Inlägg #41: Postat: 2008-09-19 23:21:00
|
CMO |
Ok jag ska försöka "renodla" svaret så farbror förstår: Statliga räddningsingripanden är generellt sett skadliga på lång sikt men pga av demokratins natur ibland så nödvändiga på kort sikt att de är oundvikliga. Nej jag är inte anhängare av nattväktarstaten men därmed inte sagt att inte staten borde krympas både i USA och Sverige
|
|
Inlägg #42: Postat: 2008-09-19 23:32:00
|
GunnarL |
#41/ Ja Du lelle pojk, Det enda jag kan konstatera är att det är tur att Du inte har något inflytande på det ekonomiska skeendet i världen! Du låter ju mest som om demokratin vore ekonomins värsta gissel och - för att uttrycka mig lite diplomatiskt - så verkar Du inte förstå ett skit av vad som händer i världsekonomin just nu.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2008-09-19 23:41:00
|
CMO |
Demokrati är världens sämsta statskick, näst alla andra som det heter. Som röstberättigad US Citizen har jag nog större inflytande än du så jag tar gärna emot lektioner om du står ut med någon som inte är "tyst i klassen".
|
|
Inlägg #44: Postat: 2008-09-20 00:24:00
|
GunnarL |
#43/ Gud bevare oss, när Du nu har så stort inflytande i Din egenskap av US Citizen - fast Du måste förlita Dig på att klantarna har förmågan att räkna rösterna rätt, vilket ju inte alltid varit fallet! Och att ha Dig som elev? Naturligtvis en ren mardröm för vilken lärare som helst, men jag är väldigt fysiskt stark så förmodligen skulle jag täppa till alla tillgängliga öppningar förutom öronen - och sen skulle Du få lära Dig både nationalekonomi och som extra bonus lite vett och etikett! Fast Du kunde ju egentligen varit ännu värre..Så hav hopp CMO, snart slutar FED och regeringen att stötta bankerna och så kan världsekonomin braka samman igen - i lugn och ro - och i namn av av den fria marknadens diktatur! Men vi får väl se hur det går med ekomomin - det verkar ju som om t.o.m. Bushadministrationen har mer vett i huvet än Du. Och då ligger Du intellektuellt jävligt risigt till!
|
|
Inlägg #45: Postat: 2008-09-20 02:46:00
|
CMO |
"Svaga argument, höj rösten" som det heter.... Eller i ovanstående fall kanske det blir: "Inga argument, höj rösten och förolämpa motparten"
|
|
Inlägg #46: Postat: 2008-09-20 09:43:00
|
Jocke S |
Sansad debatt är alltid bra... Men nu LOVAR USA:s finansminister att pumpa in hundratals miljarder dollar i bank och finanssektorn. Och börsen har redan fått glädjefnatt, och det är väl kul för inte minst småsparare. Men jag undrar, var kommer alla dessa pengar plötsligt ifrån? Och är de inte skattebetalarnas/småspararnas det mesta, från början? Och vart tog egentligen förlustpengarna vägen? Upp i rök eller i någons ficka?
|
|
Inlägg #47: Postat: 2008-09-20 10:12:00
|
Jocke S |
"Det råder en exempellös situation som vi åtgäradar med exempellösa åtgärder" som Bush fick det till. Och skattebetarna ÄR sura, som jag förutspådde innan jag såg det på TV. 800 miljarder skattedollar för att köpa upp dåliga lån. En förhoppning är ju att det är krigsinsatserna som måste dras ner i stället...Eller vad?
|
|
Inlägg #48: Postat: 2008-09-20 16:42:00
|
CMO |
Jag kanske har fel men jag tror det är mer en likviditetskris än en soliditetskris. Många låntagare har inte längre råd att betala av på sina lån så inkomstströmmarna sinar i snabb takt för bankerna. Samtidigt går det inte snabbt att omsätta belånade fastigheter till reda pengar. En tvångsförsäljning av en fastighet tar ca 1 år eller så och ger ett mycket lägre pris än en normal försäljning på en stabil marknad.
När det rör sig om fastighetslån så finns ju fastigheten förhoppningsvis kvar och har ett visst värde. Fastighets priserna har ju ingenstans rasat ner till noll utan har oftast stagnerat eller i värsta fall rasat med kanske 10-20. Med tiden kommer skattebetalarna att få tillbaks det mesta av sina pengar eller kanske tom göra en god affär. Mycket av krisen nu har ju också att göra med psykologiska faktorer.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2008-09-20 18:33:00
|
Jocke S |
Ja förhoppningsvis så är det ju bara en ekonomisk chimär, en finansiell illusion grundad på en psykologisk insufficiens. Allt värde finns ju kvar, det har bara "flyttat på sig lite", till mer solida plånböcker. Det är ju värre när kapital och resurser fördärvas i sådan mängd att det blir en reell förlust, omöjlig att ersätta. Krig och naturförstörelse t.ex. Men energi t.ex. kan ju inte förstöras...
|
|
Inlägg #50: Postat: 2008-09-20 20:09:00
|
Jocke S |
Som kuriosa kan jag nämna att dessa 800 miljarder dollar skulle räcka i mer än 4 års planeträddande åtgärder. "190 miljarder dollar kostar det per år att rädda jorden" Lester Brown, amerikansk forskare i "Plan B 3.0 - Uppdrag: Rädda jorden!" Det skulle generera, förutom en friskare och rikare natur, både arbeten, och bätte energi och tranport och tiullverkningssystem. Men det lär nog dröja några år till innan majoritet, ledarskap och kapital inser att grunden för vår välfärd håller på att ta allvarligt stryk...Därmed inte sagt att åtgärder inte behövs i den marknadsanpassade USA-ekonomin.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2008-09-20 21:59:00
|
Patrick G |
23,mm/ Helt rätt, Demokraterna är minst lika skyldiga som Bush, Greenspan och varenda giriga finansvalp som räknade med att staten skulle täcka förlusterna i slutändan. Det mest intressanta jag hittills läst om Fannie och Freddie var skrevs av Wayne Barrett i VillageVoice och skildrar hur Demokraten Andrew Cuomo kanske bär den allra största skulden: Länk: villagevoice.com
|
|
Inlägg #52: Postat: 2008-09-20 22:05:00
|
Patrick G |
Viktigast att komma ihåg är att varken de vansinniga avregleringarna, de ödesdigra "reformerna" inom F & F:s målsättningar eller bankindustrins sammanslagningar skulle ha skett utan en kompakt och mycket välfinansierad lobbyingverksamhet i Washington. Eftersom även Obama har några av huvudarkitekterna bakom denna kris som sina närmaste ekonomiska rådgivare, samt har tagit emot en hel del pengar från Wall Street, är hans trovärdighet skadad vad gäller att åstadkomma "change". McCain cred ska man inte ens tala om, sedan Keating 5-skandalen. Med andra ord, business as usual efter valet.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2008-09-20 22:09:00
|
Jocke S |
Ja det är ju det jag säger: Dags att omyndigförklara det amerikanska foket som väljer sådana klantskallar, samt att sätta USA, som spolierar både världsekonomin och jordens resurser, under FN-mandat! Hur gör vi det?
|
|
Inlägg #54: Postat: 2008-09-20 22:13:00
|
Jocke S |
Men vi får väl hoppas på Obama ändå, trots allt. Med Mc Cain kan det bara bli värre. Det är tråkigt att behöva påpeka det, men även arabvärlden kommer med all säkerhet att i stort sett acceptera Obama. McCain, same procedure as allways.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2008-09-20 22:15:00
|
Patrick G |
Sedan är det nog dags att sluta lägga huvudskulden på låntagarna och istället ställa följande fråga; Hur kom det sig att trots Clintons 10åriga ekonomiska expansion, så många amerikaner visade sig egentligen inte ha råd med att köpa en bostad? om vi först bortser ifrån att de flesta som nu förlorar sina hem inte var förstagångsköpare utan omfinansierade sina hem efter att ha kontaktats av bonushungriga banktjänstemän
Är inte det den amerikanska drömmen? Att äga ett hus? Med den s.k. rekordstarka arbetsmarknad och näringslivets rekordvinster borde det inte ha uppstått många fler lite bättre bemedlade bland befolkningen? Eller kan det vara så att den marknadsliberala hegemonin skapade ett större lägre- och underklass, och för att fortsätta skörda sina kortsiktiga vinster behövdes nya innovativa sätt att tjäna pengar på landets fattiga?
|
|
Inlägg #56: Postat: 2008-09-20 22:19:00
|
Patrick G |
Jag älskar hur näringslivssidorna på den ena handen framställer det hela som en olycklig men i stort oundviklig utveckling, helt fria från konspiratoriskt uppsått, men å andra hand varnar för fortsatta räddningsaktioner eftersom de kan uppmuntra fortsatt ansvarslöshet hos bankerna. Nej, de var inte korrupta skojare som i brist på riktiga påföljder exploaterade systemet, men de kanske blir det om vi inte håller hårt i räddningspengarna nu... Hyckleri, eller?
|
|
Inlägg #57: Postat: 2008-09-20 22:23:00
|
Patrick G |
53&54/ Så det är amerikanska folket som är korkat, men du "får väl hoppas på Obama ändå"? Vad exakt är skillnaden då mellan dig och en korkad amerikan?
|
|
Inlägg #58: Postat: 2008-09-20 22:33:00
|
Jocke S |
Inte vet jag omn det finns någon exakt skillnad. Men det kanske finns en korrespondens mellan att älska en tragisk utveckling och Hollywoodfilmer? Delar av det amerikanska kynnet verkar inriktat på katastrof.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2008-09-20 22:34:00
|
Patrick G |
Angående vanföreställningen om att folket valde Bush och Cheney år 2000 och 2004 bör alla intresserade lyssna med öppet sinnelag på följande radiosändning via iTunes:Podcast of Media Matters with Bob McChesney, Sept. 7, 2008, med Mark Crispin Miller, samt läsa om den pågående civila stämningen om valfusk som stöds av ärkekonservativa datasäkerhetsexpert och f.d. McCain rådgivare Stephen Spoonamore på rovecybergate.com
Fast först får ni väl komma över er irrationella rädsla för "konspirationsteorier" och inse skillnaden mellan sådana och hederlig institutionell analys.
|
|
Inlägg #60: Postat: 2008-09-20 22:36:00
|
Jocke S |
Att "vanliga amerikaner" ofta är både okunniga och konservativa är väl inte obekant? Å andra sidan finns det kretsar med både medvetenhet och kunskap om vad som är fel i systemet, ekonomiskt och ekologiskt. Det är ett mysterium varför denna kunskap når Europa men mer sällan USA:s folk eller dess ledarskap. Men du kanske har ett svar?
|
|