|
Inlägg #61: Postat: 2008-09-14 19:39:00
|
|
GunnarL |
Om Du nu inte förfasar Dig CMO, så skulle det vara intressant att få höra Din uppfattning om Sarah Palin som människa och politiker.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2008-09-14 20:51:00
|
|
CMO |
#61 Liksom Obama är hon en intelligent och karismatisk person och en lovande politiker om än något oerfaren för att aspirera på President/VP posten. Hon verkar mindre populistisk och mer orädd än Obama och står för sina åsikter. Starkt förankrad i den kristna miljön men med liberalare ståndpunkter än "kristna högern" i många frågor.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2008-09-14 21:50:00
|
|
Janne B |
CMO 20.51 Ja det nog så jag uppfattat henne också - i stort sett.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2008-09-14 22:08:00
|
|
Sunny |
CMO: Bara ett superego sätter ett handikappat barn medvetet till världen!!! O försöker få det till att lilla JAG orkar visst med det.Inte en tanke på hur det blir för barnet genom livet bara egot får frodas.
Tror man dessutom inte ens på evolutionsläran bör man nog inte ha ett alltför ansvarsfullt arbete? Som min barnflicka hade hon aldrig dugit.Möjligen som städerska.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2008-09-14 22:22:00
|
|
CMO |
Sunny, bara ett "superego" som du tror väl att de kan veta de psykologiska orsakerna till varför människor de inte alls känner väljer att sätta ett handikappat barn till världen. Din syn på handikappade verkar ganska skrämmande och cynisk. De Downs-handikappade jag kommit i kontakt med verkar ha minst lika lyckliga liv som genomsnittspersonen och jag ser inte varför det inte skulle gälla Palins son. Förklara gärna exakt vad hennes syn är på evolutionen jag vet nämligen inte mycket mer än att hon anser att evoloution är det som ska läras ut i skolorna och vilka negativa följder det i så fall skulle få i hennes yrkesutövning.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2008-09-14 23:49:00
|
|
Jan E |
Den som orkar ta sig igenom denna religiösa geggamoja får nog en ganska bra bild av fru Palin. Och man förstår McCains strategi – det gäller att vinna den kristna höger, som innan han utsåg Palin till vp-kandidat var ganska sur.
Länk: youtube.com
Länk: youtube.com
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2008-09-15 00:10:00
|
|
CMO |
Dina kriterier för vad som behövs för att få en "bra bild" av Palin bekräftar min bild av dig JanE.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2008-09-15 00:44:00
|
|
peter_ |
Det är något fundamentalt skrämmande med att besluta att ett handikappat barn inte ska få födas för att man bedömer att dess liv inte är värt att levas. Man kan välja abort av många anledningar, men inte inbilla sig att man avlivar barnet för dess egen skull bara för att det har ett handikapp. Vissa handikapp kanske, men inte handikapp i allmänhet. Det handlar i allmänhet givetvis om att man beslutar att avliva barnet för att man bedömer att man själv får ett bättre liv utan barnet. Det är nog många som tagit det svåra beslutet genom att tänka att det är det bästa för barnet, men samvetet tränger sig på och många kommer senare fram till att de gjorde just det. Avlivade barnet för sin egen skull och dessutom att det inte var vad de ville. Downs syndrom är för mig inte ett skäl att göra abort. Lagen tillåter det, om mamman väljer det, och andra gör givetvis en annan bedömning. Men det är ett beslut av en art som man säkrast går till botten med innan det tas.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2008-09-15 00:48:00
|
|
peter_ |
Den officiella debatten och experters råd lägger bara fokus på rätten för en mamma att bestämma över sitt eget liv och, eftersom barnet befinner sig i mammans livmoder, även rätten att besluta över barnets liv. Det kanske inte innebär att man stöder en annan agstiftning i praktiken, men inte minst för gravida kvinnors skull, som givits denna makt över barnets liv, så bör samhällets experter inte försöka få beslutet att verka enklare och ytligare än vad det är.
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2008-09-15 00:50:00
|
|
CMO |
Ja peter, det är ett synsätt som är nära besläktat med rashygien och tvångsterilisering och det vittnar om en människosyn och en syn på livets värden som jag normalt inte förknippar med Sunny.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2008-09-15 01:07:00
|
|
Jan E |
Jaha, CMO menar alltså att en film där en vp-kandidat deltar i något som närmast kan betraktas som ett väckelsemöte och som visar hur starkt tro och politik hänger ihop i Palins värld är oviktig information som inte säger något väsentligt om Palin ;-
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2008-09-15 01:13:00
|
|
CMO |
Jag menar att det kanske krävs mer än en bit för att komplettera pusslet. Visst säger dina clips något väsentligt. Tyvärr framgår det med pinsam tydlighet av dina kommentarer att du inte förstår "vad".
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2008-09-15 05:47:00
|
|
peter_ |
Jag skulle tro att Sunny syftade på riktigt svåra handikapp. Jag har dock svårt att uppfatta en förälder som vill föda och ta hand om ett gravt handikappat barn som ett "superego" drabbat av hybris. Jag tror nog att det skulle ha helt andra orsaker. Abort är ett känsligt och svårt ämne.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2008-09-15 06:02:00
|
|
peter_ |
Nu syftade väl meningsutbytet delvis på Palins åsikter och den amerikanska abortlagstiftningen. Jag fann denna länk Länk: blogg.svd.seoch om det sum står där stämmer så tycker Palin tydligen att våldtäktsoffer ska tvingas behålla barnet och rent av själva betala den medicinska undersökningen efter våldtäkten. HUr kommer man fram till ett sådant ställningstagande? Jag fick intryck av ovanstående diskussion att Palin har ett handikappat barn. Stämmer det?
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2008-09-15 06:05:00
|
|
peter_ |
Aha, hon har nyligen fött ett barn med Downs syndrom! Det kan man absolut inte kritisera henne för. Det är en rejäl groda.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2008-09-15 08:20:00
|
|
west-d |
Sunny skriver..bara ett superego sätter ett handikappat barn medvetet till världen..så jätte rätt du har, visst är det så. Övriga som tror sig veta att tex de med down syndrom är typ "friska" kan jag här berätta bara några saker som tillhör hjärtfel, mängder av andra innrefel,synfel,inflatim autism,leder,muskler mmmmmmm Alla med down syndrom har något av detta osv. Men lever man inte med, och i den verkligheten så skriver man som flera här har gjort.Vill oxå skriva att sjukvården blir sämmre å det ska sparas, då ligger denna grupp mycket illa till..jag vet att så är, har varit med om det i flera år..............
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2008-09-15 10:00:00
|
|
peter_ |
Märkligt! Så bara "friska" bör få födas? Men jag har inte tid att diskutera just nu.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2008-09-15 22:12:00
|
|
GunnarL |
Hur som helst verkar kvinnan inte vara riktigt klok - i alla fall inte med europeiska ögon! Hon är medlem i vapenlobbyn, hon anser att det är Guds vilja att man skall borra efter olja i Alaska, hon menar även att Irakkriget är en mission som Gud har ålagt USA. Hon tycker att våldtäktsoffer inte skall få abort, hon har tydligen gynnat sina gamla skolkamrater och gett dem toppjobb inom den egna administrationen, hon är beredd att gå i krig med Ryssland, osv... Ju mer man läser om den här kvinnan, desto mer mörkrädd blir man! Hon verkar vara "the devil in disguise" minst sagt. Nu har CMO emellertid trätt in till hennes försvar - precis som han för 3-4 år sen uttryckte sin stora beundran för George W Bush! Ovationerna för Bush har av någon outgrundlig anledning med åren blivit allt mattare.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2008-09-15 22:16:00
|
|
Diplomaten |
#78 Gunnar, det låter som hon är klippt och skuren som president om nu McCain trillar av pinn.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2008-09-15 22:22:00
|
|
GunnarL |
#79/ Diplomaten/ Gud förbjude!
|
| |