Inlägg #1: Postat: 2008-09-09 11:45:00 | |
Janne B |
JO ROLF/ Hemlöshetsfrågan är ytterst komplex för att många människor helt saknar förmåga att sköta en lägenhet och sin egen hygien. Alkoholmissbruket ökar och knarkandet också - då avtar förmågan att sköta sina förpliktelser som hyresgäst. Många vägrar att ta emot städhjälp osv i sin bostad som snabbt förfaller till stora kostnader. Då blir de utan bostad igen. Jag har några gånger varit med och skrapat spyor och avföring från väggar och golv - för att ordinarie städpersonal vägrat gå in.
|
Inlägg #2: Postat: 2008-09-09 11:52:00 | |
Janne B |
Det finns också många människor som kan sköta en lägenhet, sin hygien mm men som ändå förlorat sin lägenhet. Även en rätt exemplarisk person kan genom sjukdom och ekonomiskt haveri hamna på gatan. Eller i usla tillfälliga boenden.Bor man så blir man allt sämre psykosocialt sett och börjar tappa de förmågor man haft. Jag har sett bra och skötsamma personer som förlorat sin bostad vid separation etc - totalt förfalla på bara något år! Jag har inget recept mot detta! Har du det Rolf? Vi kan inte bota de som har svåra psykiska skador men hur ska vi hindra att fler personer rasar ut för den sociala trappan?
|
Inlägg #3: Postat: 2008-09-09 12:05:00 | |
peter_ |
Det har ju varit mycket skriverier här om hemlösa och man frestas att kommentera att det till sist är de själva som straffar ut sig. Dock, så tror jag att de flesta hemlösa och andra grova missbrukare är de minst sedda individerna i samhället. De har inte fått ens så mycket bekräftelse så att de själva inser att de är djupt deprimerade och ägnar sig åt självmedicinering, som hjälper dem att nätt och jämt hålla näsan över vattnet. Vuxna som hamnar i utbrändhetssituationer går till vårdcentralen. Barn som utsätts för allför stora påfrestningar flyr, bygger höga murar, vilka kanske till slut är ogenomträngliga både från ut-och insidan. Jag tycker att vi ska skaffa resurser för att med stort tålamod erbjuda ett bättre alternativ till droger och gatan. Många av dem är säekrt så trasiga så att det inte är möjligt att någonsin bli en självständig medborgare. Men då samhället svek dem som barn, då deras själsliga skador säkerligen uppkom, så kan samhället betala ...forts
|
Inlägg #4: Postat: 2008-09-09 12:05:00 | |
peter_ |
..vad det kostar att ge dem trygghet och lindring nu.
|
Inlägg #5: Postat: 2008-09-09 13:54:00 | |
Janne B |
Folkhögskolor var förr en chans för 25-30 åringar att skärpa till sig. Där kunde de som hamnat snett med alkoholen och annat få umgås med nyktra elever i nykter miljö,skaffa sig goda sociala vanor.Jag har gått två folkhögskolor och sett denna rehabilitering. // Men i dag finns inga torrlagdna folkhögskolor - inte ens de frikyrkliga. För nu är 18 åriga elever fullt myndiga och kan köpa och använda den alkohol de vill. Så en person med problem har samma frestelser där som ute på stan. På internat finns inte bara mat. Var kan en socialbyrå i dag placera Pelle o Stina med begynnande alkoholproblem o småkrim??? Var finns asylen? Ingenstans!
|
Inlägg #6: Postat: 2008-09-10 07:17:00 | |
Rolf Nilsson |
Varför läggs alltid fokus på människor som andra inte tror eller tycker klara av ett hem? Den lilla grupp blir i och med sådana uttalanden gällande för alla hemlösa. Av de cirka 40 000 hushåll som vräkts från sina hem, blev ca 85 vräkta av de höga och ständigt stigande boendekostnaderna. Det anmärkningsvärda i detta tillvägagångssätt är att själva vräkningen kostar dubbelt så mycket som "snittskulden" på hyran var. Tyvärr verkar det inte finnas en socialtjänst, ett landsting eller någon frivilligorganisation där det behövs i ett tidigare skede och stödja människor när det verkligen behövs. Om det skulle finnas någon uppriktig vilja att hjälpa människor som lever på marginalerna, då skulle inte dessa upplysta aktörer över hur det ligger till titta på och till med den dag avhysningen sker. Eftersom jag i hela mitt liv ansetts vara ett "hopplöst fall" med droger och kriminalitet klarar av ett hem, då är jag säker på att de flesta hemlösa gör det med rätt stöd vid behov.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.