet heller förmodar jag. Men man kan ju se saker och ting ur olika synvinklar. För Dig CMO verkar mänskligt lidande - oavsett om det gäller barn eller vuxna - vara totalt likgiltigt, vilket i och för sig bara befäster en åsikt som både jag och flera med mig skrivit förr. Du har en vidrig människosyn!
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2009-01-09 21:22:00
|
|
Lars Nilsson |
#25. Men jag då Gunnar? Glömde Du min läbbighet?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2009-01-09 21:43:00
|
|
Sunny |
3 Du har förfärande rätt här Unto!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2009-01-09 21:47:00
|
|
GunnarL |
26/ Du är inte så förfärligt läbbig Nilsson. Du har både kunskap och humor och jag slänger gärna käft med Dig även i framtiden. Olika åsikter kan man ha, men Du skall veta att Du har min fulla respekt! Hälsn. från Knäckebröhult.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-01-09 21:52:00
|
|
CMO |
#25 Dina vanföreställnigar är ditt eget problem. Jag gör kanske mer för att minska mänskligt lidande än du, vem vet? Jag diskuterar här för att jag tycker att frågorna är intressanta, inte för att påverka skeendet. När annars ganska sansade debattörer som Unto och du försöker vinna moraliska pluspoäng genom att tävla om vem som kan fälla störst krokodiltårar och göra de mest svepande uttalanden gäspar jag bara lite förstrött...
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-01-09 21:57:00
|
|
CMO |
Någon som verkligen bryr sig om mänskligt lidande gör det förmodligen inte bara när någon kapitalistisk västmakt kan utpekas som ansvarig. Det eliminerar en hel del debattörer, om man säger så...
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2009-01-09 21:58:00
|
|
Sunny |
4 Leif Arne:Just Bayern har jag alltid föreslaget. Eller en annan del av Tyskland.Min syster säger dock emot mig:Alla eurpeiska judar som dog i förintelsen var redan medborgare sedan flera 100 år i olika Europeiska länder:Tyskland,Frankrike,Spanien ,Skandinavien.Vad de kan begära är att bli första klasens medborgare med lika rättigheter som alla andra.Man kan bara inte ta ett främmande land där folket bott i många 100 år genertionsvis o ge bort det till en främmande makt!Ska vi ha tillbaka våra delar av Finland i så fall o ska vi ge Danmark Skåne o Norge Bohuslän eller hur var det nu??Varför kan inte våra samer kräva ett fritt Lappland.De har ju diskriminerats i århundaden? Norrlänningarna säger ni? Gör som Israle:sätt dem i läger.Jag nämner inte folkmorden i Amerika ,Australien eller koloniseringarnas fjärran östern o Afrika.Men Hitler utrotade nästan Europas zigenare:vilktet land bör vi ta o ge dem? De har det fruktansvärt nästan över hela Europa .Östra särskilt.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2009-01-09 22:01:00
|
|
Sunny |
forts Vi vill ju inte avstå ifrrån vår egen värdefulla mark men något u-land i krigets Afrika kan vi väl ge dem? Fast jag har aldrig hört någon hävda att de ska få ett eget land.De har ju ingen vapen o /eller pengamakt i ryggen.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2009-01-09 22:08:00
|
|
Sunny |
10 CMO:aldrig händer igen???????? Har du misssat de senaste decenierna i Afrika?? Etnisk rensning o folkmord pågår hela tiden. Pol Pot?
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-01-09 22:17:00
|
|
CMO |
#33 Nej det har jag inte missat men om du tänker efter lite kanske du fattar vad jag menade. Diskussionen om vilket land Judarna skulle ha "fått" istället är ganska ointressant. Israel existerar som en ekonomiskt välmående demokratisk stat där judar kristna och muslimer tillsammans. Varför ska det vara så svårt att acceptera?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2009-01-09 22:30:00
|
|
Sunny |
33 Problemet är väl att jorden de odlar är stöldgods?De rättmätiga ägarna eller deras arvingar är i livet ännu.Å andra sidan kan man egentligen inte äga vare sig jord eller vatten morlaiskt:det tillhör oss alla.Även enligt de olika heliga skrifterna. Och vi måste preskibera någonstans för annars blir det totalt kaos om vi skulle möblera om T.ex Europa bara 500 år bakåt.Då hade vi ett urstarkt Habsburgvälde dubbelmonarkin men ett 100 årskrig mellan England o Frankrike. Så i dagsläget kan vi inte be israeliska medborgare bara packa o dra. Ett gemensamt land med religionsfrihet är den enda lösningen men jag tror det är en utopiO du har rätt om det där med att demonsieranågra "Dom".Vi är alla ganska lika när vi hamnar i sådana här situationer.Det finns enstaka individer med civilkurage men de flesta följer flocken.ber man dem döda så dödar de.det gäller oss svenskar såväl som ala andra människor. o några tycker rent av om det..
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2009-01-09 22:34:00
|
|
Leif-Arne |
#33 Du har helt rätt i att Israel ligger där det ligger, är en faktisk realitet och har all rätt att försvara sig. Min poäng är att eftersom det var palestinierna som fick betala en i grunden europeisk skuld till de överlevande från förintelsen så har EU ett moraliskt ansvar för palestinierna, framför allt ekonomiskt då. Att Sverige slantat in är väl ett sätt att kompensera för Herman Lundborg och hans rasbiologiska institut.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2009-01-09 22:44:00
|
|
ArHo |
#16 Leif-Arne, det kommer snart in en artikel om den första förintelsen, men få har hört talas om den andra förintelsen som........
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2009-01-09 22:49:00
|
|
Sunny |
Visst är det många skuldkänslor i efterhand. Den ende man jag kännt väl personligen som överlevt förintelsen var Herman,den käres barndomsvän. Av familjen på 13 kom han ensam tillbaka från Auschwitz.Skadad ja,men hav tänkte inte på sig själv som jude i första hand utan som norrman.Eller norsk jude om du så vill.Allt han ville vara att få komma tillbaka till sitt land:inte flytta till en annan värdsdel.Jag tror att de flesta europeiska judar kände som han?I första hand Norrman,i andra hand Europe o till religionen jude.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2009-01-09 22:57:00
|
|
Sunny |
29 Var tacksam över att du kan gäspa åt situationen.Själv mår jag så dåligt att jag nästan inte sover alls o försöker låta bli att gråta när lillflickan här ser mig:hon är bara 3 år o får inte se på nyheterna.Jag har ju själv förlorat ett barn så jag känner med föräldrarna in i märgen.Dumt dock:ingen blir ju hjälpt av mina tårar.familjen blir ju bara ledsnare när de ser mig.men jag saknar den där förmågan att kunna gäspa på rätt ställe
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2009-01-09 23:03:00
|
|
CMO |
39/ Sunny, jag har inte sagt att jag gäspar åt situationen, det gör jag inte. Läs ordentligt eller låt bli att kommentera. Skillnaden mellan dig och många av palestinierna i Gaza är ju att du inte tror att ditt omkommna barn är en martyr Shaheed som fått direktbiljett till paradiset.
|
| |