Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jösses, har ni aldrig hört talas om Facebook? Men tack för det klassiska exemplet på tendensen att fokusera på trivialiteter istället för väsentligheter. Efter mina första månader i Sverige 1987 fick jag flytta från Stockholm till Östersund pga att det inte gick att lära sig svenska i huvudstaden. Stockholmarna ville bara prata engelska med mig. I Norrland kunde mina bekanta också prata fullgod engelska, men avstod. Flyttade näst till Nynäshamn, därifrån jag pendlade 3 ggr. per vecka till Uppsala för svenskstudier på universitetet. Nog har jag offrat en del bekvämligheter för att kunna tillägna mig ert modersmål. I BB:s fall är det nog så att han vardagligen talar flera olika språk och väljer omedvetet det som lämpar sig bäst för tillfället. Det gör de flesta av oss invandrare och det är inte illa menat, bara vana. Till skillnad från Stockholmare, som tycker att det är roligare att träna sin egen engelska än att hjälpa engelsktalande invandrare lära sig svenska.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?