|
Inlägg #1: Postat: 2008-08-27 18:21:00
|
|
Ragnhild Blücher |
En välformulerad text, med klar disposition och framåtdriven handling. Man snubblar inte på orden och tankekedjan är avslutad innan nya påbörjas. - När Birgitta Stiefler lär sig detta av Sofia, så ska jag gärna ge henne en "5:a" !
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-08-27 19:30:00
|
|
Jocke S |
Jag tyckte detsamma. Väldigt klart formulerat, med ett aktuellt budskap. För jag undrar ändå: Är detta inte mycket av ett internt tjejproblem i dessa tider?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-08-27 20:22:00
|
|
Sofia Larsson |
Tack!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-08-27 20:38:00
|
|
Jocke S |
Men inte höll ni väl på så där, som beskrivs i artikeln, i slutet på 30-talet Ragnhild? Om jag nu räknat rätt, eller när det nu begav sig...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-08-27 21:01:00
|
|
Inger Olsson |
Jocke S: visst är det märkligt att Ragnhild B, född 1924, känner igen att "sila snacket"? Hon är äldre än mig o vi talade eller betedde oss inte riktigt på detta sätt. Övht är jag förvånad att en gammal adjunkt ger en 5:a på denna text. Den är i o f s ok, men flera meningar kunde strykas p g a upprepningar. Språkligt är den heller ingen sensation, "WOW-typ", och den skulle bli än mer levande om vi fick höra dialogen inledningsvis. Kan man förresten tjuvlyssna när tjejerna pratar så högt att samtliga i caféet hör dem? Sen sägs att: "Ändå skulle hon träffa henne dagen därpå för att visa att hon själv var en trevlig människa." Säger tjejen "trevlig människa" eller är det Sofia Larssons egna ord? Jag tänkte däremot på Cim Efraimsson o att hon har skrivit på samma tema som nu Sofia Larsson gör; om energislukande människor. Och C E har ju sitt eget personliga språk ;-
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-08-27 21:47:00
|
|
Ragnhild Blücher |
En välskriven text är något som känns igen av den luttrade språkmänniskan, och det är vissa "triggers" som måste finnas med i dispositionen. Som ni märker, låter jag inte innehållet påverka mig i denna tekniska bedömning. -Sofia har dessutom den rätta inställningen till sitt skrivande, och den är vinnande !
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-08-27 22:53:00
|
|
Jocke S |
5 Tja jag är ju karl och vi får väl fortfarande inte snacka om damers ålder? Jag har inte hört något om att feminismen tagit bort detta tabu så då måste det väl fortleva? När det gäller C:E så hade, och har jag fortfarande en del påpekanden och de har inte tagits väl emot... om man säger så. Jag dömde i det här fallet artikeln bara efter det klara och ärliga budskapet. Som jag såg det.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-08-27 23:16:00
|
|
Inger Olsson |
Jocke S: Visst har Sofia Larsson ett klart budskap även om R B inte låter innehållet påverka henne ;- men jag ÄR sparsam med MINA 5:or. F ö är jag sparsam av naturen. C E är ju kaxig o det vore ju konstigt om man inte hade invändningar/påpekanden?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-08-27 23:19:00
|
|
Inger Olsson |
forts/ Det där om kvinnors ålder har varit ett "privilegium"? Själv har jag aldrig brytt mig. Men idag är väl också män fåfänga o gör allt för att ålderstecken ska "trollas" bort? Själv gör jag allt - alltså nästan ingenting hmm? - för att få de rätta "rynkorna" för min ålder... ;-
|
| |