Forskning är viktigt och rätt - inte tråkigt

Den här tråden diskuterar artikeln Forskning är viktigt och rätt - inte tråkigt.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2008-09-16 05:54:00
AlfVerner
1. Forskning är ytterst sällan meningsfull, utan snarare ett självändamål för forskarna. 2. Den mesta forskningen har ingen som helst betydelse eftersom besluten fattas på andra grunder än vetenskap. 3. Det finns redan så mycket forskning att den behöver hanteras först, t ex antalet barn i klassrummen i förhållande till inlärning. 4. I perspektivet "dagens regering" är all forskning bortkastad eftersom man inte förstår resultatet, man t o m förvränger resultatet så att anpassas till de politiska ambitionerna. Utb.minister Björklund är det bästa exemplet på meningslösheten i att forska kring utbildning. Slutligen är inte problemet brist på forskning, utan brist på intelligens att hantera den, i synnerhet i samhällsbygget. Så att odla en politisk mainstreammyt om forskningens förträfflighet är inget annat än ett populistiskt utspel från kraftidioten Schlemman.
Inlägg #22: Postat: 2008-09-16 06:00:00
AlfVerner
Till Janne B. Jag TROR att Edision var en passionerad idealist som brann för sin forskning. Jag TROR att t ex de forskare som privatfinansieras via cancerfonden, i huvudsak är överbetalda med huvudinriktning golf och att varje framsteg tas omhand av en läkemedelsindustri som I FÖRSTA HAND värderar avkastningskrav för mediciner.
Inlägg #23: Postat: 2008-09-16 09:52:00
Janne B
AlfV Där är du nog sanningen nära. Idealisters pengar satsas på forskning av många slag och sedan tar läkemedelindustrin hand om vinterna. Det gäller nog Hjärt o lungfonden mm. Jag ser Lill-Babs och Rönnlunds tigga våra pengar - men vart går vinsten?
Inlägg #24: Postat: 2008-09-16 09:58:00
Jocke S
Idag är glödlampan dessvärre föråldrad, liksom ångkraften som ofta ger den energi. "Tänk om vi kunde göra oss kvitt glödlampan. En satsning på enerigsnålare teknik skulle minska belysningens andel av den globala elförbrukningen från 19 till 7 procent. Då skulle vi i ett slag klara oss utan en fjärdedel av världen alla kolkraftverk." Lester Brown, amerikansk forskare på "Earth policy" i sin bok "Plan B 3.0 - Uppdrag rädda jorden"
Inlägg #25: Postat: 2008-09-16 10:11:00
Janne B
Glödlampan kan väl inte vara föråldrad så länge som inget alternativ finns. Det är väl lysröret som är på utgående?
Inlägg #26: Postat: 2008-09-16 10:17:00
Jocke S
Energisparlampor o dylikt räknas nog inte som glödlampor. Jag har förutom dessa lampor, dels sådana pyttesmå, som finns även i nya ficklampor, dels en större som knappt blir varm. Att vanliga glödlampan drar mycket ström är ju välkänt. Men lysrör, är de på väg ut också, p.g.a. kvicksilvret kanske?
Inlägg #27: Postat: 2008-09-16 10:22:00
Ragnhild Blücher
Mina föräldrar körde med fotogenlampor och det var kanske inte lika bekvämt som glödlampor, men nog var det billigare på den tiden. -Miljöpartister brukar ju hylla stearinljuset som ljuskälla, men då gäller det att ha god syn !
Inlägg #28: Postat: 2008-09-16 10:42:00
Jocke S
27 Fantasin är det inget fel på RB! Inte min heller, den lampan jag har som "ej blir varm" 26. Den har dubbla skärmar. Jag kände på glaset på den inre skärmen och brände tummen...
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...