|
Inlägg #41: Postat: 2009-01-03 11:57:00
|
|
Unto S |
Dagens Nemi. Cyan: Bush säger att han är öppen för förslag hur han ska kämpa terrorism. Nemi: Han kanske borde prata lite med indianerna, dom har försökt kämpa mot terrorism i sitt hemland sedan 1492.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2009-01-03 11:59:00
|
|
Unto S |
Ord för dagen. Jag är för Palestina mot judiska staten Israel. Jag är för Kuba mot imperialistiska staten USA. Regeringen i konungariket Sverige bör avskaffa straffskatten på oss som byggde landet. Religion är en kognitiv parasit i människans hjärna.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2009-01-03 13:02:00
|
|
Janne B |
Jag är för de stater som ger sina medborgare stor frihet. USA ger sina medborgare mer både frihet och välfärd än vad kubanerna får. Därför har det pågått en flykt från Kuba oavbrutet i 50 år. Hur många har under samma tid flytt från Florida till Kuba???
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2009-01-03 13:04:00
|
|
Janne B |
Det bor några hundratusen araber i Israel där de åtnjuter det landets försök till demokrati och rättssäkerhet. Hur många av dem har sedan 1948 flytt till Gaza, Västbanken eller Jordanien?
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2009-01-03 13:13:00
|
|
Diplomaten |
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2009-01-03 13:45:00
|
|
Unto S |
Svenska storföretag som är etablerade i judiska staten Israel stöder ockupationen av Palestina och därmed även judiska staten Israels perversa bombningar av Gazaremsan med dödssiffror över 420 människoliv. Företagen är: Ericsson, Astra Zeneca, Volvo, Assa Abloy, Electrolux, ABB, Ikea, Alfa Laval, SSAB och Hennes & Mauritz. Dessa företag är skyldiga till brott mot mänskligheten och bör åtalas i internationella domstolen i Haag.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2009-01-03 13:46:00
|
|
Janne B |
Palestina är ett helt teoretiskt begrepp som backas upp av ett stort antal diktatoriska urkonservativa arabstater.ISRAEL byggdes upp av judar som i huvudsak kom från demokratiska områden och de försökte verkligen bygga upp en demokrati i Mellanöstern. Israel är godkänt av FN och för demokratins skull uppbackat av EU.Men ett land som varje dag sedan 1948 av sina grannar hotats med utplåning kan givetvis inte uppträda exemplariskt självt. Israel begår många misstag men vem granskar och får granska de kringliggande regimernas gärningar??? // Israel har aldrig hotat någon med utrotning men speciellt just nu tar de i för häftigt med sitt självförsvar!
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2009-01-03 13:50:00
|
|
Janne B |
Untos 46:e kapitel är väl untologi på högsta nivå.// Säkert 100 svenska företag är verksamma i de helt rättslösa arabstaterna utan demokrati. HUR ska vi då bedömma dessa företag?
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2009-01-03 13:56:00
|
|
Unto S |
#43,44 och 47. Ja du, Janne B. Religionen, den kognitiva parasiten i människans hjärna lyser igenom i dina kommentarer. Okunskapen tindrar tvärsigenom i likhet med Adams och Evas dumhet innan de åt från kunskapens träd och blev utslängda från Paradiset.
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2009-01-03 14:17:00
|
|
Leif-Arne |
Med all respekt Unto, demonisering är väl ändå ett ganska dumt grepp. Där finns en konflikt med två parter egentligen många fler, att inte försöka förstå den ena sidans utgångsläge är ju inte konstruktivt. Israelerna har ju ändå tidgare genom förhandlingslösningar slutit fredsavtal med tidigare fiender. Om de är rättvisa och rimliga kan vara en annan disskusion. Men om Hamas mål är Israels utplånade finns ju inget att ens förhandla om. Nu sker en mobilisering runt Hamas, vilkt man på hyggligt sannolika grunder kan anta är det egentliga syftet med de inledande raketbeskjutningarna. Konflikten eskalerar och båda sidor förlorar. -Varför stack du ihjäl mig nu när jag burit dig över floden? frågade grodan scorpionen. -Det är min natur svarade scorpionen" Ordstäv från mellanöster
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2009-01-03 14:49:00
|
|
Unto S |
Leif-Arne. I ordspråket är väl skorpionen Israel och grodan palestinier. För det var väl så att palestinierna lät judar flytta till Palestina och köpa mark där endast engelsmännen var mot tills judarna blev så många att de kunde börja terrorisera palestinier. Sternligan är ett exempel. Sedan utropades den judiska staten Israel Skorpionen som slängde ut palestinierna grodorna i flyktingläger/koncentrationsläger.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2009-01-03 14:51:00
|
|
Unto S |
Såg på God morgon Sverige Göran Hägg som sa att Israel måste dra sig tillbaka till 1967 års gränser innan det kommer att bli några lyckade fredsförhandlingar. Det är också min ståndpunkt. En lösning som Hamas också godkänner. Men det kommer Israel aldrig att godkänna. Den judiska staten Israel vill ha hela Västbanken och de vill också helst slänga ut alla palestinier från området. Så där är vi. Ni sionistvänner får försvara Israel hur mycket ni vill men sanningen är att det är den judiska staten Israel som är grunden till alla våldsyttringar. Och israelerna tycks drivas med det. Tänk att få kriga med världens mest avancerade vapen mot stenkastande ungdomar och hemmagjorda raketer. Döda försvarslösa civila som t.ex. de fem unga systrarna. Simpelt västvärlden att den accepterar detta.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2009-01-03 14:56:00
|
|
Leif-Arne |
#52 Finns något belägg dokumenterat om att Hamas accepterar Israel inom 1967 års gränser?
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2009-01-03 15:36:00
|
|
Unto S |
Då när det blev aktuellt med förhandlingar mellan Israel och Palestinas legitima regering dvs. Hamas sa Hamas delegater att det kan tänka sig 1967 års gränser. Men det blev aldrig något. Västmakterna stämplade Hamas som terrorister. Vi har ju moderna tidningsredaktioner som lätt kan plocka fram dokumenten. Men dom håller tyst som vanligt skulle jag kunna tänka mig. Jag har inte sparat det. Men jag hittade några rader i Wikipedia: ”Hamas kortsiktiga mål är att skapa en palestinsk stat på 1967 års gränser. Hamas skall ha finansierats av Israel under 70-talet, i ett försök att splittra det då sekulära och mycket populära PLO.”
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2009-01-03 15:51:00
|
|
CMO |
Nej det är fel. Hamas accepterar INTE 1967 års gränser. Det gjordes något vagt uttalande i den riktningen som sedan omedelbart dementerades. Hamas har "stämplat" sig själva som terrorister genom att ägna sig åt den mest avskyvärda terrorism.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2009-01-03 16:06:00
|
|
CMO |
Fel ihågkommet av mig, jag tänkte på Hamas snabbt dementerade uttalande om att erkänna Israels rätt att existera. Hamas har erbjudit varaktig "vapenvila" hudna baserat på 1967 års gränser. Dvs deras långsiktiga mål förblir att utplåna Israel. Länk: tinyurl.com
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2009-01-03 16:17:00
|
|
Janne B |
Newsmill.se har en mycket alert debatt på samma tema med lite fler röster än här.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2009-01-03 17:11:00
|
|
Unto S |
Janne B. Palestinierna är mot den judiska staten Israel. När Israel upphör kalla sig judisk stat då har man kommit närmare förhandlingar. När Israel har upphört med sin apartheidpolitik och låter andra än bara judar bosätta sig i Palestina då har man kommit närmare fred. När Israel låter palestinier flytta in i landet och när Israel betalar skadestånd för den konfiskerade jorden i Palestina, husen och hemmen då är freden där. Och slutgiltiga freden nås när Israel accepterar 1967 år gränser. Ännu bättre är det om Israel accepterar de gränser som FN-mandatet gav dem 1947. Men enligt Bibeln är detta utopi. Enligt Bibeln skall alla folk som finns i det området som gud gav Israels folk dödas. Och som bekant styr Bibeln mycket av det judiska tänkandet.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2009-01-03 17:13:00
|
|
Unto S |
Det är högern som dominerar Israels politik. I Wikipedia får vi läsa följande: ”Den höger-israeliska linjen. Linjen, som framför allt drivs av den judiska bosättarrörelsen, anser att det ’heliga landet’ är ett förlovat land som i sin helhet skall utgöra en judisk stat.” Kortsiktigt innebär ”heliga landet” att hela Jerusalem och Västbanken ingår i Israel. Långsiktigt hägrar Kung Salomons och Kung Davids riken. Men för det behövs många USA-tillverkade attackhelikoptrar och attackflygplan. Arafats PLO var från början helt sekulariserad rörelse och det innebar ett hot mot judiska staten Israel. Med mord, mutor, krig lyckades Israel splittra rörelsen. Det gav fördel till islamisterna. Resultat ser vi idag. Hade man låtit den marxist-leninistiska rörelsen PFLP utvecklas, som vill fortfarande ha Palestina sekulariserad, då hade det kanske blivit annorlunda. Men Israel och USA ville annorlunda och som bland annat resulterade förstörandet av World Trade Center.
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2009-01-03 17:30:00
|
|
Unto S |
CMO. Lilla Hamas har ytterst små möjligheter att utplåna Israel. Däremot har Israel stora möjligheter att utplåna det palestinska folket från Israel/Palestina, så mycket som Israel får militärt bistånd från USA. Hade det inte funnits sådana som jag så hade Israels förintelsepolitik lyckats för länge sedan. Så är verkligheten herr Sionist.
|
| |