Valt inlägg:
#30 Patrick, jag har en hel del vänner som kommer ifrån andra länder och inte någon av dem talar en fullgod svenska. Förvisso är vårt svenska språk genomsyrat av slang och låneord och det märkliga är, att våra slanguttryck tar gärna de invandrade först till sig och tror att han pratar god svenska. En av mina bästa kompisar som purFinne, allså en riktig finne, frågar mig ofta hur man skall ljuda fram våra skeljud. Han uttalar siffran sju med suu han hade tidigare svårt att säga några, det blev nåkra istället o.s.v. Saken är den att jag ofta får beröm för att tala tydligt, så det har hänt att jag blivit erbjuden jobb som svensklärare. Men som jag tidigare sagt, att vi alla har svårt med att släppa taget om vår dialekt, därutav kan jag stava fel någon gång och skriver som det låter. Sedan är det en annan sak att jag kastar om meningsföljder som faktiskt tillhör dialekten för att få en stuns på meningen, så att man tvingas att tänka också, när man läser det skvivna.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?