Vi vinner inte kriget mot terrorismen med kulor

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2008-12-14 11:27:00
Janne B
Uppfinningen av hjulet har gått i många små steg. Först hade vi skivor, efterhand ekrar.Man konstuarade allt mer kompliserade nav med olika förstärkningar. Man gjorde den yttre hjulringen av flera avrundade delar och satte slutligen en järnring på. Allt detta var så komplicerat att Hjulmakare blev ett högt uppsatt yrke. Man måste kunna konsten att välja rätt träslag och rätt del av ett träd osv. Jag kan tänka mig att ek var en dyrbar handelsvara i detta sammanhang.Träaxlar krävde ytterst hårda träslag som smordes med sniglar o liknande. Vilken krigsmakt hde de första järnaxlarna? Var fanns de verktyg som klarade av att bearbeta ek-träet? Så kan tankarna gå!
Inlägg #22: Postat: 2008-12-14 11:41:00
ArHo
#21 Janne, har ett litet minne ifrån Småland där bonden hade en gammal vagn med din beskrivning med träeckrar och en tunn järnring runt träcirkeln. Den lär ha varit ifrån sent sjuttonhundratal. Jag kommer ihåg att det kom några gubbar och ville köpa vagnen för tusen kronor som var mycket pengar på tidigt 1950 tal. Gumman ville sälja men inte han för den hade gått i arv i släkten som var orsaken till detta.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...