Vem tror på den offentliga debatten?

Den här tråden diskuterar artikeln Vem tror på den offentliga debatten?.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2008-11-24 08:11:00
Tiwaz
Grymt bra skrivet, David! Det finns NOLL debatt om de frågor som rör allt det viktigaste, undantaget "KLIMATHOTET" förstås! Vill man debattera sånt som inte är politiskt korrekt får man huka sig för åsiktsmaffian. Dessa är ofta frågor som rör "multikultur" borde heta multiförstörelse eller sexifieringen, bögifieringen, genusförvirringen, drogifieringen, historieförfalskningen eller allt som seriöst vill debattera sionismen eller frimureriet denna världsofattnda rörelse som ju står bakom alla ovan nämnda företéelser i syfte att söndra samhällen. Det är dags för alla som har kunskaper som överstiger "allmänna opinionen" att våga tala öppet om dessa viktigaste av alla frågor. Inom media dominerar judarna och vad är det för totalsjuka, värdelösa värderingar som sprids? som dessutom folk i allmänhet tar för "sanningar". Länk: nyapolitiken.biz
Inlägg #2: Postat: 2008-11-24 08:44:00
peter_
Ett problem med klimatdebatten är att den är så begränsad. Oavsett om vi kan ändra saker och ting så att människan inte rubbar några väsentliga balanser så kommer istider med kilometertjock is över skandinavien, meteornedslag som kanske dödar mijarder, solen kommer att expandera och smälta jordens yta osv. Det är bra med klimatdiskussionens uppmärksammande av livsstil och resursanvändning, även om debatten när den blir populariserad blir mer politiskt driven än kunskapsdriven, men mänskligehten har gigantiska miljöproblem framöver som kanske kunde få lite mer uppmärksamhet och sätta saker och ting i ett större och mer fullständigt perspektiv.
Inlägg #3: Postat: 2008-11-24 09:15:00
myrboa
Glad så glad är jag att du finns David. Och över att du vågar och orkar uttala de "obekväma" orden och tankarna.
Inlägg #4: Postat: 2008-11-24 11:22:00
KalleR
Ett resultatbaserat tänkande vore att föredra i alla diskusioner och debatter, men få har det medvetandet att föra något framåt för att slippa detta ältande om gammalt skåpmat som man fört på tal i alla tider. Artiklar inlägg och liknande är oftast utan nyhetsvärde, utan liknar mest skvaller och förtal. Appropå skvaller och förtal här på Sourze så finns det ex antal personer som har tagit det som sin huvuduppgift att skitanera dem som har en åsikt av väsentligt värde. Vore det inte på sin plats att vi blev en enad grupp för gemensamt mål att kartlägga det som är rätt och fel i vårt samhälle utan att försöka smutskasta den som vågar ta upp den sanning som ändå existerar i vårt land.
Inlägg #5: Postat: 2008-11-24 11:30:00
Tiwaz
KalleR/ Håller fullständigt med om detta! Skulle bara vara intressant att höra vad som menas med "den sanning som ändå existerar i vårt land" kan du precisera?
Inlägg #6: Postat: 2008-11-24 12:02:00
KalleR
Tiwas, den tabubelagda i första hand som förstör så mycket för rättstänkande människor.
Inlägg #7: Postat: 2008-11-24 12:09:00
peter_
ArHo, logiken är som alltid glasklar.
Inlägg #8: Postat: 2008-11-24 12:14:00
peter_
Förresten, vi har ju ett väl fungerande demokratiskt system där vi, via ombud visserligen, i rättvis ordning bestämmer vad som är rätt och fel.
Inlägg #9: Postat: 2008-11-24 12:20:00
peter_
Vi har dessutom fina samhällsengagerade ungdomar som för utvecklingen framåt. Varje generation verkar vara intelligentare än den förra. Låt vara att det finns viss otålighet hos en del ungdomar på vänsterkanten, men där finns nog också det största samhällsengagemanget.
Inlägg #10: Postat: 2008-11-24 12:22:00
Tiwaz
peter_/ Väl fungerande vadå demokrati, och bestämmer vad som är rätt och fel? Är du inte helt ute och cyklar nu? Folkviljan har väl aldrig varit så eftersatt som nu då man helt grundlagsstridigt genomför både FRA och inför svenskt EU medborgerskap, helt i strid med demokratins grunder - men det är inte konstigt eftersom vi i Sverige akut saknar en konstitutionsdomstol
Inlägg #11: Postat: 2008-11-24 12:25:00
Ramona Fransson
Tänk, jag trodde att vi hade en journalistkår som alla jobbade efter en mall, sanningen sanningen och intet annat än sanningen.I helsicke heller! Det är mil mellan vilka journalister som arbetar efter detta måttot. Alltför många, särskilt kvällstidingsjournalister, arbetar efter måttot, vilken bak ska vi slicka idag? Det känns vämjeligt, men det är bara acceptera tyvärr. Inte ens SVT som tjusigt uttalar sitt oberoende, har journalister som är oklanderliga.
Inlägg #12: Postat: 2008-11-24 12:25:00
KalleR
Hej! Peter, har märkt att du gärna blandar ihop päron och äpplen och ser dem som samma sort, alltså ditt synsätt är en smula enkelriktat och därför ber jag dig att vara lite mera vidsynt, allt är inte som man tror,utan att omständigheterna måste kontrolleras först, sedan kan man ta till orda. Peter med full respekt för din person, så har jag märkt att du är CMO till mötes, vilket försämrar ditt anseende att kunna tänka självständigt som skämmer din person. Väl mött i alla fall.
Inlägg #13: Postat: 2008-11-24 12:26:00
peter_
Tiwaz, jag håller nog med dig om demokratiska brister i dagens system. Jag vände mig snarare till dem som tar dessa som intäkt för att föreslå odemokratiska system.
Inlägg #14: Postat: 2008-11-24 12:26:00
Tiwaz
Läs detta: Länk: lasarnasfria.nu som ett inlägg i debatten!
Inlägg #15: Postat: 2008-11-24 12:29:00
peter_
Tiwaz, blev du klokare av svaret på din fråga? "Tiwas, den tabubelagda i första hand som förstör så mycket för rättstänkande människor."
Inlägg #16: Postat: 2008-11-24 12:33:00
Tiwaz
peter_ /Jo, det tabubelagda är det som inte är PK, politiskt korrekt, korrekt iakttagelse att detta förstör så gott som fullstädigt en nykter och av medvetenhet präglad debatt i Sverige ...
Inlägg #17: Postat: 2008-11-24 12:42:00
Tiwaz
... forts Länk: blogg.aftonbladet.se
40 nya lagar som gör att demakratin vi hade kan anses som utraderad...
Inlägg #18: Postat: 2008-11-24 12:46:00
peter_
OK, om man lyssnar på rätt våglängd så begriper man alltså.
Vilka ändringar skulle du vilja se i demokratins namn? Är exvis Göteborgskravallerna en demokratisk eller odemokratisk yttring?
Inlägg #19: Postat: 2008-11-24 12:48:00
KalleR
Rätta mig om jag har fel, är inte vårt lands befolkning uppdelat i grupperingar och därutav har de flesta ett grupptänkande som rackar ned på den individuella personen som törs gå emot strömmen av det evigt flummande och inte minst i vår politikerkår som är hårt hållna i sitt eget led över blockgränserna.
Inlägg #20: Postat: 2008-11-24 12:49:00
peter_
En del ser exvis AFA som ett hot mot demokratin andra som den verkliga demokratins försvarare. Någon som vill kommentera?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...