Inlägg #1: Postat: 2008-12-11 21:54:00
|
Emberiza |
Ett arbete är ingen rättighet
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-12-11 22:00:00
|
Janne B |
I min ungdom så var det någon som sa att arbetsploatser skapas av högerfolk och folkpartister, jobb som sökes av sossar och kommunister. De har inte minsta tanka på att starta en fabrik eller verkstad. Däremot offentliga institutioner som drivs av borgarnas skattepengar. Ja så ungefär sa han!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-12-12 13:36:00
|
Unto S |
Emberiza skriver: ”Ett arbete är ingen rättighet”. Ja, det är många kapitalister som tycker så men i FN:s mänskliga rättigheter artikel 23/1kan vi läsa följande: ”Var och en har rätt till arbete, fritt val av sysselsättning, rättvisa och tillfredsställande arbetsförhållanden samt till skydd mot arbetslöshet.” Håll till godo! Förresten, det var diktator Stalin som tvingade västmakterna att ta denna paragraf till FN:s deklaration för mänskliga rättigheter. Numera menar många borgerliga politiker att denna paragraf är gammalmodig, den hindrar fri exploatering av människor som slavar.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-12-12 13:44:00
|
ArHo |
#3 Unto, det finns en hel del länder i världen som ser arbete som något frivillgt man gör och därmed så är att arbeta ingen skylldighet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-12-12 13:54:00
|
ArHo |
Borgarna vill rätta till den inställningen i Sverige bland dem som kommit till vårt land ifrån arbetsfria länder. Det är en skylldighet att arbeta i vårt land, dessutom finns arbetsplikten att kunna själv försörja sig.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-12-12 14:01:00
|
Leif-Arne |
#8 Jo han kunde ett och annat den gode Josef, sant är förvisso att han såg till att ingen gick sysslolös, men att han låg bakom skrivingen i Mänskliga rättigheterna var något nytt, man lär sig hela tiden.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-12-12 14:09:00
|
Leif-Arne |
Egentligen är ju historien full av olika arbetsmarknadspolitiska projekt, nog för att det sovjetryska "AMS projektet" GULAG var gigantiskt, så är det ändå inget mot byggnationerna av de kinesiska murarna, Faro organiserade full sysselättning genom att bygga pyramider. Intressant är att det i Småland ohuldade projektet bygga stenmur, med tiden kom att förbruka 10 gånger mer sten än pyramiderna.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-12-12 14:14:00
|
ArHo |
#7 Leif-Arne, hur blev det med resonemanget, jag tror det var i början på sjuttiotalet man pratade om robotar som tar över i industrin, vilket också har hänt. Var det inte då tal om en extra beskattning för varje robot som skulle användas, tack vare arbetares bortfall som skattebetalare.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-12-12 14:20:00
|
Leif-Arne |
Nja nog skall vi vara klara på att effektiviseringen av bland annt industrin varit positiv, en beskattning av robotar exempelvis hade direkt varit kontraproduktivt dvs då hade den produktionen flyttat någon annan stans. Kapitalismen är igentligen bara ett system som sorterar effektiva organisationer från ineffektiva, i grunden är det bra för oss alla även om det under de cykliska nedgångarna blir turbulent. Utan den effektiviseringen så hade det gigantiska stenmursprojektet i Småland pågått än idag.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-12-12 14:50:00
|
Janne B |
Leif-Arne En tid i mitt liv färdades jag ofta kors och tvärs i Småland. Ofta stannade jag och bara tittade och fotade dessa gigantiska Monument över flit och fattigdom.Vissa av dessa murbyggen lär ha pågått i över 100 år. Sonen ärvde ett projekt av far och farfar. Jag bor nära ett stenmurslandskap i Floby nära Falköping. Min mor sa att de var så välgjorda att de var "ormatäta". Ja vi västgötar är ju stengalna men ofta har det gällt bautastenar, hällkistor, väldiga gravrösen med mera.Jag har verkligen bromsat in många gånger inför dessa monoliter etc.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-12-12 14:51:00
|
Janne B |
Hoppas alla vet att det går en väldig stenmur tvärs över södra Öland - för att skydda dåtida kungens jaktmarker.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-12-12 14:53:00
|
ArHo |
#9 Leif -Arne, jag har sett murarna har bott på landet i Småland som gjorde mig dessutom till Smålandsvän. Är djupt inponerad av deras duglighet i många sammanhang. Nåväl murarna skapade arbete, det är väl hög tid att skapa nya projekt till evighetsarbete i stor skala, t.ex. en storindustri med filialer i varje län, för det är hög tid att montera ned tjänstesamhället som inte skapar riktiga arbeten och förgör alla hantverksyrken och gör det omöjligt att starta industrier igen, i brist på hederliga hantverkare på sikt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-12-12 14:58:00
|
CMO |
#6 Artikel 22-27 i FNs deklaration är positiva rättigheter dvs för att du ska kunna njuta dem måste någon annans frihet inskränkas. Jag tror att dessa tillkom under påtryckning av Sovjet. Inte minst för att man var missnöjd med nr 1-21.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-12-12 15:04:00
|
CMO |
#12 ArHo är stendum.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-12-12 15:20:00
|
Janne B |
Nu får du sända en ursäkt till varje monolit i mina trakter ;-
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-12-12 15:26:00
|
Janne B |
Leif-Arne / Bland det sorgligaste jag skådat är de "engenerationers"torp som det fanns rikligt av på Tjörn och Orust men även i Västerbotten. Jordhunger drev folk från fetare bygder till platser där jordbruk fort visade sig omöjligt. Jorden var för dålig, det var för kallt,man hade dåligt utsäde, kunskaper saknades. Så jag har gått miltals och sett lite murar och bräder som enda resultat av kanske 25 år slit innan torparen gick under. Kanske att några barn då hade lyckats att ta sig levande därifrån. Europas fattigaste land kring år 1850....kanske sant.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-12-12 16:06:00
|
Leif-Arne |
#16 Jag har rätt nyligen fått en koppling till Lysekil eftersom mitt hjärtegryn numer bor där. I höstas träffade jag en äldre gentleman som precis givit ut en bok om sitt arbete som grafiker på en fabrik som tillverkat sillaburkar "Carla". Han visade mig var en stenhuggare odlat sin trädgård med hjälp av jord han burit dit från klippskrevor. Förhållandena påminde om där min mormor föddes i Eyvindvik vid Sognefjordens mynning. Odlingsbar jord var sällsynt och de fick bara ta lite potatis till fisken som serverades.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-12-12 16:19:00
|
Leif-Arne |
Det är ändå på sin plats att påminna om att trots att det är kris och botten ur just nu, så har mycket blivit oerhört bättre på 100 år. Dödliga sjukdomar som mässling och malaria minskar, antalet väpnade konflikter är mindre än någonsin, medellivslängden ökar barnadödligheten minskar. Vi har sannolikt blivit bättre på att upmärksamma missförhållanden mer än att det blir allt sämre på institutioner. Kapitalism och frihandel gav oss tillväxt, folkrörelserna, civilsamhället och demokratin gav oss system för att, någorlunda hyggligt, fördela denna tillväxt. Trots nuvarande krisläge är det helt fel att söka lösningar i system som historiskt visat sig leda till elände och misär. Såda system är nationalism, planhushållning och isolationism.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-12-12 16:40:00
|
CMO |
#18 Instämmer igen.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-12-12 16:59:00
|
Janne B |
När massor av unga bohuslänningar började flytta ut till kala öar under sillruschen, så tog de med sig hink efter hink med jord från fastlandet. Odla potater o annat gick bra. Så kunde de skrapa i hop lite jord i skrevor som du skriver.
|
|