Vi vinner inte kriget mot terrorismen med kulor

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-12-13 16:13:00
Thomas L. Aabo
Du glömmer halva gudasläkten nämligwen vanerna. Ska du prata om min religion ta reda på fakta, tack.
Inlägg #2: Postat: 2008-12-13 17:00:00
Leif-Arne
Av historiskt intresse, tror du man hade kunskap om exempelvis hjulet i trakterna kring Uppsala åren närmast Kr.f. Utan den kunskapen torde det nog vara svårt förställa sig Tors vagn dragen av bockar. Möjligen hade hag tidigt skidor i stället för hjul, eftersom skidan bevisligen funnits i människors medvetande på den skandinaviska halvön i åtminstonde 5000 år.
Inlägg #3: Postat: 2008-12-13 18:58:00
Janne B
På gamla hällristningar finns det ju gott om hjul men de kan också föreställa sköldar och solar. De som rullade fram skepp på stockar kanske en dag fick en lysande ide?
Inlägg #4: Postat: 2008-12-13 19:19:00
GunnarL
2-3/ Jag har för mig att man räknar med att hjulet kom till Skandinavien och då även Uppsala ca 100 år f.Kr. Tor började väl dyrkas betydligt senare - så vagnen var nog väl inkörd vid det laget.
Inlägg #5: Postat: 2008-12-13 20:11:00
Leif-Arne
2-3 Intressant jag satt och funderade på när det skall ha sett. Däremot vet jag att hjulet sannolikt uppfanns i Kina coh då som del i världens första fordon, skottkärra
Inlägg #6: Postat: 2008-12-13 21:01:00
GunnarL
5/ Sourze är roligt på det sättet att man börjar leta info om saker man egentligen aldrig tänkt på tidigare. Nu när vi kommit in på hjulet så letade jag lite och enligt vad jag förstår så uppfanns hjulet i Mesopotamien för ca 5500 år sedan. Man tror dock att man till en börja använde det som drejskiva. Sen var det väl något snille som skulle transportera drejskivan och rullade den - och genast såg möjligheten! Fast det där med skottkärran låter ju också plausibelt.
Inlägg #7: Postat: 2008-12-13 21:08:00
CMO
#6 Precis, det är många saker man aldrig hade fått reda på om de inte dykt upp i diskussioner här.
Inlägg #8: Postat: 2008-12-13 21:10:00
CMO
Har man inte transporterat tunga föremål genom att rulla dem på stockar sedan förhistorisk tid? Det är ju en primitiv variant av hjulet...
Inlägg #9: Postat: 2008-12-13 21:13:00
GunnarL
8/ Förmodligen är det så - människan har ju ofta varit klurig.
Inlägg #10: Postat: 2008-12-13 21:16:00
Janne B
Säkert rullade man massor av sten på stockar för tusentals år sedan. Som pyramidbyggena, Stone Hang?,
alla våra tunga stenmonument på Falbygden, kinesiska muren,stoderna på Påskön....../ det är kul att se hur fattiga afrikanska pojkar ute i byarna har tillverkat enkla vagnar kärror med trähjul, som de har till både lek och last./ Så har vi detta med vattenhjul i alla storlekar....
Inlägg #11: Postat: 2008-12-13 21:17:00
Janne B
Ja tänk CMO i de bästa stunder så är Sourze ett litet Universitet...som i vart fall jag behöver starkt.
Inlägg #12: Postat: 2008-12-13 21:20:00
CMO
#10 Ja, ser nu att du nämnde det i #3. "Stonehenge" Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #13: Postat: 2008-12-13 22:24:00
Janne B
Tack - jag har läst detta förut men det är alltid bra med repetion. / På norra Öland ligger en massa stenbumlingar som inte geologiskt alls hör till Öland.
Men denna stenart finns åt nordväst inne på fastlandet. Så dessa stenar måste ha haft inlandsisen som hjälp vid överfarten. C v Linne lär ha stått o grunnat på saken kring år 1750....
Inlägg #14: Postat: 2008-12-13 22:29:00
Janne B
Ja du Gunnar - när började Tor dyrkas. Jag bor nära Odensberg och Ullene. Ull eller Uller kan ha varit en tidig gudomlighet som Ask och Embla.Ullevi finns i Götet o på Öland. Friggeråker är inte lång borta.
Inlägg #15: Postat: 2008-12-13 22:32:00
Janne B
På tal om skidor kan nämnas att det finns ett skidmuseum i Umeå med flertusenåriga skidor samt Assar Rönnlunds av lite senare modell.Går nog att hitta på nätet "Västerbottens Museum".
Inlägg #16: Postat: 2008-12-14 08:41:00
Valdemar J
Jag har svårt att föreställa mig att människor inte skulle ha känt till hjulet ända från "början", snarare tror jag att det dröjde det ett tag innan det fanns ett behov för den typ av redskap hjulet möjliggör. Det finns ju som bekant inget som tyder på att de annars så avancerade syd- och mesoamerikanska civilisationerna någonsin använde hjulet för transportändamål, men där har man funnit leksaker ända från 1500 f.Kr där hjulliknande mekanismer använts. Att de inte användes för skottkärror och vagnar berodde kanske på att behovet inte var tillräckligt starkt, kanske berodde det på att man saknade lämpliga dragdjur, kanske fanns någon religiös motivering att använda kroppsarbetande slavar som någon social gränsmarkör och att rent generellt undvika automatisering av det skälet jag gissar bara, men att det skulle berott på att man inte uppfunnit/upptäckt hjulet är jag tveksam till.
Inlägg #17: Postat: 2008-12-14 09:45:00
Leif-Arne
Nog verkar det ganska troligt att hjulet på något sätt utvecklats från att ha rullat objekt på rullar, stockar. Men om man vågar sig på att skilja ett hjul från en rulle med att hjulet har ett nav, så blir väl en förutsättning att man har tillgång till någorlunda bra skärande redskap för att kunna färdigställa ett hju, axlar mm utan vilka ett hjul blir meningslöst. Då är det val sannolikt att man för att kunna framställa ett hjul behövt verktyg av metallisk beskaffenhet. Det är möjligt att man använt hjul tidigare i Mesopotamien är Kina, där tror jag tidshorisonten ligger på 4000 år.
Inlägg #18: Postat: 2008-12-14 10:02:00
ArHo
Den runda formen är den mest naturliga i hela Universum. Klotformen och cirkelformen är naturens eget påfund och människan har säkerligen förstått att utnyttja den formen sedan människan planterades på den här planeten. Att förflytta tunga och stora föremål med hjälp av stockar förekommer ju än idag och hjulet givetvis. Steget ifrån att använda stockar till att komma på att göra runda skivor som kan rullas måste människan upptäckt nästan i begynnelsen och steget därifrån att utnyttja det som ett hjul måste ha fallit sig helt naturligt. Ska vi gissa att hjulet kom till för mer än hundratusen år sedan? Denna tanke kan man stödja sig på, tack vare att i Sydafrika finns det gruvor som är ca hundratusen år gamla och säkerligen hade de vagnar att förflytta stenen med.
Inlägg #19: Postat: 2008-12-14 10:19:00
ArHo
När uppfanns hissen? Förlagan till hissen var repet över en trädgren och på det sättet kunde man hissa upp föremål. Eller som det påstås att trumma upp tunga stenblock i luften, vilket kan vara fullt möjligt enligt fysikerna men detta är en helt annan historia. Hissen eller Elevatorn måste dock vara tidsbestämd för dess konstruktion, men när byggdes första hissen?
Inlägg #20: Postat: 2008-12-14 11:13:00
Valdemar J
Även i de fall där man saknade de materiella medlen för att kunna framställa hjul och vagnar på ett tids- och kostnadseffektivt sätt så borde den teoretiska kunskapen om hjulet funnits. Hjulen på de mesoamerikanska leksakerna var visserligen av sten, men man saknade inte metall för verktygsframställning. Jag tycker det verkar som om hjulteknologi snarare vidareutvecklades på de ställen där det fanns ett direkt behov, exempelvis var hässtridsvagnar av stor betydelse för Mesopotamiens krigföring.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...