USA-valet: Sarah Palin - chansningen kan gå hem

Den här tråden diskuterar artikeln USA-valet: Sarah Palin - chansningen kan gå hem.
Showing page 6 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #101: Postat: 2008-09-16 23:05:00
Janne B
Diplomaten/ Jag tror att det är mycket svårt att hitta en kommunal budget som minskat anslagen till de verksamheter du nämnder. Det är ofta personalkostnaderna som ökat mest och då kan det bli ont om matpengar till elever och pensionärer. Men det är några år sedan jag tittade på detta sist.
Inlägg #102: Postat: 2008-09-16 23:06:00
Jocke S
Vi får väl förutsätta och hoppas att Palin räknat med även "fotbollsplanen" i Guds stora plan för världen...
Inlägg #103: Postat: 2008-09-16 23:07:00
Janne B
Ofattbart att man inte stoppade allt detta för 30 år sedan. Jag skjuter inte raketer i min Kyrka eller ber predikanten dra åt.....Vilka tjänar på nuvarande ordning oordning.Berätta det för mig!
Inlägg #104: Postat: 2008-09-16 23:11:00
Jocke S
Även Sickan i Jönssonligan vill ha ett ord med i laget: "Jag har en plan!" Men nu skall jag nog sluta för ikväll....
Inlägg #105: Postat: 2008-09-16 23:12:00
Janne B
Allt detta tal om Palin handlar ju om att man har ett helt annat uttryckssätt i Usa än i Sverige.Ingen svensk politiker eller fackledare önskar sin publik Guds Välsignele. Trots att Göran P hade på planer på att bli präst och LO-säger sig vara bekännande kristen.Jag vet inte om jag vågar säga Frid till folk jag möter./ Palin snackar ungefär som väckelsefolket gjorde här på 1950-talet, de var socialt radikala.
Inlägg #106: Postat: 2008-09-16 23:22:00
CMO
Ja Janne det handlar mycket om ett språkbruk som är ovant för vissa, men även om ett förakt för kristna och en aktiv ovilja att förstå och en vilja att polarisera debatten. Diplomaten det där brukar kallas anekdotisk bevisning och saknar bevisvärde i en debatt. Besparingar och nedskärningar skapar mer uppmärksamhet än motsatsen och fastnar därför mer i minnet samtidigt som vi har en generell tendens att romantisera gångna tider.
Inlägg #107: Postat: 2008-09-17 01:20:00
CMO
På tal om vänstervinklade media i USA. UCLA gjorde en undersökning som visade att av de 20 största nyhetsorganisationerna i USA låg 18 till vänster om den politiska mitten. New York times låg trea från vänster medan endast Fox News Special Report och Moon ägda Washington Times låg till höger om mitten. Fox News låg förhållandevis nära mitten. Länk: newsroom.ucla.edu
Inlägg #108: Postat: 2008-09-17 09:09:00
Jocke S
107 "ett förakt för kristna"? Försök med den! Men visst, det finns också förakt för muslimer och politiker och Gud vet vad. Inte sällan ligger orsaken i objektet själv, eller i ideologivalet! När Palin pratar om "Guds plan för världen", då ser man en liten gullig bild av en flicka som ber sin aftonbön, och det kanske är meningen? Skulle inte förvåna! Men att blanda in religion i politiken så här är ett förakt mot demokratin! Och mot vetenskapen!
Inlägg #109: Postat: 2008-09-17 09:22:00
Jocke S
Vetenskapen som CMO nyligen försökte distansera mig ifrån. Så vad bör en politiker försöka utgå ifrån, i all fall i sin politiska gärning: Vetenskap eller religion? Eller lite blandat?
Inlägg #110: Postat: 2008-09-17 13:04:00
Jocke S
Ovanstående var alltså "Guds planekonomi". Marknadsekonomi då? För att denna skall kunna fungera, i ett längre perspetiv, så fodras en ständigt ökande tillgång till: Kunder, arbetskraft, råvaror, energi, en miljö som inte tar allvarligt stryk av gifter och sopor, fungerande finansiella system, som m.e. ofta själv sätter ur spel kommunikationer-infrastruktur och politisk-global konsensus. Och det räcker alltså inte med löpande tillgång till ovanstående, den måste vara ständigt ökande! Annars blir det "regression". Och om något/några av ovanstående allvarligt falerar, så behöver marknadsekonomin hållas under armarna, av planekonomiska beslut och insatser. Var vi står nu i större eller mindre grad kan man ju lätt räkna ut...Vilket MacCain först missade.
Inlägg #111: Postat: 2008-09-17 13:50:00
CMO
#107 etc Alla politiker behöver förmodligen en värdegrund eller hur? Vetenskap och logik avgör vad som är möjligt att göra medan värdegrunden moral/etik avgör vad som är rätt att göra. Religionen kan utgöra basen för en värdegrund som i Palins fall. Att hon pratar i religiösa termer när hon är i en kyrka borde inte vara förvånande/upprörande.
Inlägg #112: Postat: 2008-09-17 15:32:00
Janne B
CMO Ibland är du fantastiskt bra på att kort säga högst väsentliga saker. Tack för det! Ja
Inlägg #113: Postat: 2008-09-17 15:50:00
Ragnhild Blücher
Till #112 Nonsens. Det CMO sammanfattar, har redan sammanfattats av tusentals amerikanska journalister. Han översätter bara amerikanska artiklar till svenska, och det får väl betraktas som en svag ansträngning i detta viktiga ämne. - Tacka vet jag Åke Ortmarks analyser på TV 8, som verkligen präglas av en självständigt tänkande journalistik !
Inlägg #114: Postat: 2008-09-17 16:05:00
Janne B
Ragnhild / Problemet är att bara ngn procent svenskar läser dessa artiklar. Så det kan vara bra att få deessa "översättningr". Hur många ser på Ortmarks anlyser i TV 8???
Inlägg #115: Postat: 2008-09-17 16:15:00
Ragnhild Blücher
Janne: Som gammal lärarinna har jag ett sjätte sinne för att identifiera kaxpettrar som behöver tagas ned på jorden, och det är det som CMO behöver. -Han vet mycket om lite, och behöver all kritik han kan få i debatten ! han tillgriper som bekant grova personangrepp som nazihilda och andra omogna tillmäle
Inlägg #116: Postat: 2008-09-17 16:31:00
Diplomaten
#106 Visst CMO, påstående baserade på personliga erfarenheter i en debatt må ibland sakna bevisvärde men blir för den sakens skull inte mindre korrekta för det.
Du ju alltid googla på "nedskärningar i skolan" som exempel.
Inlägg #117: Postat: 2008-09-17 16:32:00
Jocke S
Religiös inkonsekvens kan säkert överbrygga de djupaste klyftor, ibland. Visst behövs en värdegrund, men skulle man verkligen blanda ihop den med politik så här? Å andra sidan är det ju bra att vi vet vad hon står - på de reaktionära sida. Såg att ett amerikanskt kvinnoförbund rekommenderar en röst på Obama. Och hur är det med marknadsekonomins svagheter? Ingen kommentar där?
Inlägg #118: Postat: 2008-09-17 17:23:00
Diplomaten
#106 Forts. jag kan ta en liknelse som förtydligande, låt oss säga att jag sätter på en platta på min nya keramikspishäll, jag behöver ingen vetenskaplig bevisföring för att veta att jag bränner mig om jag tar på någon av plattorna.
Inlägg #119: Postat: 2008-09-17 17:39:00
CMO
Just det för du har information om att plattan i ditt kök just då är varm. Däremot vet du inget om medeltemparaturen på alla spisplattor i Sverige och om de är varmare eller kallare än de var för 10 år sedan eller om det finns fler eller färre spisar totalt sett.
Inlägg #120: Postat: 2008-09-17 17:43:00
CMO
Dvs information som är korrekt för en viss tid eller punkt i "rummet" ger ingen information om systemet som helhet över tiden.
Showing page 6 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...