Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jag har svårt att föreställa mig att människor inte skulle ha känt till hjulet ända från "början", snarare tror jag att det dröjde det ett tag innan det fanns ett behov för den typ av redskap hjulet möjliggör. Det finns ju som bekant inget som tyder på att de annars så avancerade syd- och mesoamerikanska civilisationerna någonsin använde hjulet för transportändamål, men där har man funnit leksaker ända från 1500 f.Kr där hjulliknande mekanismer använts. Att de inte användes för skottkärror och vagnar berodde kanske på att behovet inte var tillräckligt starkt, kanske berodde det på att man saknade lämpliga dragdjur, kanske fanns någon religiös motivering att använda kroppsarbetande slavar som någon social gränsmarkör och att rent generellt undvika automatisering av det skälet jag gissar bara, men att det skulle berott på att man inte uppfunnit/upptäckt hjulet är jag tveksam till.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?