Vägra bli ett offer för lågkonjukturen

Den här tråden diskuterar artikeln Vägra bli ett offer för lågkonjukturen.
Inlägg #1: Postat: 2008-11-25 19:20:00
Per W
Ursäkta franskan, men vilket jävla svammel, säger en 40-talist.
Inlägg #2: Postat: 2008-11-25 20:43:00
GunnarL
Jag är själv uppväxt på ett glasbruk och känner igen det Du beskriver YP - dvs. det totala beroendet av arbetet och den totala bristen på egna initiativ! Sen skall man naturligtvis inse att det är inte så lätt att starta från noll, när man är 50-60 år gammal, som när man är i 35-40-årsåldern! Men visst är det så, att vi 40- och 50-talister kom ut till en helt annan arbetsmarknad är den som gäller i dag. Själv var jag arbetslös akademiker som gick på AMS-kurs i fyra veckor och sen fick jag fast anställning projekt-, prov- eller visstidsanställningar var liksom inte aktuellt på den tiden. Men lycka till i Dina ansträngningar att få ett nytt jobb önskar en något mer insiktsfull 40-talist än föregående kommentator!
Inlägg #3: Postat: 2008-11-25 23:33:00
dok99
40- och 50-talisterna har blivit lite mer ödmjuka än de var på 90-talet. Då vägrade dom tro på att det inte fanns några jobb eftersom de själva aldrig hade upplevt arbetslöshet. De såg sig själva som self-made men av en helt annan kaliber än dagens ungdom.
Inlägg #4: Postat: 2008-11-28 15:56:00
Per W
Det var alls ingen självklarhet med "fast anställning" på 60-70-talet. Tusentals var hänvisade till tillfälliga "påhugg" som hamnsjåare eller snösväng o dylikt. Vi tog de jobb som fanns ingen drömde om att bli "programledare" eller "kändis".Arbetsmiljöer var osunda T ex asbest- och hormoslyrskandalerna och klassamhället mycket värre än idag.
Välfärdssamhället var under uppbyggnad och bostadsförhållanden var ofta förfärliga innan miljonprogrammet.
Bortskämda 80-90-talister vet inte vad de talar om när de påstår att 40-50-talisterna har åkt på en räkmacka. Har någon ungdomsgeneration haft bättre förutsättningar än de? Och GunnarL jamsar med Yohannis...pinsamt
Inlägg #5: Postat: 2008-11-28 16:06:00
Arn
#4 Per, man kan också tillägga, om inte vi tidigare generationer gjort vårt, hade vårt samhälle sett ännu bedrövligare ut för våra ungdomar idag.
Inlägg #6: Postat: 2008-11-28 19:29:00
GunnarL
4/ Per W, Visst var standarden på såväl bostäder som arbetsplatser betydligt sämre än i dag - underligt annars - samhället har ju utvecklats. När det gäller jobb däremot så skriver jag naturligtvis utifrån egna erfarenheter. Jag själv och alla mina kompisar - kvinnliga som manliga - fick alltid fasta jobb. Därmed inte sagt att vi åkt på någon räckmacka - vi hade ofta dåliga ingångslöner och tuffa förhållanden. Men jobb fanns det - och fasta jobb! Om Per W - i motsats till mig - hade problem med att få fast anställning så är det inget som jag blir speciellt överraskad över.
Inlägg #7: Postat: 2008-11-28 19:33:00
GunnarL
Och sen tycker jag mig i både kommentar 4 o 5 höra det urgamla tjatet: "Vi som har byggt upp samhället.......osv." Kvalificerat skitsnack som den äldre generationen tjatat sig igenom sedan Sokrates dagar och som aldrig verkar ta slut! Faktum är att det är tufft att vara ung i dag. Det är svårt att få jobb, du tvingas studera fast du inte vill, och ovanpå allt annat skit så sitter det besserwissrar som Per W och talar om hur oerhört bra man har det. Undra på att många ungdomar misströstar!
Inlägg #8: Postat: 2008-11-28 19:40:00
GunnarL
Över huvud taget börjar Per W bli mer och mer "pinsam"! För några dagar sedan tyckte han att det var en "glädjande utveckling" att människor lämnar svenska kyrkan! Har Per W hört sig för hos alla gamla och ensamma människor som får regelbundna besök av diakoner kanske de enda besök de får? Har Per W frågat alla barn och vuxna som sjunger i körer? Har Per W talat med barn och föräldrar som regelbundet går i kyrkans verksamheter och upplever social kontakt och utveckling? Eller ungdomar som åker på läger och upplever minnen för livet? Har Per W över huvud taget reflekterat över vem som skall ta hand om alla kulturskatter som finns inom Svenska kyrkan i form av byggnader och inventarier? Osv. osv.... Kvalificerat skitprat utan tillstymmelse till reflektion är mitt betyg på Per W:s inlägg i den här frågan!
Inlägg #9: Postat: 2008-11-28 19:57:00
Arn
GunnarL, du har både rätt och fel vad är det som stör att om inte vi jobbat och slitit så hade dagens ungdomar haft det ännu sämre, det var bara ett inlägg utan minsta baktanke. Det du berättar om kyrkan är ju fullkomligt riktigt, så det har jag inget att erinra om som skulle vara fel, möjligtvis att alla fick samma shans oavsett om de gick i kyrkan eller ej.
Inlägg #10: Postat: 2008-11-28 21:22:00
Janne B
Svenska Kyrkan är landets största sociala gemenskap där man inte behöver meritera sig alls för att vara med. I nästan alla andra sammanslutningar så krävs att man är duktig men till Sv Kyrkan kommer man som man är. Dit har få gamla frikyrkor nått säger jag från insidan. Folk som blivit utstötta på annat håll av psykiska eller fysiska skäl kan ofta finna en ny tillvaro hos Sv Kyrkan. jag påstår inte att SK är felfri - det finns för mkt elittänkande inom musiken.Men om man jämför med andra organisationer så har SK den vidaste famnen.
Inlägg #11: Postat: 2008-11-28 21:25:00
Janne B
Inför reformåret 2000 blev de gamla frikyrkorna tillfrågade om de kunde ta visst ansvar för begravningsväsendet. Samtliga sa nej tack mycket tydligt. Men Sv.Kyrkan stod rak i ryggen och sa att vi vill fortsätta att ta ansvaret för detta.För detta och en del annat ska SK Hedras!
Inlägg #12: Postat: 2008-11-29 01:01:00
Arn
#11 Janne, visste du, att jag tycker det är roligt och lärorikt att ta del av din kunskap, du har beträttat många gånger om händelser av orsak och verkan inom religionen som jag inte hade en aning om, det är mycket kunskap du lär oss. Som jag sagt tidigare är jag troende men inte religiös, en sökare om du så vill och därför är det viktigt för mig det du förmedlar. Sanning att säga är jag en djuplodad person som söker svar på livets gåtor och många har jag fått klarhet med, men mycket återstår ännu. Den följande rad giver jag dig att jag tycker om dig för din öppenhet att till varje pris försöka vara ärlig i alla sammanhang och du är förlåten om du råkar missuppfatta något som måtte vara få gånger vad jag förstår. Många tror säkert att jag är en hemsk typ med huggtänder och vassa klor? men ack så fel att ha den bilden av mig, visst medger jag att jag varit en drummel tidigare men så hårt ansatt jag blev tappade jag ansiktet totalt tyvärr och sa dumma saker utan omdöme.
Inlägg #13: Postat: 2008-11-29 01:01:00
Arn
#11 Janne, visste du, att jag tycker det är roligt och lärorikt att ta del av din kunskap, du har beträttat många gånger om händelser av orsak och verkan inom religionen som jag inte hade en aning om, det är mycket kunskap du lär oss. Som jag sagt tidigare är jag troende men inte religiös, en sökare om du så vill och därför är det viktigt för mig det du förmedlar. Sanning att säga är jag en djuplodad person som söker svar på livets gåtor och många har jag fått klarhet med, men mycket återstår ännu. Den följande rad giver jag dig att jag tycker om dig för din öppenhet att till varje pris försöka vara ärlig i alla sammanhang och du är förlåten om du råkar missuppfatta något som måtte vara få gånger vad jag förstår. Många tror säkert att jag är en hemsk typ med huggtänder och vassa klor? men ack så fel att ha den bilden av mig, visst medger jag att jag varit en drummel tidigare men så hårt ansatt jag blev tappade jag ansiktet totalt tyvärr och sa dumma saker utan omdöme.
Inlägg #14: Postat: 2008-11-29 06:38:00
Diplomaten
Kommer det en massa XXXXXXXXL Jänkare rusande kan man lätt bli ett offer. "En anställd på Wal-Mart i Valley Stream på Long Island, NY, fick sätta livet till under årets stora readag i USA, känd som ”Black Friday”.

Den 34-årige mannen kom i vägen när den köpsugna mobben trängde sig in i butiken precis efter öppningsdags, klockan fem på morgonen." Länk: aftonbladet.se
Inlägg #15: Postat: 2008-12-01 13:40:00
Per W
#6 Hö Hö, kul, GunnarL
Inlägg #16: Postat: 2008-12-01 13:44:00
Per W
Det behöcs inga kyrkor församlingar och en inbillad Gud för att ta tillvara kulturarvet. Jag betalar gärna skatt till det och är t o m villig att bidra med frivilliga insatser. Svenska kyrkan överlever nog, men det är glädjande att många inte längre slentrianmässigt är medlemmar.
Inlägg #17: Postat: 2008-12-01 13:45:00
Per W
Undomar åker på idrottsläger och scoutläger m m och får också minnen för livet.
Inlägg #18: Postat: 2008-12-01 14:19:00
Arn
#16 Per W du skulle helst se att all religion upphörde? Men så enkelt är det inte, i grunden har de flesta ett behov att tro, vad det än gäller, tron är en mekanism för utveckling utan den så blir vi robotar. Se på CMO som gör allt med sin tro att tycka illa om folk, utan den skulle han knappt överleva. I sak anser jag att slutar vi att använda tron som hjälpmedel slutar vi också upp med att leva ut våra känslor som är baserat på tankar och känslor, så egentligen spelar det ingen större roll om vi tror på en Gud eller inte huvudsaken är att vi inte förgår oss på varandra för att vi ogillar vad andra människor tycker och tänker.
Inlägg #19: Postat: 2008-12-01 14:29:00
Per W
Nej, nej vi ser ju bl a i Bombay vilken helande kraft religionen utgör.
Inlägg #20: Postat: 2008-12-01 14:35:00
Arn
#19 Per, visst, på grund utav fanatism, då har tron skenat iväg och ett tvång har tagit överhanden på människors känslor för att deras ledare påbjudit detta.
Laddar...