Inlägg #21: Postat: 2008-08-17 16:19:00
|
Elvy |
Jag är en mycket sällsynt kyrkogårdsbesökare, för där inunder jorden, finns bara dom uttjänta fodralen, av mina döda nära och kära.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2008-08-17 16:47:00
|
Janne B |
Elvy / Inte ens det finns ju där.När jag står vid en bekants grav ser jag liksom denna person i sin krafts dagar - inte som sjuk eller döende. Jag vet sanningen om graven men har en sorts idealbild framför mig.Jag tänker på folks liv och strävan. Om den lycka de kan ha mött dem eller livslångt lidande. Det vore outhärdligt att gå runt och tänka på skelett.Jag tänker på folk som varit fyllda av Liv!
|
|
Inlägg #23: Postat: 2008-08-17 17:00:00
|
GunnarL |
#20/ Först vill jag gratulera Dig till en mycket bra artikel Janne B! Fint skrivet! Däremot har jag aldrig sett att man underlåter att gravera in hustruns namn i avvaktan på mannens död. Normalt är väl att man lämnar plats för mannens namn men graverar in kvinnans.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2008-08-17 17:57:00
|
Janne B |
GunnarL/ tack för att du ville kommentera detta med all din erfarenhet på området. Du har säkert rätt även här men jag anar att det kan förekomma stora lokala avvikelser. Det är också stor skillnad på förr och nu - land och stad.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2008-08-17 22:07:00
|
CMO |
En fin och personlig betraktelse Janne.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2008-08-17 23:46:00
|
Janne B |
Så ville jag spontant ha den CMO. Fint att du tog detta i beaktande.Jag ville vara personlig utan att bli helt privat Jag försökte nå fram till den rätta känslan snarare än den yttersta sanningen. Jag minns hur jag satt på en kyrktrappa kanske år 1948. Prästen o pappa talades vid. Prästen sa att det under kriget varit svårt med "tysken". Men nu skulle det bli värre. "För nu hade gamla vännerna blivit fiender så vi är klämda mellan två sköldar". Men jag såg inte till några sköldar.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2008-08-20 23:28:00
|
Sunny |
Kyrkogårdar är mina mest eftertraktade semestermål!!! Mina båda makar köpte ett campingset med bord o stolar o et gasolkök för kaffet. Sedan dukade de upp det o tog sig en lugn stund var gång jag besökte kyrkogårdar som de visste skull hålla mig sysselsatt i flera timmar
|
|
Inlägg #28: Postat: 2008-08-20 23:33:00
|
Sunny |
I södra o östra Europa berättar kyrkogårdarna för mig om de båda stora krigen som utraderat flera generationer män i samma släkter i samma låga ålder.Seden att sätta in ett glas vodka i den lilla luckan verkar sympatisk
|
|
Inlägg #29: Postat: 2008-08-20 23:37:00
|
Sunny |
Fotona på stenarna likaså.Jag fäster mig vid inskrifter: den kusligaste är denna : I dag är jag död.I morgon du oxå. I Moskva ligger protestsångaren Vladimir Vysovskij.Ingen regering kan eller kunde stoppa folkvandringen till hans grav.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2008-08-20 23:40:00
|
Sunny |
Trots att han dog 1980 är kön dit altid lång.Man ska ha med sig en flaska vodka o ett glas. När ens tur kommmer går man upp på graven och häller upp sitt glas o sveper det.Därefter häller man resten av vodkan över grave
|
|
Inlägg #31: Postat: 2008-08-20 23:43:00
|
Sunny |
Annars är mina favoritkyrkogårdar" The marry Cementary "som ligger i norra Transylvanien:alla dödsorsaker är inristade i trä o folk ifrån hela jorden valfärdar dit.Judiska kyrkogården i Prag o den i Warsawa
är jätteintressanta.Så även Venedigs begravningsö.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2008-08-22 13:25:00
|
Elvy |
Är det någon av er som vet ungefär hur lång tid det tar, från det att en nyligen avliden människas kropp, lagd i en kista sänks ner på någon svensk kyrkogård, fram tilldess bara skelettet återstår av den kroppen.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2008-08-22 14:28:00
|
Janne B |
elvy 13.25.I en mycket mnassiv och tät ekkista där inget syre kommer in måste förmultningen gå ytterst långsamt, i synnerhet om kistan ligger djupt med synnerligen jämn sval temperatur. Tvärtom blir det ju om man mekaniskt krossar en kista där kroppen då nås av vatten och syre. / Man har ju funnit flera hundra år gamla lik i urgamla tovmossar och myrar där tydligen ingen syretillförsel skett. Så kroppen har kvar skinn, naglar,hår, tänder etc.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2008-08-22 14:47:00
|
GunnarL |
#32/ Elvy/ När en människa begravs i dag så upplåter man gravrätten för en tid på 25 år. Efter 25 år förväntas således kistan och den avlidne vara så förintade att man kan återanvända graven.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2008-08-22 18:23:00
|
Elvy |
Janne B och Gunnar L, tack för era svar.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2008-08-22 21:09:00
|
GunnarL |
#35/ Väl bekomme Elvy! Tilläggas kan att det är vanligt att - om det finns intresserade anhöriga kvar - man förlänger gravrätten med ytterligare 25 år, vilket brukar kunna ske till en symbolisk kostnad. Efter 50 års gravrätt brukar intresset för det mesta tona ut. Men inte alltid. Det finns människor som fullkomligt frossar i sina förfäders historia.
|
|