Full som ett foster

Den här tråden diskuterar artikeln Full som ett foster.
Inlägg #1: Postat: 2008-12-26 15:25:00
Leif-Arne
Nu kom rubriken "Full som ett foster" att hamna direkt till vänster om bilden på Tommy Körberg. Det kan väl ändå inte vara meningen?
Inlägg #2: Postat: 2008-12-26 15:30:00
Janne B
Nästan varje gång som någon skriver fint och rart om den andliga kärleken, så kommer det en radda annonser om sexgrejer osv. Störande - javisst.
Inlägg #3: Postat: 2008-12-27 17:43:00
Elvy
Detta är en av sourzes hitintills allra viktigaste artikel.
Inlägg #4: Postat: 2008-12-28 07:12:00
mats hägglöf
Omkring 20 av alla barn i Sverige lever idag i ett hem där en eller båda föräldrarna konsumerar alkohol i en omfattning som utgör ett " riskbruk ". Det är 385 000 barn! Dokumentären "Rör inte min sup" i SVT visade tydligt hur vi som vuxna behöver lyssna på hur barnen upplever situationen.Konsumtionen av alkohol stiger och var 2007 9,8 liter per invånare 15 år eller äldre.Många dricker numera även på vardagarna - efter jobbet blir det öl och framför teven vin från en bag-in-box. Därmed ökar risken för att även gravida dricker alkohol!Och den privatinförda och smugglade liksom hemtillverkade alkoholen ökar - från 1990 till 2004 frå 18 till 38 !! procent av alkoholen. Dags att införa alkoholfria zoner i vårt land - de stora helgerna bör göras vita för barnens skull framför allt! Mats Hägglöf
Inlägg #5: Postat: 2008-12-28 10:10:00
Janne B
Mats/ Det fanns länge alkoholfria zooner våra folkhögskolor. Som socialarbetare har jag placerat många krisande ungdomar i dessa miljöer och det slog oftast väl ut. Men i dag finns det nog lika mycket alkohol på FH som på andra håll och knark saknas inte heller. Finns det alls några alkoholfria miljöer kvar i Sverige? Ja en del frikyrkoförsamlingar på mindre orter men långt ifrån alla.....Pingstvänner LP-stiftelsen drev länge ett stort nykterhetsarbete på flera institutioner. Det är nog inte mycket kvar av det???
Inlägg #6: Postat: 2008-12-28 13:03:00
mats hägglöf
Janne B: Du tycks ha outtömliga källar med kunskaper och erfarenheter, som jag tacksamt tar för mig av! I min ungdom vikarierade jag en kort tid på Edelviks folkhögskola i Burträsk och förvisso var där och då en alkoholfri zon!Idag är det så illa, att var 7:e flicka som föds i Sverige kommer att få en nära släkting en far,bror eller son eller bli gift med en man som är alkoholist! OVÄRDIGT ETT CIVILISERAT SAMHÄLLE. Av 20 pojkar kommer 18 att använda alkohol - vi har ca 12 absolutister. Var 12:e pojke kommer att få svåra sociala och/eller medicinska komplikationer. Vi har i vårt samhälle inget annat miljögift med sådana konsekvenser.Anrtag att en bilmodell hade egenskaper som gör att var 12:e bilförare råkar ut för en mycket svår olyckshändelse - vad skulle Du säga om Din arbetskamrat berättar att han köpt en sådan till sin dotter som nyss tagit körkortet?
Inlägg #7: Postat: 2008-12-28 13:23:00
Janne B
Jo Matts/ Jag har massor av erfarenheter efter nära 70 år - men tyvärr kan jag inte längre hålla mig a jour. Därför var det värdefullt att få ta del av dina färska siffror./ Var kan samhället i dag placera folk som behöver en alkoholfri miljö? ja det är illa - verkligt illa!
Inlägg #8: Postat: 2009-01-03 10:04:00
Mamma1
Jag är nykterist och tycker att alla som vill skaffa barn ska tänka på att fostret får i sig alkohol om modern dricker! Vi som vuxna måste ta ANSVAR över våra egna liv innan vi skaffar barn! TÄNK PÅ BARNEN!
Laddar...