Arbetslös - och samhället har gett upp

Den här tråden diskuterar artikeln Arbetslös - och samhället har gett upp.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2008-12-12 20:08:00
ArHo
#14 Cmo, som skulle bli en fläck på lakanet egentligen för att farsan var tung i gumpen, är det mest olyckliga som hänt i sveriges historia som alla förstår.
Inlägg #22: Postat: 2008-12-12 23:36:00
GunnarL
Till Leif-Arne vill jag säga att Din kommentar nr 18 är högklassig och helt i linje med mina egna tankar.
Inlägg #23: Postat: 2008-12-12 23:38:00
GunnarL
Till CMO vill jag säga att jag vet att Du har en obesvarad fråga om "vem skall man skylla fattigdom på?" Jag skall återkomma i ämnet även om jag inte tror att "skylla på" är relevant. Det beror ju mest på vilka utgångsförutsättningar man får den dag man föds. Men - som sagt - vid tillfälle skall vi diskutera vidare.
Inlägg #24: Postat: 2008-12-13 00:23:00
Leif-Arne
#22 Man tackar. Ett av vårt största problem just nu är hur vi skall hitta system som gör att människor inte blir onödiggjorda, dvs. individer som av olika skäl marginaliserats från arbetsmarknade.Många av de som blir uppsagda just nu kommer att hitta nya arbeten, kanske i en annan bransch. Men de som redan i högkonjunkturen ställdes utanför har i praktiken av samhället onödigförklarats. Via socilförsäkringssytem mm så svälter ingen ihjäl, men blir i princip förklrade onödiga. Vilket självklart är djupt inhumant. Där finns koncept som sociala arbetskooperativ mm. jag hoppas att inte insatserna för att hitta system för de längst från arbetsmarknaden avstannar nu när vi blir fullt upptagna med att rädda bilfabriker och så.
Inlägg #25: Postat: 2008-12-13 00:33:00
GunnarL
24/ Nej, som det ser ut i dag är det ett stort problem och jag har inte lösningen. Vad jag ser är att när vi 40-talister går i pension i stor skala än är det ju bara påbörjat så kommer det förmodligen att uppstå brist på arbetskraft. Så jag tror inte att situationen är hopplös på något sätt - alla framtidsvisioner går ju ut på att vi kommer att ha brist på arbetskraft och ett behov av import av arbetskraft. Att vi just nu befinner oss i en djup lågkonjunktur är bara ett tillfälligt sjukdomstillstånd.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...