Inlägg #1: Postat: 2008-12-17 10:55:00 | |
Henrik F |
Hej Daniel, tack för din tankeväckande artikel. Låt mig bara först få säga att min intention med denna artikel inte var att bedöma enskilda personer och klämma in dem i en viss mall, utan att undersöka hur vissa av de perspektiv de ger uttryck förhåller sig till varandra om man använder Wilbers teorierom du läser texten igen så kanske du märker det. Vidare så saknas det väldigt många element ifrån Wilbers teorier i denna artikel och jag vill erkänna att jag inte är någon expert på det här, men jag gör vad jag kan för att försöka öka förståelsen generellt. Så därför rekommenderar jag som varmast att du läser något från Wilber själv, han är en trevlig författare.
Lite kort kan jag bara nämna att man förutom strukturer, även tittar på olika linjer eller multipla intelligenser som t.ex. kognitiv förmåga, moralisk utveckling, självutveckling, världsbild, andlighet, intersubjektiva relationer, musikalitet, spela fotboll m.m. |
Inlägg #2: Postat: 2008-12-17 11:22:00 | |
Henrik F |
..som verkar utvecklas rättså oberoende av varandra GENOM de tidigare nämda strukturerna ex. egocentrisk-etnocentrisk-världcentrisk. Så precis som du tar upp, kan man vara väldigt olika utvecklad på olika områden, t.ex. väldigt utvecklad kognitivt, fast med egocentrisk världsbild. Intressant att du tar upp det här med hänryckta tillstånd för det beskriver en annan utvecklingspotential, förmågan att uppleva olika medvetandetillstånd ex. känslomässigt starka visioner, drömmar-subtila tillstånd; tomhet,vittnet-kausala tillstånd och icke-dualistiska tillstånd, flow. I denna kategori ryms trancendentala enhets upplevelser, religösa upplevelser och andra stunder då man blir hög. Det intressant är också att forskning visar på att alla kan ha dessa upplevelser tillfälligt, men de tolkas sen alltid efter den psykologiska utvecklingsstrukturen man befinner sig på. Jaja, det finns många sätt man kan se på medvetandeutvecklingen eller den existentiella mognaden som du kallar det,
|
Inlägg #3: Postat: 2008-12-17 11:34:00 | |
Henrik F |
...det positiva är att kunna få ta del av en karta som som stakar ut den generella färdvägen vidare mot ett större perspektiv som rymmer mer av en själv, sina förmågor och talanger, sin omedvetna skuggsida och allt man vänder ryggen åt. Effekten av ett sånt här ramverk är inte en bedömningshysteri om vem som ligger först i tävlingen förhoppningsvis, utan förmågan att inkludera, samspela och kommunicera med fler och fler perspektiv i åtanke både i sig själv och med andraoch således en utveckling till en större omfång vad gäller omtanke om andra. Tack för denna diskussion och ha det bra.
|
Inlägg #4: Postat: 2008-12-21 10:12:00 | |
Inger Olsson |
Daniel, har svårt att tänka mig att K G Hammar, T Tännsjö, E Sandlund, vilka samtalade om livet efter döden i programmet "Annas Eviga" skulle kunna bli irriterad på dig med anledning av denna ödmjuka artikel! Du är själv en sökare, som de själva är, så varför? Jag såg programmet och givetvis går inte existentiell mognad att mäta, tävla i. Ord är ord och därför är det mest intressanta väl kanske situationerna som uppstår i livet och du då först prövas? Sen vill jag nog mena att det är mycket i vårt kulturella arv som vi måste göra upp med som individer. En ytterst orsak till varför ens människosyn inte stämmer överens med ens världsbild är den flera tusen år gamla föraktfulla föreställningen om att kropp och själ är isärdelad och den genomsyrar fortfarande samhället - och faktiskt stora delar av världen - på alla plan.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.