Inlägg #21: Postat: 2008-12-12 17:40:00
|
Leif-Arne |
Jo visst finns den en annan beredskap inför snö i landskapen norr Dalälven. Ett problen i urbana miljöer är att det är mycket svårt för snöröjningen att verka, det är verkligen ingen myt att det är de brutala snöplogkanterna som ligger bakom östermalmstraktorernas popularitet i rikets huvudstad.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2008-12-12 17:44:00
|
CMO |
Ja och snösvängen här är inte lika effektiv som i svedala trots att det snöar mer än i det mesta av Svealand t.ex. Skolbussarna har svårt att ta sig fram. Annars är det bara kul när man har 4WD.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2008-12-12 17:56:00
|
Leif-Arne |
Sedan är det skillnad på snö och snö. I Handöl finns en snöslunga av österikiskt fabrikat som brukas till att öppna vägen mellan Handöl och Storulvån till säsonsstar i februari. Den slungan är kapabel att tugga sig igenom 3meter höga drivor. För några år sedan, efter en häftig snöstorm i Skåne, fick man en förfrågan om det inte var möjligt att låna ut slungan för att hjälpa till i Österlen. De två gubbarna som brukade sköta slungan berättade runt omkring, att nu minsann skulle de visa skåningarna hur man röjde snö. Slungan sändes ned med gubbar per järnväg. Redan i den första driva i Österlen fasnade slungan värre än borren i Hallandsåsen.Vindpackad, jordblandad snö visade sig omöjlig att bryta igenom. Under många år sedan fick gubbarna tåla frågor om hur det gick med snöröjningen i Skåne.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2008-12-12 18:16:00
|
Leif-Arne |
En liten länk som visar att steget inte är så långt från trönder till östtrönder, på mer än ett plan. Länk: youtube.com
|
|
Inlägg #25: Postat: 2008-12-12 18:59:00
|
Janne B |
När jag flyttade till Umeå hösten 1962 blev jag genast imponerad av den effektiva snöröjningen som inte alls var sådan i Västergötland.Kommunen hade diverse snöröjningsdon men hade därtill kontrakt med ett stort antal bönder attde skulle rycka ut så fort de hadfe plogat upp sin egen utfartsväg. Så jag vaknade många ggr kl 06 av ivrigt surrande jordbrukstraktorer med plogar o skopor. SÅ jag tror nog att det kommer folk till Dotterns bal i kväll.....
|
|
Inlägg #26: Postat: 2008-12-12 19:02:00
|
Janne B |
Det finns goda skäl till att samer o eskimåer har otaliga namn på snö. Har kameldrivare många namn på sand tro? Säger våra bönder fortfarande mjäle, morän, lerjord, svartmylla osv ??
|
|
Inlägg #27: Postat: 2008-12-12 19:37:00
|
Leif-Arne |
Nog finns det även i snenskan några olika begrepp för snö från lite olika kontexter i och för sig, nysnö, firn, lappvantar, bägarkristallsnö, blötsnö, skare. Men samiskan har mång fler: Njáhsto blötsnö, tinande på våren, dejkarmuochta kramsnö som fasnar överallt, tjalssa blötsnö på hösten, fryser till halvis siebla Tinande på våren , blöt och mjuk ända ner till marken. Sedan finns det ett par till bara för att beskriva blötsnö. Totalt tror jag det finns ca 250 begrepp för snö eller snörelaterade fenomen i nordsamiskan.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2008-12-12 19:57:00
|
Janne B |
LA Du verkar hemma även på detta/ Då ska du få förklara för mig varför nordsamiska och sydsamiska är så olika så många säger att det är två helt olika språk./ Jag hörde en fantastisk teori en gång att norsamerna efter isen kommit inströvande från öst....medan sydsamerna hade kommit från sydvästra Norge.Men de skulle ha haft ett gemensamt ursprung i Alperna??? Bit i det du! DAX att ta tåget med Oldsberg - men vart?
|
|
Inlägg #29: Postat: 2008-12-12 20:19:00
|
Leif-Arne |
#28 Vad jag förstått så är inte skillnaderna så rackarns stora, som mellan svenska och danska ungefär. Det som skiljer är däremot att sydsamiskan i dag i realiteten är ett dött språk, emedan få samer i det sydsamiska området ,ungefär länsgränden västerbotten- norrbotten, använder sydsamiska som vardagsspråk. Det gör däremot de flesta inom det nordsamiska språkområdet.I de södra områdena i det sydsamiska språkområdet främst västra Jämtland- Röros ned till norra Dalarna har utbytet med trönder, jamtar och masar varit betydande under tusentals år. I västra Jämtland finns hällristningar som är ca 5000 år som styrker detta.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2008-12-12 23:29:00
|
GunnarL |
Till Birgitta vill jag säga att Du skriver så fantastiskt bra! Enligt mig är Du i dag Sourze´s bästa skribent. Och jag kan försäkra Dig att man kan klämma fram en tår även när ens egna barn inte är med i Luciatåget. Fast störst var det väl den gång när jag hade tre ungar på scenen samtidigt - Lucia, tärna och tomte. Och sången var högklassig. Då var jag så rörd så jag fick gå ut.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2008-12-12 23:31:00
|
GunnarL |
Till Janne B vill jag säga ett stort GRATTIS till Din dotters framgång! Det är roligt när det går bra för barnen - minst lika roligt som när det går bra för en själv. Var en stolt pappa i dag Janne B!
|
|
Inlägg #32: Postat: 2008-12-13 09:18:00
|
Pia K |
Tack Birgitta för en fantastisk artikel! Den var så underbar!
|
|
Inlägg #33: Postat: 2008-12-13 21:06:00
|
GunnarL |
Jag har just sett ett timslångt Luciaprogram från Malmö. Mycket vacker sång och mycket väl balanserat program, där även våra "nya svenskar" fick plats. Tradition förenat med en lagom förnyelse kan bli väldigt fint! Jag blev så rörd att jag fick värma lite extra glögg!
|
|
Inlägg #34: Postat: 2008-12-13 21:11:00
|
Janne B |
Ja Gunnar det var fint. I fin blandning av högstämt och roligt, andligt och mer världsligt.Jag tyckte de fått tag i en himla kort Lucia - men det visade sig att hon stod på en avsats nedanför de andra.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2008-12-13 23:29:00
|
Beth4020 |
Jo, jag gillade verkligen också blandningen Undrar om kvinnan som sjöng på portugisiska är samma kvinna som sjungit med timbuktu? En fin röst hade hon i alla fall och sonen och ja sjöng med i många av sångerna :-. Det var tur att det var mer glögg kvar då Gunnar!
|
|
Inlägg #36: Postat: 2008-12-17 23:40:00
|
Sunny |
Birgitta: Det kan kännas att veta att man glider över i en ny epok .När min flicka drog till London vid 16 år o hennes ett år äldre bror blev sambo satt jag i dotterns rum i månader o grät medan jag spelade hennes efterlämnade musik.Alphaville.Det kallas Emty nest syndrom: I dag har hon o maken fortfarande lägenheten under mig i vårat hus o jag förstår inte vad som var så sorgligt den gången? Men vi räds förändringar.Min gamla Bamse snubblar ibland på stegen o jag vet ju att bara en av 10 S:t bernharshundar uppnår 10 års ålder så jag iaktar varenda tecken med sorg i hjärtat:Hna är 10 .Förr hade jag alltid en yngre hund av samma ras. I dag kan jag inte längre hålla Bamse:han välter mig enkelt sedan flera år:det var den kära som stod för råstyrkan när 80 kilo muskler kastar sig framåt.Så han blir min siste av min favoritras.Liksom katerna som förr var en 3-4 st.Nu kan jag inte skaffa en ny katt för de kan leva i många år o det kan inte vi .men jag har min basset Bellma
|
|
Inlägg #37: Postat: 2008-12-17 23:42:00
|
Sunny |
Ursäkta att jag slarvade ifrån mig rättelserna.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2008-12-22 22:36:00
|
Beth4020 |
Tack ska du ha för dina ord Sunny...jo, det är kanske rädslan att inte veta om man varit en tillräckligt bra mamma för att sonen ska vilja ha kontakt med en som vuxen......men även jag vet att förändringar är nödvändiga..... Tack! :-
|
|
Inlägg #39: Postat: 2008-12-22 23:01:00
|
Pia K |
tänk att alla föräldrar tänker i de banorna! Men man borde också kräva lite mer av barnen ibland.
|
|