Låtsasmedicin botar

Den här tråden diskuterar artikeln Låtsasmedicin botar.
Inlägg #1: Postat: 2008-09-26 11:39:00
Uno Hansson
Det där med att det är bättre att tro än att veta, är väl bara trams och fördom! DEt är mycket bättre att vara smart och innovativ. Sten Broman berättade på tv att han hade effektiva värktabletter som ganska snabbt lindrade en svår smärta. Men en sen kväll när han just lagt sig och smärtan satte in, så märkte han till sin bestörtning att tabletterna var helt slut! Han började då resonera som så; tja, min kropp är ju egentligen en komplett idiot, det är bara "jag sjäv" som är smart, och därför bör jag kunna lura min kropp och mina sinnen hur lätt som helst. Han tog då den tomma förpackningen, prasslade precis som vanligt så att öronen hörde, låtsades stoppa en tablett i munnen, smackade och svalde eftertryckligt. Och mycket riktigt, värken gick över efter en stund, lika effektivt som när han verkligen hade svalt en tablett! Man behöver alltså inte alls lura "sig själv". Det räcker tydligen att lura metabolismen inom sin egen kropp.
Inlägg #2: Postat: 2008-09-26 13:21:00
CMO
Herr Broman ju väl en "raconteur par excellence" så det är kanske tänkbart att han fabulerade en aningens aning. Men det där med placebo effekt är i alla fall fascinerande.
Inlägg #3: Postat: 2008-09-26 13:55:00
CMO
Herr Broman var väl .....
Inlägg #4: Postat: 2008-09-26 15:56:00
mats hägglöf
TV-profilen Mats Rehnberg berättade för mig, att han under de första åren av svensk TV:s existens då och då var tvungen att "bota" rampfeber hos såväl folkpartiledaren Bertil Ohlin som bondeförbundaren med det osålda björnskinnt, Gunnar Hedlund. Strax före sändning tog han fram en liten silverask ur västfickan, öppnade asken och där låg en 1 tablett.
"Ta den tabletten och inom några minuter är Du helt lugn
och fri från bsvär" var budskapet från Rehnberg. Effekten var påtglig, tabletten var en Multiplex vitamintablett från det svenska företaget Leo.
Inlägg #5: Postat: 2009-08-16 07:19:00
mats hägglöf
Follow the money!!Debatten om svininfluensan har varit obalanserad, tidvis hysterisk. Den numera årliga " vargen kommer och allt går åt fanders " har kommersialiserats. Läkemedelsindustrin och media tjänar rejält på hysterin. Myndigheter vill framstå som centrala och viktiga! Massvaccinering eller ej - låt oss själva få bestämma.
Inlägg #6: Postat: 2009-08-16 17:03:00
Bitel E A B
För cirka 25 år sedan så var jag på besök hos en allmänläkare och då var det TBC som köande människor boende i Sverige var rädda för, då frågade jag honom om han tyckte att jag skulle låta vaccinera mej mot TBC, han svarade mej då att nu låta vaccinera sej mot TBC det behövde vi bara göra om umgås i sådana sällskap där flaskan går runt eller om vi reser till något fattigt land eller om vårat immunsystem inte fungerar normalt. Svininfluensa sprids på samma sätt som tuberkulos.
Laddar...