Varför slåss de? Del 1

Den här tråden diskuterar artikeln Varför slåss de? Del 1.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2009-01-10 12:45:00
Leif-Arne
Att även små mängder alkohol påverkar koordinationen är helt klart, jag provade en gång att genomföra ett träningspass i min VKV 100 efter en kamrats examenslunch rådjursadel 2 glas rött, en sådan kanot är mycket rank. Trots att jag annars då klarade att tom stå i denna, så klarade jag knappt hålla den på rätt köl efter bara 2 glas vin. Likaså brukade jag träna att gå på lina, det är helt omöjligt efter redan en öl, jag har provat. Altså även så mängder alkohol sätter ned reaktion och kooerination, vilket medför att man ökar sina medmänniskors riskexponering. Vilket du håller med om eftersom du själv håller en ansvarfull linje vad gäller bil och alkohol.
Inlägg #62: Postat: 2009-01-10 12:54:00
ArHo
#6 Leif-Arne, jag vill bara poängtera att en liten mängd alkohol kan faktiskt förstärka koordinationen hos idrottsmän och i andra sammanhang. Enligt forskarna stimuleras vårt nervsystem att normaliseras, därutav förbättras koordinationen.
Inlägg #63: Postat: 2009-01-10 13:01:00
Leif-Arne
#6 Och det kan du belägga med en länk till sagda forskningsrapport?
Inlägg #64: Postat: 2009-01-10 13:17:00
ArHo
#63 Inte på stört LA, men det finns en logik i att om en nervös person som skall utföra ett precitionarbete kan vara fumlig. Däremot den lugna och sansade har större shans att styra sina fingrar och händer utan att vara skakis. Möjligt att alkohol stärker självförtroendet så att individen törs ge sig på något svårt och kompliserat och därutav kan det tolkas att hans koordination är utmärkt i hans

Inte på stört LA kan jag inte hitta något som stärker mitt påstående, men vänd på det och försök att hitta något som stärker din uppgift. Jag kan ge dig ett exempel på som får dig att baxna! Hemma på gatan där jag växte upp så fanns det en gubbe som körde lastbil snyggt och prydligt, men allt var inte snyggt när han ragglade ut ur bilen kanonfull. Hur kan detta vara möjligt enligt ditt förmenande?
Inlägg #65: Postat: 2009-01-10 13:32:00
Leif-Arne
De enda som får förbättrad kooerdination av alkohol är grava alkoholister, och då handlar den koordinationen inte om något finlir direkt. Hur mycket du än söker så kan du inte hitta något belägg för att alkohol förbättrar koordinationen, det är en myt.
Inlägg #66: Postat: 2009-01-10 13:45:00
Lars Nilsson
Jag vet, jag vet, hur man kan lösa konflikten i Gaza! Flyg bara dit fredsälskarna Unto och Jan Myrdal så ordnar sig allt. Per Gahrton får också vara med men han får cykla ner. Annars är risken stor att han blir full och oregerlig redan på planet. PG, är lite instabil men inte värre än Unto och Myrdal. Han har bland annat i Radio Islam spekulerat i en sionistisk konspiration bakom mordet på Olof Palme. Men till hans försvar skall sägas att han kan arabiska. Bara det!
Inlägg #67: Postat: 2009-01-10 13:47:00
ArHo
#65 Samma myt som när fyrtio Norrmän druknade när det försökte knuffa igång en U-båt? Nej! en sådan jämförelse går inte hem om du skulle tro det. Förmodligen vimlar det av exempel på hur många kunnat utföra fantastiska saker i fyllan och villan från skalan ett till tio i onykterhet bsom skulle misslyckats i nyktert tillstånd. Om du känner till MCkenna en engelsk hypnotisör som har vunnit stora framgångar med att omprogramera folks hjärnor som lidit av svåra fobier är tänkvärt att jämföra med, angående alkohol som folk dricker för att få stimulans. Alkoholen hjälper till att temporärt att omprogramera den drucknes hjärna förmodligen.
Inlägg #68: Postat: 2009-01-10 13:58:00
Leif-Arne
"Alkoholen hjälper till att temporärt att omprogramera den drucknes hjärna förmodligen." Jo, och det är då problemen uppstår.
Inlägg #69: Postat: 2009-01-10 13:59:00
Martin Ekdahl
Faktum är att jag nästan blev påkörd av en stadsjeep då jag cyklade in på en smågata på Kungsholmen i Stockholm för två somrar sedan. Jag var tvungen att kasta mig åt sidan med min cykel. Mannen i bilen hade överhuvudtaget inte uppmärksammat att han var två centimeter från att köra på mig och körde bara vidare. Jag blev förbannad och cyklade efter honom. Efter en bit svängde han in på en parkeringsplats för att vända så jag kom ikapp honom. Då jag hoppade av min cykel och gick fram mot bilen tryckte han ned låset och började köra igen. Och ta mig tusan, såg han inte ut som Per Gahrton? Jag hann aldrig ikapp honom igen så jag fick aldrig nån klarhet i saken. Men med den mannens meritförteckning skulle det inte förvåna mig det minsta om det verkligen var han.
Inlägg #70: Postat: 2009-01-10 17:12:00
Lars Nilsson
#69. Njaa, stadsjeepar brukar förbehållet ledningen inom mp. Kalix-Jesus tex. Han bor ju så eländigt stackarn. Men det är möjligt att PG fått köpa hans gamla. Det blev kanske lite väl mycket debatt om den jeepen. Som bekant kör också alla inom mp bara när det är absolut nödvändigt. Vi andra okynneskör för vårt höga nöjes skull och i syfte att skita ned miljön.
Inlägg #71: Postat: 2009-01-10 21:58:00
Sunny
5 Vi som läst boken Vi ses i Song My glömmer den aldrig.Många unga i dag är så historielösa o jag vet inte riktigt varför?Nu när alla barn får gå 9 år i skolan utan kostnad? Min gamla barndomsdröm
Inlägg #72: Postat: 2009-01-10 22:10:00
Sunny
42 Janne:jag ville bara lyfta fram att religiös fanatism inte är knytet till ras,hudfärg eller en viss religion.Ta Åke Green:han är knäpp men inte så farlig för han har inga beväpnade styrkor bakom sig.Hade han haft det hade han så klart varit farlig.Att muslimska terroister är farliga beror i huvudsak på 2 saker.
1 Den låga men "mytiska utbildningen" som ges till millioner av barn i koranskolor.2 De har folkrika stater o politiker bakom sig som inte viker för någonting:dessutom har de oljan o därmed en ekonomisk makt som vi alla blivit beroende av.Särskilt Usa har utbildat o delat bädd med Usama B Laden,Sadam osv så länge det gynnade dem.Fanatikerna i Saud Arabien kan räkna med deras stöd.Men de bör nog vara försiktiga: en muslim som grips av jiihad biter även den hand som föder honom
Inlägg #73: Postat: 2009-01-10 22:38:00
Janne B
SUNNY I vår typ av öppet samhälle kan inte modell Åke Green bli farliga. Men om de sluter in sig som i Knutby då kan det bli farligt. Eller som inom Maranata på 1970-talet med en "karismatisk" ledare som höll hårt i medlemmarna.Men vi har få svenska exempel på sådant sekt-tokeri.
Inlägg #74: Postat: 2009-01-11 14:06:00
Unto S
Jag väntar på andra delen av Ekdahls "balanserande" artikel. Under tiden konstaterar jag att folket anser att båda parterna är lika skyldiga till vad som sker just nu över tre veckor på Gaza. Men Herre Gud hur kan man jämföra en snattare Hamas mot en tungt beväpnade bankrånare Israel. Jag förstår inte varför folket vill ta fast snattarna Hamas men låter tungt beväpnade bankrånare Israel härja fritt. Vad har snattarna Hamas gjort? Ju, dom har snattat några nyårsraketer.
Inlägg #75: Postat: 2009-01-11 17:23:00
Janne B
SÅ länge Hamas o Co i stort sett bara hade nyårsrakter kunde Israel ligga lågt. Men efterhand så har Hamas sänt i väg allt häftigare raketer. Nu har Israel även funnit högst moderna missiler från Iran. DÅ blir läget ngt helt annat än det Unto beskriver. Israel kunde inte vänta tills det kommer 100 högteknologiska raketer ur skyn./ OBSERVERA att det bara finns ett arabland som ställer upp bakom Hamas nämligen Iran.
Inlägg #76: Postat: 2009-01-11 17:43:00
Bongo Bongo
Ett land stöder Hamas medan en hel värld av kristna sionister, som Janne B, stödjer Israel. Vicka höjdarodds! Undrar vilka som vinner "kriget"? :-p
Inlägg #77: Postat: 2009-01-11 18:14:00
GunnarL
75/ Jag ifrågasätter inte Israels rätt att försvara sig mot raketattacker. Däremot kan jag inte acceptera den ofantliga grymhet och slaktarmentalitet som finns hos den israeliska armén. I många fall bevisade krigsförbrytelser och ren sadism! Jag kan inte förstå dem som står likgiltiga inför eller rent av försvarar detta.
Inlägg #78: Postat: 2009-01-11 18:22:00
GunnarL
Samtidigt som man försvarar den israeliska arméns massaker på civila så begråter man offren i Gulag! Jag kan inte tolka det på annat sätt än att man anser att araber är lite mindre värda än andra människor - således ren och skär rasism!
Inlägg #79: Postat: 2009-01-11 18:45:00
Janne B
GUNNAR/ Det finns en oerhört stor enighet om att Israel har rätt att försöka få stopp på de allt mer avancerade raketanfallen. Däremot så har jag ingenstans sett ett försvar för den Israeliska Krigsmaktens totalt överdrivna insatser av olika slag. Ingenstans ser jag ett försvar för det krigsmaskinen gör mot kvinnor, barn, åldringar, handikappade...Israel drar på sig en DOM för sina metoder. Senaste dygnet så har de beordrat utrymning av ett sjukhus drivet av bl a Svenska kyrkan.Samt därefter utplånat det med både raketer och kanonsalvor. På detta finns hur många vittnen som helst och kan ej ifrågasättas.// Israel ser ut att vinna kriget i viss mening men hur de ska kunna återvinna respekten hos världsopinionen vet de nog inte ens själva...
Inlägg #80: Postat: 2009-01-11 19:27:00
GunnarL
79/ Du och jag Janne B är nog i vanlig ordning ganska överens. Däremot har jag inte sett att skribenter som Leif-Arne, CMO, Lars Nilsson, Pia K, Arho, JEM, m.fl. har tagit något som helst avstånd från grymheterna och krigsförbrytelserna.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...