Mitt liv på Kyrkogården

Den här tråden diskuterar artikeln Mitt liv på Kyrkogården.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-08-17 05:17:00
Justin Case
Janne! Intressant och självutlämnade med en fantastisk känsla för existensen må jag säga, nu vill jag se dig på ålderns höst ta en resa till Viranasi! Life is only temporary...
Inlägg #2: Postat: 2008-08-17 08:46:00
Inger-Sofia
God morgon Jan "inför det oundvikliga..." Ja nog blir vi alla lik..vad vi än varit Hur vi än sett ut.Som Justin säger ovanför mig "Life.." Kyrkogårdar är en utomordentlig plats att filosofera och söka ro på..
Inlägg #3: Postat: 2008-08-17 08:50:00
Inger-Sofia
När jag passar barnbarnet Går jag ofta där För stillheten och ron Hon somnar så bra där.Sen har det varit trevligt att resa med dig Bland de fria resenärerna MINNEN.TACK för en angenäm rundtur Kram
Inlägg #4: Postat: 2008-08-17 08:51:00
Inger-Sofia
Hmm MINNENA skall det ju stå.
Inlägg #5: Postat: 2008-08-17 09:22:00
Janne B
Jag har haft en period utan inspiration att skriva en artikel.Så vaknar jag mitt i natten och är tänd och skriver detta på någon timme. Jag liksom återvände till min barndom och skrev och skrev. God Helg alla ni som vandrat påkyrkogårdar med mig!/Ja
Inlägg #6: Postat: 2008-08-17 09:38:00
Pia K
Varanasi har länge varit mitt mål.Jag har varit i Indien, men inte där.
Det var en jättefin artikel Janne och jag kan se den här pojken, som på många sätt påminner om dig nu, andligen.
Inlägg #7: Postat: 2008-08-17 10:09:00
Beth4020
Tack för en väldigt målande och trevlig läsning. Det var spännande att följa med i dina fotspår bakåt :-, och visst är det så att vi är lika när den dagen kommer även om vi då vi andas kan förledas att tro något annat.
Inlägg #8: Postat: 2008-08-17 10:43:00
Jocke S
Intressant artikel Janne. Fruarna stod förstås bara med sitt förnamn på gravstenarna eftersom de bar makens efternamn. Men ofta stod/står det väl då "född" si och så? Jag har några foton från en kyrkogård i Wellington, Nya Zeeland. De hade dragit vägar tvärs igenom och gravstena mm. låg huller om bullar i resterna av kyrkogården. Jag och min sambo reagerade och tog flera foton, det var vackert och sorgligt samtidigt.
Inlägg #9: Postat: 2008-08-17 11:14:00
Lars Nilsson
Själv har noterat att man på vissa ställen i Mikronesien, Melanesien samt i Polynesien begraver sina anhöriga på den äldste sonens tomt. Det förekommer även på andra ställen i världen. Det jag tror lite unika är att graven eller snarare mausoleet, för det är ofta tak inte sällan är större och mer påkostat än den levande familjens bostadshus. Så det är lätt att knacka på fel dörr!
Inlägg #10: Postat: 2008-08-17 11:59:00
Ragnhild Blücher
I mitten av berättelsen, så kommer ånyo ett "jag växte upp i...". Där borde skolhuset och kossorna samt Ferguson-traktorn länkas ihop bättre. -Annars är det en bra mall att renskriva en självbiografi utifrån *tre stjärnor*!
Inlägg #11: Postat: 2008-08-17 12:18:00
Ramona Fransson
I din berättelse följde jag dig i hasorna, kikade över din axel och lyssnade intresserat. Jättebra!
Inlägg #12: Postat: 2008-08-17 12:20:00
Ramona Fransson
I din berättelse följde jag dig i hasorna, lyssnade över din axel och följde intresserat varje rad.Jättebra!
Inlägg #13: Postat: 2008-08-17 12:28:00
Janne B
Tackar varmt för era kommentarer av oilika slag De betyder så mycket för mig. Ragnhild! Jag hade ett val! Skulle jag servera en spontan artikel medan den var varm - eller skulle jag sitta och finjustera den någon timme. Nu blev det en liten kompromiss. Jag kortade av några meningar samt bytte ut 3-4 ord. / Jag är i en ålder då jag en söndag kan sitta i kyrkbänken med en vän. En månad senare får jag hälsa på honom vid hans familjegrav. " Vi ses kompis".
Inlägg #14: Postat: 2008-08-17 12:33:00
Janne B
Ramona/ Jag har uppfattat dig som en ivrig spontanskrivare. Du får en ide och kastar dig över datorn och det blir alltid läsvärt för att du har ett engagemang. Där bakom har du ofta ett budskap./ Kanske du hjälpt mig till mera frimodighet. / Jag tror det blir många läsare för rubriken har två mycket sökbara begrepp!
Inlägg #15: Postat: 2008-08-17 12:48:00
Jocke S
9 Vill minnas att det var på Tonga som gravarna ibland omgärdades av urdruckna ölflaskor. Om det nu var på grund av uteblivet returflasksystem eller av annat skäl. Ölen licenbryggdes f.ö. från Pripps recept.
Inlägg #16: Postat: 2008-08-17 12:48:00
Janne B
LARS 11.14/Begravningsseder Jorden runt är fantastiskt att studera.Vid religionsbyten ändrar man gravskick. Invasion av främmande armeer ändras ibland.Under den långa Folkvandringstiden måste det ha varit väldigt rörigt med olika folks seder och bruk. Jag bor nära Falbygden där man inom några mil kan se högst varierande seder. Hällkistor, gånggrifter, stenrösen, jordhögar i alla storlekar osv. Där finns tillfälliga gravplatser men också gravfält som använts i kanske tusen år. Man har snabbt brännt lik i vissa skeden. På andra håll har man satsat stora pengar på "konservering" inför "uppståndelsen".
Inlägg #17: Postat: 2008-08-17 12:58:00
Janne B
Årets märkligaste utgrävning av gravplatser har ägt rum 2 mil från mig här. Nämligen "Offerplats Finnestorp" som Du lätt hittar på nätet. Där vid en krök av ån Lidan möttes tre gamla härader, det gör de fortfarande.Där i dyn har de som segrat i en stor strid begravt hästar och ryttare med sannolikt full utrustning. Man har alltså begravt Fienden, även om slaget kan ha stått en bit bort. I sommar har man hittat delar av seldon och sadlar etc. Jag har fått rundbrev om det. Men vetenskaplig rapport dröjer i vanlig ordning. Tänk dig in i de fantastiska skeenden då man avrättade sårade hästar och lemlästade ryttare. Oftast vanliga bondpojkar utan stor stridserfarenhet....
Inlägg #18: Postat: 2008-08-17 13:17:00
Jocke S
Ja då är man nog hellre utan efternamn på gravstenen efter en någorlunda naturlig död!
Inlägg #19: Postat: 2008-08-17 13:29:00
Janne B
Sedan Sv Kyrkan blev Frikyrka så har vi avgjort lämnat Enhetskulturen bakom oss.Jag tror att gamla lokala traditioner åter kan tas fram, på sina håll.I dödsannonserna ser man olikheterna tydligt. I bygder som har stark gammaldags frikyrklighet ser dödsannonserna ut på ett "frommare" sätt än på annat håll.Frälsningsarmen skrev förr att en soldat blivit "befodrad till härligheten". Hur skriver de i dag...
Inlägg #20: Postat: 2008-08-17 13:31:00
Janne B
Jocke/ Jag har sett exempel på att när en hustru dött så har man väntat med gravsten tills dess hennes man har bäddats ner bredvid henne. Först då har man kunnat formulera gravstenen enligt traditionen! Vad kan Gunnar L ha upptäckt?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...