Inlägg #1: Postat: 2008-12-03 18:24:00
|
Fritänkaren |
Jag håller med dig. Även om jag hellre se än omvändning av både den västerländska och muslimska världens kategoriska tro på sin egen rättfärdighet. Det är oviljan till självinsikt och förnyelse som skapar problemen vi har framför oss. Oviljan att släppa våra destruktiva identiteter och vara oss själva och inte låta några dogmer, präster, imamer eller ekonomer, jurister och politiker bestämma hur vi ska agera och vad vi ska tycka och tänka.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-12-03 18:29:00
|
Fritänkaren |
Mycket välskriven och observerande artikel för övrigt. Det är så skönt med något så när sakliga artiklar som inte är rena hatpropagandan från den ena sida. Vår värld brinner på grund av all den hatiska propagandan. Det kan vara islamistisk, kristen, kapitalistisk eller kommunistisk propaganda. Det spelar ingen roll vad den kommer ifrån. Allt som alienerar människor från varandra är propaganda och rent av livsfarligt. Expressen, jag talar med dig!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-12-03 20:05:00
|
Leif-Arne |
En av västvärldens viktigaste grundpelare är religionsfriheten, envar har rätt att bekänna sig till vilken tro som helst, eller att inte tro. Emellertid, en paradox med tolerans är, kan man och om hur mycket kan man tolerera intolerans? Flera trosriktningar är i sina mer extrema yttringar intoleranta, i GT någonstans, medges att ohörsamma barn bör grävas fast och stenas. Redan Spinoza argumenterade för att teologi och politik/ statskick måste vara separerade, för vilket han lyses i bann av sin församling. En rimlig tumregel borde vara att inget statsskick tolererar teologiskt motiverade inskränkningar av medborgarnas liv, såvida medborgaren själv ålägger sig dessa och är myndig. Etnisk rensning eller teologisk rensning har aldrig haft något gott med sig.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-12-03 20:11:00
|
Leif-Arne |
Rättelse: En av västvärldens viktigaste grundpelare är religionsfriheten, envar har rätt att bekänna sig till vilken tro som helst, eller att inte tro. Emellertid, en paradox med tolerans är, kan man och om hur mycket kan man tolerera intolerans? Flera trosriktningar är i sina mer extrema yttringar intoleranta, i GT någonstans, medges att ohörsamma barn bör grävas fast och stenas. Redan Spinoza argumenterade för att teologi och politik/ statskick måste vara separerade, för vilket han lyses i bann av sin församling. En rimlig tumregel borde vara att inget statsskick tolererar teologiskt motiverade inskränkningar av medborgarnas liv, såvida inte medborgaren själv ålägger sig dessa och är myndig. Etnisk rensning eller teologisk rensning har aldrig haft något gott med sig.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-12-04 09:39:00
|
Joakim_J |
Intressant och välskriven text. Du har säkert rätt i mycket men personligen håller jag inte med dig fullt ut. Jag tror inte att denna "skilsmässa" är nödvändig. Jag tror och hoppas att vi kan leva civiliserat sida vid sida i framtiden. Jag skulle se det som en stor förlust för mänskligheten om så inte var fallet. Däremot är min bestämda uppfattning att många religiösa grupper måste reformera sig, och inte minst då islam. Religionen tillhör det förflutna och bygger på vidskepligheter och obevisad tro. Det sekulariserade samhället bygger på fakta, vetenskap och förnuft och är därmed överlägset. Därför ser jag inte detta som en brytning mellan Islam och väst, snarare som en brytning mellan det religiösa och föråldrade samhället, kontra det moderna, fria och sekulariserade.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-12-04 10:15:00
|
ArHo |
#5 Joakim, du kan inte ha läst en enda rad i koranen. Ditt inlägg är ett naivt önsketänkande eller brist på kunskap vad Exsrema muslimer är ute efter, t.ex ta över vår värld, deras resonemang är värre än det Hitler var ute efter. I denna kategori av muslimer är västvärdens befolkning otrogna hundar och glöm inte bort det heliga pågående kriget mot västvärlden som vi inte kan stoppa tack vare naiva ledare som tror att exstremisterna inte kan skada oss på något sätt.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-12-08 18:11:00
|
Emberiza |
Om man radar upp olika fakta ifrån Wikipedia, så det låter som man har något viktigt att säga.
|
|