Inlägg #1: Postat: 2008-09-12 12:30:00
|
Janne B |
Birgitta/ Tack för detta Jag har börjat fila på en artikel "Ålderdomen är ingen sjukdom". Det är en ganska självupplevd historia som jag ska försöka få fason på. Men först ska jag läsa dina rader mer noga. Håll igång "Gumman" ;-
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-09-12 14:05:00
|
mats hägglöf |
DEN OSYNLIGA GRÄNSEN
Att medicin och läkare förlänger livet med några år hjälper föga när livskvalitén gått förlorad. Ligger man på långvården och kissar på sig har livet i praktiken gått varvet runt.
För många någotsånär vitala åldringar, som bor hemma och ännu klarar sig själva, är den tekniska utvecklingens gåva ett fruktansvärt och nedbrytande gissel: ENSAMHETEN ! Här finns oerhört mycket att göra!
Mats Hägglöf
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-09-12 14:17:00
|
Ragnhild Blücher |
Äntligen får jag en känsla av att Birigitta vet vad hon talar om, och då blir alltid det skrivna resultatet bra. Här behövs det aktiva insatser för oss äldre, och ingen ska behöva göras till ett vårdpaket i onödan. -Låt oss pigga åldringar hjälpa till i omvårdnaden av våra jämlikar !
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-09-13 00:22:00
|
Uno Hansson |
Det som jag anser saknas är specialbyggda och optimerade lägenheter för gemensamt ensamboende. Jag är 76 och blev ensam i en centralt belägen fyra på 89 kvm i Gbg för över ett år sedan. Jag tror att jag vore nöjd en specialdesignad lägenhet för fyra "ensamboende", med t.ex. två privata och låsbara rum, och gemsamt kök och sällskapsrum mm. Fyra ggr 8000 kr/månad och ensam mat mm. för ca 3500 blir 32 000 kr 14 000 kr. Vi borde alltså dessutom kunna bo 3 - 4 månader under vintern i motsvarande speciallägenhet någonstans i sydligare nejder för kanske t.o.m. LÄGRE! månadskostnader. Studenter skulle ju rimligtvis kunna bo i "hemmalägenheten" samtidigt. Byggdes exempelvis 10 000 sådana tillräckligt attraktiva specialdesignade lägenheter, så skulle ju 40 000 kanske mycket attraktiva och centrala lägenheter bli friställa för andra hyresgäster! Sammanlagt finns det f.n. 2 mijoner ensamboende i Sverige!!!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-09-14 00:44:00
|
Sunny |
En skakande aktuell artikel Birgitta! Jag har själv erfarenhet av att vaka vid sjuk o dödsbäddar o har en dotter som när hon arbetade på äldreboendet ofta kom hem gråtande! Det är tungt att bli gammal o sjuk i vårt samhälle där så många lever o bor ensamma.Själv har jag alltid tänkt mig att avsluta mitt liv i god för-tid. Efter att ha sett hur först Den Käre o nu min andre make drabbad av sjukdommar så har jag ändrat mig:jag vill leva så länge jag kan för mina gubbar ska slippa den svenska långvården! Där de läggs i sängen med blöja kl 3 på eftermiddagen o ingen har tid att mata dem ens!!Alternativet att stanna hemma är jättebra så länge vi är flera o kan hjälpa varandra men någon av oss 3 blir ju sist.Att bli ensam kvar o beroende av hjälp skrämmer mig fruktansvärt.
|
|