|
Inlägg #1: Postat: 2008-11-05 11:14:00
|
|
Diplomaten |
He he, jag hör ända hit hur alla rednecks gnisslar tänder, några förhoppningar om radikala förändringar har inte jag iallafall, USA kommer agera utefter ett egenintresse även fortsättningsvis.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-11-05 11:15:00
|
|
Janne B |
När man studerar bilder från hela världen från i natt börjar jag anna vidden av detta val. Hela Afrika och Asien tycks jubla som om dessa "färgade nationer" fått en upprättelse genom valet av Obama. Folk skrattar o gråter av lycka jorden runt. Hur är detta möjligt.Hos fattiga och sjuka lyser en hoppets stråle i ögonen. De hoppas säkert för mycket just nu men ett hopp har tänts!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-11-05 11:18:00
|
|
Janne B |
"He he" ja så säger o känner cyniker. Givetvis kommer USA:s president att att försvara USA:s intressen men i samarbete med världen i övrigt. Det är det som är det nya hoppet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-11-05 12:03:00
|
|
Jocke S |
Gudskelov att det gick så här! Och USA bör nog tacka sin lyckliga stjärna, även om en och annan skattekrona kan svida, hos de som har råd! Jag måste också säga att McCain var stor i förlusten när han uttryckte sin beundran för Obama! Visst har det hänt något med talekonsten, från Martin Luther Kings rätt gråtmilda "I have a dream", över Black Panthers militanta budskap till Obamas suveräna retorik!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-11-05 13:28:00
|
|
Per W |
Martin Luther Kings suveräna "I have a dream"-tal var sannerligen inte "gråtmilt". Det speglade naturligtvis de svartas situation i den tiden på 60-taletde fick skyddas av polis för att få tillträde till skolor i södern t ex. 40 år senare gick delar av hans dröm i uppfyllelse. Synd att han inte fick vara med. Även Malcolm X och Black Panthers har bidragit till att föra utvecklingen framåt.Obama har fövisso talets gåva förenat med karisma men retoriken har magert innehåll. Men naturligtvis inger han hopp.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-11-05 13:34:00
|
|
Jocke S |
King var förstås suverän på sitt sätt. Men när man hör hans vädjande tal så förstår man att andra svarta vill ta till andra medel. Fast självklart var tidsandan annorlunda, var tid har sitt språk.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-11-05 13:46:00
|
|
CMO |
King ville ha sann jämlikhet mellan raserna dvs samma sak som Jocke säger sig vilja ha mellan könen. Därför hade han en försonlig ton. Det är tyvärr knappast förvånande att Jocke inte ser parallellerna med sin egen "kamp" mot de militanta feministerna.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-11-05 15:00:00
|
|
Jocke S |
7 Du hattar fram och tillbaka CMO. Rättvisa åt alla, även åt vita och män, vad är det för konstigt med det? Om du tittar här bredvid i en annan tråd är det andra som INSETT faran i svensk feminism, importerad från Berkly, Calif. Mitt inlägg om King var för att belysa utvecklingen i USA, och bland de svarta. Var glad för den i det verkliga mörkret there over...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-11-05 15:17:00
|
|
Jocke S |
Men eftersom jämförelsen är gjord: Jag vill påstå att USA lidit en liknande skada under Bush, som Sverige gjort under statsfeminismen. Med förbehåll att det rör sig om helt olika saker och inte under samma tid. Men det kommer att ta tid att reparera i båda fallen.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-11-05 15:34:00
|
|
Elvy |
Martin Luther King, Malcolm X och Black Panthers banade väg för Barack Obama, men Abraham Lincoln var den förste som gjorde det.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-11-05 16:13:00
|
|
Jocke S |
Och medan de svarta i södern fortfarande riskerade att lynchas och detta helt "godtyckligt", så hade en samling bortskämda universitetsjäntor i Californien mage att jämföra sitt påstådda "förtryck" med det verkliga rasistiska förtrycket!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-11-05 16:19:00
|
|
Per-Olof Persson |
Val handlar om att vinna till vilket pris som helst. Baksmällan kommer för Barack "Jesus" Obama och de "fattiga" när det andliga budskapet inte stämmer med verklighetens logik. Exempel på "trossatser" som kommer att försämra för de fattiga är: A Höjda minimilöner kommer att öka antalet arbetslösa. B Höjda skatter för de "rika" kommer att minska investeringarna inom näringslivet, vilket ger högre arbetslöshet och sänkta reallöner. C Höjda bidrag till de "fattiga" kommer att skapa ett större bidragsberoende samt mer slum och ghetton. D Satsningen på förnyelsebara energikällor och höjda skatter på koldioxid, kommer att leda till brist på el och kraftigt höjda priser på energi. Detta kan innebära att det uppstår "hunger-kravaller" i de fattiga områdena. E Budgetunderskottet kommer att finansieras över "sedelpressarna", vilket innebär att de "fattigas" realinkomster kommer att sjunka osv.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-11-05 16:31:00
|
|
Jocke S |
Osv, osv...Gudskelov att vi åtminstone slapp se en president med ovannämnda förenklade "budskap"! Nu gäller det bara att informera de likgiltiga och okunniga så att de inte går på sådant här!
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-11-05 17:30:00
|
|
Janne B |
Jocke, vad har varit till mest skada, några års statsfeminismen eller några tusen års mansvälde???
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-11-05 17:33:00
|
|
Unto S |
”Amnesty uppmanar den nya regeringen att under de första 100 dagarna av presidentperioden:
- tillkännage en plan och ett datum för stängningen av fånglägret på militärbasen Guantánamo
- utfärda en order som förbjuder tortyr och annan misshandel, enligt definitionerna i internationell rätt och göra denna applicerbar på alla amerikanska institutioner
- inrätta en oberoende kommission för utredning av övergrepp som gjorts av USA under landets krig mot terrorism. Dessa krav är en del av den "checklista" av åtgärder som Amnesty uppmanar den nya presidenten att vidta under de första 100 dagarna som president.
- President Barack Obama måste ta ett tydligt avstånd från de policys och praktiker vad gäller frihetsberövande som den förra regeringen var ansvarig för. Miljontals människor, politiker och religiösa ledare i USA och runt om i världen kräver dessa förändringar. Nu är det dags att det blir verklighet, säger Irene Khan, generalsekreterare för Amnesty International.”
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-11-05 18:31:00
|
|
Jocke S |
14 Så du tror att kvinnor har varit mähän genom årtusenden? Du har en väldigt låg uppfattning om kvinnan, möjligtvis för att höja dig själv lite? "Mitt kön har varit starkast." Kvinnor har och har oftast haft en stor makt, det kom nyligen en finsk avhandling om "kvinnors sexuella makt". Forfarande har kvinnor i "jämställda Sverige" makten över barnen, vid skilsmässa osv. Du blandar ihop feminism med kvinnan, med kvinnors kamp, med "jämställdhet". Vi har haft ett könsrollsamhälle vilket är en annan sak, men delvis på kvinnors villkor "vi behöver skyddas" men även på mäns, "vi män är bäst på politik och teknik" typ.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-11-05 18:41:00
|
|
Jocke S |
15 Här är ett typexempel på hur feminismen annars tillåtits ta över vilket knappast tyder på särskilt "kvinnoförtryck"!. Amnestys områden var från början: "Mot politiska fångar, mot tortyr, mot dödstraff." Mot politiskt övervåld som de facto mest drabbar män! Men vad har Svenska amnesty inriktat sig på under senare år? Jo "mäns våld mot kvinnor", den könspolitiska slogan som är en grov förenkling av faktiska förhållande och partnervåld. Bra att Internationella Amnesty går tillbaks till grunderna isf att syssla med delvis lögnaktig könspolitisk opportunism! Att verka MOT brutalisering av män är att verka även FÖR kvinnor!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-11-05 18:58:00
|
|
Janne B |
Tänk att en så enkel o kort fråga från mig kam föda så många tomma ord!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-11-05 19:18:00
|
|
Jocke S |
18 Det var ett pedagogiskt svar till någon som kanske är lite tom själv? Vi lever f.ö. inte i årtusenden och kan knappast bedöma dessa fullt ut, vi lever här och nu! Men du kanske skulle lämna din religion som ofta är i skottgluggen för feminismen?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-11-05 19:21:00
|
|
GunnarL |
18/ Jag tänkte samma tanke Janne B. Det kallas mani! Mani kan innebära olika saker, men i det aktuella fallet kan det definieras som "överdriven fixering". Fast jag kan ge Jocke S rätt i kritiken mot Amnesty som i mina ögon utvecklats från att vara en humanistisk rörelse till att bli en dogmatisk rörelse, där man alltid vet svaren på förhand. Ungefär som Svenska Naturskyddsföreningen och Greenpeace som i miljöfrågor är totalt dogmatiska och utvecklingsfientliga - aldrig pragmatiska och realistiska. Alla svar är givna på förhand, vilket gör de tre organisationerna totalt ointressanta!
|
| |