|
Inlägg #21: Postat: 2008-12-30 22:58:00
|
|
GunnarL |
19/ Jo, för mig fungerar det så, vare sig jag åker till Tyskland, Österrike eller England. Det tar ett par dar och sen är man inne i det - ibland brukar de säga att jag pratar bättre än en infödd. Fast inget går upp mot en rejäl Kalmardialekt! Jag vill egentligen bosätta mig där när jag blir pensionär. Men eftersom våra barn har sökt sig till västkusten så vill hustrun in i dimman och leran i stället - så vi får se hur det blir...Och beträffande Din senaste kommentar så vet jag ju att Du förberett Dig för mandarin - hujedamej - där är jag inte med. Då dör jag med min småländska i klar förvissning om att det trots allt är "ärans och hjältarnas språk"!
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-12-30 23:06:00
|
|
Unto S |
Iltarukous Aftonbön: ”Jumalauta Jumala kuinka sinä voit antaa oman kirkkosi lähettää 100 000 euroa palestiinalaisten avuksi. Eihän niitä pidä auttaa, nehän on tapettava, niin lukee Raamatussa.”
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-12-30 23:17:00
|
|
Leif-Arne |
#21 Min dotter har hamnat på på västkusten hon åxå Lysekil hon tröttnade på Kiruna därför att det aldrig blev någon vår. Hon har en liten lägenhet mitt i stan, jg vr över några dagr för kolla läget nu innan jul, vekar vara en ganska trivsam stad, bar något död vintertid.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-12-30 23:22:00
|
|
Leif-Arne |
#21 Jag håller med om att vi bör vårda våra dialekter, jag har samma känsla som du har inför kalmritiskan för jamskan. Det är berikande att ta del av den lokala kuturen varän man råkar bo, språk, mat, sedvänjor, myter med mera. Rätt kul att flera de som på film tolkat småländskan varit från alla möjliga håll bla. jämtarna Allan Edwall och John Elvström. Hur väl de lyckades måste nog en smålänning bedömma.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-12-30 23:26:00
|
|
Leif-Arne |
#22 "Gud, min Gud, hur kan du göra en kirkkosi skicka 100 000 euro för att hjälpa palestinierna. När allt kommer omkring, de borde hjälpa till, de enskilda organisationerna måste dödas, så läser Bibeln finska" Google translate
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-12-30 23:36:00
|
|
GunnarL |
24/ Bäst är nog Max von Sydow i Utvandrarserien - han pratar som en redi smålänning. Fast han var väl egentligen från Lund. Men många har klarat det bra. Bl.a. Allan Edwall - fast han klarade ju det mesta bra! Och jag håller med Dig om att det är intressant att bevara de lokala dialekterna och sederna. Det är intressant - exempelvis i motsats till Östermalms uniforma tristess!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-12-30 23:46:00
|
|
Unto S |
#22 Leif-Arne, översättningen lyder så här: Gudhjälp obs två ord ihop som är en finsk svordom Gud, hur kan du låta din egen kyrka skicka 100 000 euro till palestiniernas hjälp. Man får ju inte hjälpa dom, dom måste dödas, så står det i Bibeln.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2008-12-30 23:55:00
|
|
Leif-Arne |
#26 Omvänt är en som klara jamskan på ett trovärdigt sätt Lennart Jäkel, dock inte pistvakspråket som är en ren rotvälska mycket hittepå, men underhållande.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2008-12-31 00:10:00
|
|
Lars Nilsson |
#27. Håller med om att det vore bättre att be en bön i nödfall på finska om att Gud skulle skicka Unto till palestinienas hjälp.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2008-12-31 10:12:00
|
|
Patrick G |
Jösses, har ni aldrig hört talas om Facebook? Men tack för det klassiska exemplet på tendensen att fokusera på trivialiteter istället för väsentligheter. Efter mina första månader i Sverige 1987 fick jag flytta från Stockholm till Östersund pga att det inte gick att lära sig svenska i huvudstaden. Stockholmarna ville bara prata engelska med mig. I Norrland kunde mina bekanta också prata fullgod engelska, men avstod. Flyttade näst till Nynäshamn, därifrån jag pendlade 3 ggr. per vecka till Uppsala för svenskstudier på universitetet. Nog har jag offrat en del bekvämligheter för att kunna tillägna mig ert modersmål. I BB:s fall är det nog så att han vardagligen talar flera olika språk och väljer omedvetet det som lämpar sig bäst för tillfället. Det gör de flesta av oss invandrare och det är inte illa menat, bara vana. Till skillnad från Stockholmare, som tycker att det är roligare att träna sin egen engelska än att hjälpa engelsktalande invandrare lära sig svenska.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2008-12-31 10:47:00
|
|
Leif-Arne |
Nåja vi är några till som är utlandsfödda, engelskan passar utmärkt för Facebook, men i en allt mer globaliserad värld finns det att absolut värde i att hålla svenska debattfora svenska.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2008-12-31 20:25:00
|
|
ArHo |
#30 Patrick, jag har en hel del vänner som kommer ifrån andra länder och inte någon av dem talar en fullgod svenska. Förvisso är vårt svenska språk genomsyrat av slang och låneord och det märkliga är, att våra slanguttryck tar gärna de invandrade först till sig och tror att han pratar god svenska. En av mina bästa kompisar som purFinne, allså en riktig finne, frågar mig ofta hur man skall ljuda fram våra skeljud. Han uttalar siffran sju med suu han hade tidigare svårt att säga några, det blev nåkra istället o.s.v. Saken är den att jag ofta får beröm för att tala tydligt, så det har hänt att jag blivit erbjuden jobb som svensklärare. Men som jag tidigare sagt, att vi alla har svårt med att släppa taget om vår dialekt, därutav kan jag stava fel någon gång och skriver som det låter. Sedan är det en annan sak att jag kastar om meningsföljder som faktiskt tillhör dialekten för att få en stuns på meningen, så att man tvingas att tänka också, när man läser det skvivna.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2008-12-31 20:55:00
|
|
ArHo |
GOTT NYTT ÅR önskar jag alla både skrivare och läsekretsen.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-01-06 18:48:00
|
|
Uno Hansson |
Citat: "... "Det finns olika siffror på hur stort detta kreditunderskott är men inga siffror jag sett har varit i närheten av att vara under den globala BNP:n vilket visar hur allvarligt läget är."
Två saker talar för att detta kredit-underskott aldrig kommer behöva realiseras :
1 USA kommer inflatera bort sin del av det
2 Om kredit-förlusten skulle börja närma sig "världens BNP", är det egentligen enklast för samtliga stater och finans-institut att gemensamt försätta sig själva i konkurs, d.v.s. "blanka ut" all existerande kredit..."
Hans Palmstierna Länk: newsmill.se
|
| |