|
Inlägg #1: Postat: 2008-09-24 16:44:00
|
|
Jocke S |
Ja den här har jag väntat på Maria W. Och lite svar på kommentarer också... Här finns mycket att göra, sorteringen fungerar dåligt ibland inte alls i bostadsområden. På campingplatser osv. Det är i början, efter konsumtion, det måste lösas. Begränsad livslängd är inbyggd i vissa produkter, skandalös kapitalism egentligen. Men min mobil är 5 år, luckan lagad med tejp! Sophandel över gränser - helt sjukt! Så sätt igång i riksdagen, sortera först bort en del dummgenusfrågor, för deponering och återvinnig på intellektets sophög!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-09-24 17:24:00
|
|
Lars Nilsson |
Och vad är då MW:s lösning? Jo, "Slit- och släng-mentaliteten måste ifrågasättas". Bäst vore förmodligen att skippa alla djävulska elektriska och elektroniska maskiner och återgå till nävgröt, semaforer och miljöcertifierade pennor. Men först förmodligen ett rejält förbud om att inte slänga grejer som fungerar. MW enfald är sig lik. Vad gäller återvinning och sortering harmp aldrig lärt sig att det bästa är elda upp allt, vare sig det är glas eller plast, och rena avgaserna. Istället har mp medverkat till att den galna glassorteringen ni vet färgat och vittbluffen gjort att svenskt glas numera sänds till södra Europa med lastbil istället för att brännas i Sverige. Men det säger hon ingen om.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-09-24 18:43:00
|
|
Jocke S |
Bättre med små misstag av god vilja, än att stoppa huvudet fullkomligt i sanden som vissa. Men Lars N har kanske förbränningstekniken av sopor klar i huvudet? Datorer, telefoner, kylskåp hela rasket med alla intressanta ämnen?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-09-24 18:49:00
|
|
Jocke S |
Jag såg förresten något intressant för alla USA-frälsta. Havsörnen är tillbaka i Sverige, efter stora räddningsinsatser, utfodring och uppfödning. På 60-talet var den nästan utrotad här, liksom Pilgrimsfalken. Orsaken? DDT och kvicksilverbetning. Närmsta släkting till vår havsörn är vithövdad havsörn, USA:s nationalfågel. Även den var hårt drabbad, söder om Kanada. Orsaken DDT! Så när nu malarian mäöjligen återkommer till USA och Europa. Skall vi spruta DDT så att vithövdad och europeisk havsörn riskerar att försvinna, för gott? Jag menar, den förra finns ju ändå kvar! På USA:s statsvapen och sigill, det räcker väl? DDT-sprutning och total sopförbränning, miljötänk a la Östermalms Einstein! Återanvände denna senare
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-09-24 19:03:00
|
|
Jocke S |
Men den gode LN behagar skämta, om ett allvarligt ämne, för att dölja sina miljömässiga kunskapsluckor, långt flera än i adventskalendern! Bränna upp glas, och tungmetaller, ho ho. Jag vågar påståa att han inte skulle våga knysta om dylika tankar i något företags styrelserum, om det nu är där han vistas när han inte raljerar på sourze. Och den där ständiga nävgröten, jag kan förstå om du har förätit dig på den Lars N. Men kan man få receptet? Skulle var kul att smaka...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-09-24 19:15:00
|
|
Janne B |
Jocke. Du måste inse att LN driver med dig då han pratar om nävgröt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-09-24 19:30:00
|
|
Jocke S |
Driver, hela inlägget är ju totalt tossigt! Och nävgröt är ju inte riktat till mig utan till Maria W! Nu är det dags att vakna, skärpa till sig och bli lite miljöaktiv Janne! Eller passivt nöja sig med struntprat.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-09-24 19:30:00
|
|
Lars Nilsson |
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-09-24 19:36:00
|
|
Lars Nilsson |
Och Jocke han kommer aldrig att vakna. Åtminstone inte när det gäller miljön. Han köper slaviskt i kvällstidningarnas skräcklöpsedlar om miljön och Wetterstrands förslag om allt från ränteförbud till EU-uträde. Ja det sistnämda skall man visst rösta om, så det är inte riktigt klart ännu.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-09-24 19:39:00
|
|
Jocke S |
Svar på min påståenden i stället, eller försvara dina egna, jag läser f.ö. aldrig kvällstidningar. Kan man bränna glas, datorer och tungmetaller? Osv?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-09-24 19:50:00
|
|
Lars Nilsson |
Ja, det är precis det jag skriver om i artikeln jag hävisade till.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-09-24 19:56:00
|
|
Jocke S |
Sorgligt! En del av dina artiklar är intressanta, eller var. Men det här! Läser du inget själv, vad som händer, finansoro, miljöproblem? Det går inte att vila på gamla lagrar, nya tider ger nya provblem och behov av nya lösningar. Men det kanske har förbigått dig som vill kallas för eliten? Men "världen är så stor så stor, Lasse, Lass-eliten"!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-09-24 20:43:00
|
|
Lars Nilsson |
Kan berätta så här i förtroende för Jocke att jag i dagarna kom hem från en resa i norra Canada och på Grönland. Bland inutiterna eller som vi icke PK-folk säger: eskimåer var entusiasmen stor för en fortsatt global uppvärmning! För första gången på sådär en tusen år kunde man odla vissa grönsaker i norra Canada och på Grönland. Undrar vad MW säger om det? 45.000 eskimåer på Grönland är galna?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-09-24 20:52:00
|
|
Lars Nilsson |
Snacka om att svära i kyrkan. Och mp som alltid säger sig föra minioritetsfolkens talan! Undrar vad budskapet blir till eskimåerna?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-09-24 20:54:00
|
|
Jocke S |
Å "seriöst" plötsligt? Hur många av Grönlands 45.tusen inuiter träffade Lars N? F.ö. är de över 50.tusen. Det var ett TV-program om just detta för ett tag sedan. Meningarna var delade, ett varmare klimat ger vissa kortvariga födelar. Putin var också glad över värmen "den behöver vi i Ryssland" jag kan glädja dig med det också. Och Bush vet inte vad han är längre...Men nyligen i Alaska så tvangs en hel befolkning på några tusen att lämna sin ö med hjälp av staten av klimatskäl. Ingen is att jaga på. Och det är likadant för många grönlänningar enligt programmet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-09-24 21:19:00
|
|
Lars Nilsson |
För övrigt glömmer Du att det finns ca 10.000 danskar på Grönland av en befolkning på ca 57.000 innevånare juli 2007, om man nu som Du skall visa att man också behärskar Grönland. Men visst, jag har inte träffat alla. Men Du har ju sett ett TV-program om Grönland så det smäller naturligtvis högre än att besöka ön. Däremot har jag inte sagt att uppvärmingen är av godo, vare sig för Grönland eller världen i övrigt, men att entusismen var påtaglig, det var helt klart. Till detta bidrog såväl i Canada som på Grönland förhoppningen om att nordvästpassagen skulle öppnas mer kontinuerligt. Nu är det bara vissa tyska kryssnings och expeditionsfartyg som trafikerar. Förhoppningsvis skall jag nästa höst åka med ett av dessa från Nome i Alaska till Island.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-09-24 21:23:00
|
|
Lars Nilsson |
Förlåt. Befolkningssiffran avser beräkning juli 2008 och inte 2007.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-09-24 21:38:00
|
|
Jocke S |
Ett Tv-rogram ger väl ändå en bättre överblick än ett i tid och rum begränsat besök...Men vem gläds inte åt lite värme här i kyliga nord? Och nordostpassagen, kan kanske förkorta vissa frakter? Och i Sibirien tinar mamuttlorten en masse. Kan kanske användas som naturgödsel?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-09-24 22:14:00
|
|
JEM |
Menar du att de som slänger gamla apparater är så starka att de kan kasta dem ända till Arfika? Måste vara rekord!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-09-24 22:20:00
|
|
Jocke S |
16 Men den där entusiasmen du mötte. Du har förstås inte funderat på om den uppstod på grund av att Lars N in person var där? Så fint Östermalmsfolk har väl inte setts på Grönland sedan Jan Guillou var där och sköt, den klanten...
|
| |