|
Inlägg #1: Postat: 2009-01-02 12:11:00
|
|
Diplomaten |
Man kan inte vrida tiden tillbaka till tiden innan Israels bildande och tvinga alla "bosättare" att lämna ockuperade områden. Det är även svårt att kräva att ockupationerna hävs ty det är erövringar gjorda i samband med försvarskrigen. Den religiösa fundamentalismen är så utbredd på båda sidor att en fredlig lösning aldrig kommer nås.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-01-02 12:17:00
|
|
Diplomaten |
Man skulle kunna tänka sig att man bakade en jättestor bulle i form av en sjuarmad ljusstake och som var bestyckad med sju missiler och när man tände på ljusstaken exploderade allt och hela Jerusalem utplånades..vad förvånade alla skulle bli...mmh nja..men jag vet inte..
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-01-02 13:09:00
|
|
Leif-Arne |
Du skriver som alltid mycket intressanta texter Unto. Visst vinklar du rätt hårt understundom, men det är nu nu ett vårt allas privilegium och ett underlag för ett givande och tagande här i kommentarsfältet. Återkommer .
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-01-02 16:24:00
|
|
Lars Nilsson |
Att Unto hyllar Castros Cuba förvånar inte precis. I dag lever 2,8 miljoner kubaner, ca 20 procent av befolkningen, i exil och demokratin är likt den i Nordkorea. Dvs makten går i släkten. Finns det bara elementär sjukvård och utbildning är Castros svenska hird nöjda och överser med allt annat. Och då menar jag verkligen elementär. Det ser man på längden av utbilningen till läkare exvis. Svårt har man också att tugga i sig att redan innan Castros maktövertagande så hade Cuba på 50-talet bara 24 procents analfabetism, att jämföra med till exempel Mexikos 60 procent vid samma tid.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-01-02 16:45:00
|
|
Diplomaten |
#4 Ja, att Unto förhärligar ett land som fängslar oliktänkande och begränsar yttrandefriheten är rätt beklämmande och typiskt för 68-skäggen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-01-02 17:09:00
|
|
CMO |
Här skulle det vara: Och Sovjetinvasionen av Afghanistan beskrivs förstås närmast som ett humanitärt uppdrag trots att det ledde till ca en miljon döda civila afgahner, drygt en miljon invalider och världens hittills största flyktingkatastrof med ca 1/3 av befolkningen eller 5 miljoner Afghaner drivna i flykt. Unto i gammal god form m.a.o.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-01-02 17:29:00
|
|
Unto S |
#3 Tack Leif-Arne för din kommentar. Du skriver att jag vinklar mina artiklar ganska hårt. Jag har lärt mig vinklandet från Sydsveriges största dagstidning dvs. Sydsvenskan. Jag arbetade där i 25 år. Jag fick inte skriva i tidningen men jag gjorde så att de borgerligt vinklade artiklarna blev tryckta och ett par hundratusen kunde läsa dessa borgerligt vinklade artiklarna. Ett par gånger skrev jag på mitt sätt vinklade artiklar i fackets interntidning men det fick resultatet att tidningsledningen försökte sparka ut mig för illojal verksamhet. Så yttrandefriheten är inte mycket värt i sådana sammanhang. Forts.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-01-02 17:30:00
|
|
Unto S |
Forts. Sydsvenskan ledarskribent, Per T Ohlsson legendarisk i den borgerligt vinklade pressen kallade mitt sätt att skriva för ”Untologi”. Här på Sourze har vi några som vinklar sina artiklar och kommentarer ännu hårdare än jag. Ett exempel är Lars Nilsson. Många gånger blir hans artiklar och kommentarer till härliga skrattstunder. Så naiva som de är, som t.ex. hans kommentar om Kuba. He-he Nilsson. Sedan har vi ”diplomaten”, ibland vill man ge nappen till honom och byta hans blöjor efter några av hans naivaste kommentarer.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-01-02 17:32:00
|
|
Leif-Arne |
#8 Nog tror jag "diplomaten" är en hon.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-01-02 17:45:00
|
|
Unto S |
#6 CMO Först lite matematik. 1/3 av Afghanistans befolkning är 10 miljoner inte 5 som du skriver. Vad som orsakade flyktingströmmen finns många förklaringar. Men som bekant styrs nyhetsflödet från USA och därför får folk uppfattningen precis som CMO skriver. Ungefär som att 45 av amerikanerna tror att jorden är 6000 år gammal och att lilla Hamas hotar Israels existens. Det gäller att hålla befolkningen i okunskap, i Paradisets nivå där Adam och Eva var riktigt dumma tills dom åt från kunskapens träd men då sparkade den skäggige ut Adam och Eva från Paradiset.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-01-02 18:07:00
|
|
CMO |
#10 Bra försök, men vid tidpunkten för Sovjets invasion var befolkningen ca 15-16 miljoner. Ca 3 miljoner flydde till Pakistan och ca 2 miljoner till Iran. I övrigt skriver du mumbo jumbo som vanligt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-01-02 19:05:00
|
|
Lars Nilsson |
Bilden av den bottenlösa misären före 1959 - har Castro lyckats bra med att sälja till världen. Glömmer gör både han och de svenska beundrarna att Batista härstammade från en enkel familj mulatt dessutom som Castro föraktade men lyckades genom en snabb karriär i armén göra sig bemärkt i kampen mot landets diktator Gerardo Machado. 1933 deltog han som en av de ledande det slutgiltiga störtandet av dennes anhängare och blev därmed landets starke man. 1940 valdes han till president, stödd av en koalition av politiska partier bland annat Kubas kommunistiska parti. Man förstår att det är lite svårsmält - numera.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-01-02 19:08:00
|
|
Leif-Arne |
#7 Det är ju själva essensen att vi var från olika infallsvinklar bruter våra teser och synpunkter mot varandra. Jag har själv flera gånger omprövar mina "sanningar", från att ha varit riktigt radikal ute på vänsterkanten blev jag tvungen att inse att systemet fungerade riktigt dålig då jag kom i närkontakt med det. Å andr sidan har jag aldrig känt mig hemma i högern, delvis känsomässigt fortfarande har band till vänstern, trots att jag rent rationellt inser att systemet faktiskt inte förmår leverera.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-01-02 19:34:00
|
|
Diplomaten |
#8 Unto borde ta en blöja om sitt tangentbord med tanke på så mycket skit som kommer därifrån. #9 Im a bitch and Im proud!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-01-02 19:52:00
|
|
CMO |
#14 LOL
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-01-02 19:54:00
|
|
GunnarL |
13/ Jag är nog i ungefär samma position som Du Leif-Arne. Vänster i ungdomen - numera mera flexibel. Jag har rest en hel del i Östeuropa och kan inte dela Untos entusiasm för hur de samhällena fungerade. Men rent känslomässigt är jag fortfarande till vänster, eftersom det systemet trots allt predikar alla människors lika värde och ett större mått av rättvisa än den råa kapitalismen. Sen är jag naturligtvis en varm anhängare av kompromissen - en väl utvecklad blandekonomi som vi ser lysande exempel på i de skandinaviska länderna!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-01-02 20:26:00
|
|
Unto S |
Visst kan man beskriva Kubas historia hur man vill. Lars Nilssons syfte med sina beskrivningar är tydligen så att USA skall ta kontrollen över Kuba. Återta landområdena, industrier, husen mm. som ägdes av amerikaner under Batistas tid.. Det vill säga att Kuba skall ägas av USA. Jag tycker att Lars Nilsson står på förtryckarnas sida. Eftersom Nilsson anser sig vara kunnig om Kubas historia så kunde han kanske berätta om hur många gånger USA har härjat på Kuba både ekonomiskt och militärt? Jag står för mitt påstående att tack vare Castro så har Kuba kunnat behålla sin självständighet. Att det har kostat lidande det vet alla men det lidandet får vi tacka imperialistiska USA för. Forts.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-01-02 20:28:00
|
|
Unto S |
Forts. Det lever 18 miljoner latinamerikaner i USA, något över 2 miljoner av dessa är kubaner. Vad är orsaken att övriga 16 miljoner latinamerikaner har flytt från sina hemländer? Jag kan svara på det. USA-imperialismens förtryck i latinamerikanernas hemländer som bromsar utvecklingen till demokrati och frihet. Men det börjar bli bättre. Venezuela sätter sig mot USA-imperialismen liksom Bolivia och Ecuador. Andra länder följer efter. Men just närmaste grannar som t.ex. Mexiko, Guatemala mm får vänta länge innan USA släpper sin imperialistiska hand från dem. Och under tiden flyr människorna och paradoxalt nog till USA där roffade rikedomar från Latinamerika finns.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-01-02 20:46:00
|
|
Lars Nilsson |
Så här skriver Unto: "Israel hitintills har dödat över 400 och sårat över 2000 palestinier trots att palestinierna bara har lyckats döda fyra israeler med sina hemmagjorda raketer" Det är alltså antalet döda som räknas enligt Untos cyniska sätt att se på världen. I så fall borde Pinochet vara "bättre" än Castro. Men Unto bedömer vänsterns diktaturer med en annan måttstock än högerns. Pinochet, Untos favoritexemplet i Sydamerika, hade ihjäl 3 000 människor, medan Castro är skyldig för 18 000 kubaners död. Allt under det att många inom vänstern dunkat rygg enda fotot på Palme med vapen i hand är som bekant från Cubaoch putsat hans porträtt har el comandante gjort ön till sin privata herrgård med elva miljoner slavar.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-01-02 20:54:00
|
|
Lars Nilsson |
Själv skall jag under våren besöka Santiago de Cuba Cubas näst största stad och närmast "helig" i revolutionsromantiken under några dagar. Skall rapportera till Unto om allt underbart jag kommer att få uppleva. Om jag nu kommer in i paradiset vill säga!
|
| |