|
Inlägg #1: Postat: 2008-09-05 15:39:00
|
|
Ramona Fransson |
Hej Ulf, ja, det är ganska otroligt hur ett land som USA, med The american dream och äppelpaj, fortfarande har ett så hysteriskt synsätt på abort. Men det är en gigantisk kontinent, drive thrue begravningar, präster i TV, som håvar in miljoner dollar på att skrika "halleluja" och bebisflickor i bikini med bh. Samtidigt pronografiska betalkanaler som får svensk porr att påminna om en söndagspilsk gammal älg. Nej, det är ett land med miljoner åsikter och alla är inte som jag ser det något att hurra för. Jag hoppades på Hillary Clinton och nu hoppas jag på Obama, men jag är inte amerikanare och har ingen aning om hur de tänker. Som vanligt en bra artikel. Tack.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-09-05 16:07:00
|
|
CMO |
"Landet" USA har inget synsätt alls på abort. Däremot finns det till skillnad från Sverige politiker på båda kanterna av åsiktskalan och där emellan. De flesta anser troligen att aborter i sig inte är något positivt utan ett etsikt dilemma, men att det trots allt ska vara lagligt säkert och tillgängligt. USAs abortlagstiftning är liberalare än Sveriges. Skillnaden mellan Sverige och USA är att konservatismen är en levande och stark politisk kraft medan den i Sverige dog knappast synts till sen Högerpartiet bytte namn till Moderaterna.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-09-05 16:09:00
|
|
CMO |
Rättelse: "den i Sverige knappast..." stryk "dog" Det ska inte vara någon "hund" begraven här. ;-
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-09-05 16:21:00
|
|
Janne B |
CMO 16.07 Här måste jag tyvärr hlla med dig.Moderaterna har fullständigt övergivit sin högerflank så det är stor risk att de äkta konservatriva söker ny hemvist. Dito kan sägas om Kristdemokraterna.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-09-05 18:13:00
|
|
Jan E |
Man förstår sig inte på amerikaner. Hur kan andra än bibeltrogna fundamentalister och Dick Erixon förstås attraheras av en så extremt konservativ person som Palin? Ett tilltalande yttre förvisso, men det hon har innanför skalet gör en mörkrädd. Det är på Guds uppdrag USA är i Irak, det är Guds vilja att en naturgasledning dras genom Alaska, villkorslöst abortmotstånd, är emot sexualundervisning utom predikande av avhållsamhet!,
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-09-05 18:34:00
|
|
Jocke S |
5 Fy på dig! Man får inte påpeka kvinnors yttre sådär, i alla fall inte när det gäller politik och näringsliv! Det är också sexism Jan E! Det där med "intelligent design", skulle inte förvåna men har du en länk?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-09-05 20:05:00
|
|
Jocke S |
2 Nedanstående kommentar skulle ha hamnat här ser jag. Kom under PG:s artikelMed långvarig bakgrundserfarenhet av konservativ miljö i den "gamla goda högern" själv blev jag inpuffad i den urtråkiga unghögern, vill jag påstå: Att den i sina bästa stunder värnade om att bevara natur och kultur. Vilket dock ofta sammanföll med att behålla sina materiella resurser ...kultur och miljö som sagt. När det gäller konservatismen i USA så undrar jag var dess bästa egenskaper ligger, förutom att värna om sina egna mareriella resurser? Konservatismen där spänner väl där över hela fältet, från traditionell småborgerlighet till rent extrema yttringar. Men naturligtvis finns det säkert även en del annat mer "progressivt" tankegods? Eller? Fast t.ex. akademiker, är de inte rätt ofta demokrater?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-09-05 21:04:00
|
|
Beth4020 |
Tack før en vældigt intressant och vælskriven artikel. Jag ska sjælv till USA i mitten av oktober och ser fram emot att følja valet på næra håll....hoppas du førmedlar mer dærifrå
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-09-05 21:17:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Nu när Hillary är borta ur leken, så ser väl alla vi kristna helst att J Mc Cain äntrar ovala kontoret oval office.-Jesus votes for Mc Cain, som det heter i sydstaterna !
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-09-05 22:00:00
|
|
Jocke S |
Naturligtvis gör vi inte det, och förhoppningsvis inte amerikanerna heller. Här ligger din stora svaghet RB! Och du är inte ensam Att lägga dina åsikter i andras mun!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-09-06 11:25:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Jocke: Det är väl ingen svaghet att säga som det är, heller ? Den kristna högern är i trygg majoritet nere i sydstaterna, och kommer definitivt att kräfva kristenhet av Obama. -Nu tror jag också att Obama tagit ställning mot muslimerna, och därmed stärkt sina aktier hos oss kristna !
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-09-06 11:38:00
|
|
Jocke S |
11 Sydstaterna förlorade inbördeskriget. GUD-skelov! Jag säger bara nyanser Ragnhild! Antingen man nu diskuterar politik, religion, musik eller miljö. Det är skillnad på relgion och religion, och attt blanda ihop den med politik som förvisso sker. Vårt "kristna kulturarv" är en sak, men fanatisk eller inskränkt religion som någon slags värdemätare på en politikers kompetens är en helt annan! Jag hoppas i alla fall att västerländsk humanism nåja tillsammans med vetenskapligt grundad nödvändig progressivitet kan fälla avgörandet i USA-valet.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-09-06 11:46:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Vi kan med lätthet överföra resonemanget till vår sydsvenska verklighet, och konstatera ett kompakt sydsvenskt motstånd till främlingar vid makten. -Således bör ordet främlingsfientlighet användas, och inte ordet rasism !
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-09-06 11:56:00
|
|
Jocke S |
13 Ja begreppet "främlingfientlighet" är väl ofta mer rättvist än "rasism". Men är man "främlingsfientlig" så kan man gott stanna hemma och avstå från utlandsresor också!!! Jag tycker "invandrarkritisk" är något bättre, eller hellre "kritisk till invandringspolitiken", då är vi inom demokratins ramar. Vi lever som bekant alla på samma planet RB!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-09-06 12:03:00
|
|
Jocke S |
Sedan är nog motståndet inte fullt så kompakt som du påstår eller önskar? Hur är det med det? och mestadels inom de befolkningsgrupper som du inte har så värst mycket övers för, eller hur? Och vi som tyskättlingar, vad har vi för anledning att klaga?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-09-06 12:04:00
|
|
Ragnhild Blücher |
OBS! Att jag inte försvarar de främlingsfientliga bönderna och proletärerna, utan att jag endast konstaterar deras majoritet i Sydsverige. -Sven-Olle Olsson är som bekant en oerhört populär och vanligt förekommande karaktär i Sydsverige !
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-09-06 12:12:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Jocke: Du nämner oss Tyskättlingar, och vi är mycket riktigt undantagna ifrån främlingsfientligheten. Det är främst våra katolska vänner från Europa, som drabbas av en vedervärdig behandling, och man baxnar över svenska folkets hat i praktiken. -Men det innebär inte att vi ska blunda för den behandling övriga Européer får i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-09-06 12:29:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Till #15 Ingen utböling sitter säkert i sadeln dock, ty lokalreviret och dess bönner hatar äve Stockholmare. -Minns även hur illa Wolfgang Alexander Zaugg behandlades av svenska folket - INNAN han blev John Ausonius lasermannen !
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-09-06 12:43:00
|
|
Jocke S |
Nu skall hon inte måla fan på väggen Ragnhild lella! Så illa är det inte generellt sätt, det har i Sverige mest hänt bara enskilda fruktansvärda händelser, även om folk, vi alla, är inskränkta på något område. Handla svenskt, tänk planetariskt!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-09-06 13:42:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Nä,nä. Visst accepterar jag min medelmåttiga status som kaffekärring, och gör definitivt inga anspråk på att vara någon "chargér daffaires" eller annan exprett. -Men har nådig Jocke , sett sicken fin och träffsäker FAN målad på en vägg förut ? ;-
|
| |