Inlägg #1: Postat: 2008-02-26 18:20:00
|
Karin Holmberg |
Saken är ju den, att för att få ordning på dygnsrytmen så är det starkaste tipset att man går upp samma tid varje morron, och att det ska vara rätt tidigt även om det känns hårt.
Det handlar ju om att hinna med att vara i ljuset, för det mår kroppen bra av.
Annars kan ju lätt depression komma in också.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-02-26 18:24:00
|
Karin Holmberg |
Det finns ju annars organisationer som lobbar för att anpassa samhället till senare morgonrutiner, för de som är nattugglorungdomar som har svårt att komma upp.
Jag tror inte det är eftersträvansvärt.
Man kan dock ha förståelse för de som har svårt att komma upp.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-02-26 18:43:00
|
Karin Holmberg |
Det finns ju "B-Samfundet" i Sverige Länk: b-samfundet.se
Citerat från deras hemsida:
"Att förändra sättet vi ser på dygnsrytm har visat sig intressera många, inte bara de som hela sitt liv lidit av att samhället är anpassat endast för de som är morgonpigga. Allt mer forskning kommer fram till vikten av att anpassa vår samhällsstruktur för olika dygnsrytmer..."
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-02-26 20:28:00
|
Leif-Arne |
Satt där inte en liten uggla, i mossan?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-02-27 08:36:00
|
robbe74 |
gå och lägg dig i tid snorunge!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-02-27 10:03:00
|
peter_ |
Det verkar vara den typen av egocentriska attityder som uppstår då föräldrarna inte kan sätta gränser. De få ggr jag tittat på "Nanny-akuten" så har det alltid varit barn som spårat ur pga av att de inte fått lära sig respektera andras behov. Lumpen hade nog varit bra här.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-02-27 10:13:00
|
Pia K |
förstår din synpunkt. Det är inte lätt här i världen. O-effektivitet, skulle jag kalla det. Alltså, staten är oeffektiv, som inte kan fixa jobb i enlighet med personens fallenhet. Jag kan ju inte arbeta som boxare, om jag hatar boxning.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-02-27 16:56:00
|
Elina |
Det finns massor av nattjobb: posten, vården, bagerier, trafik, tidningsutbärning, gatstädning ... och i de flesta fall krävs inte någon universitetsexamen. bara att söka!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-02-29 09:24:00
|
Ramona Fransson |
Hur gammal är du? Om du är i 20 års åldern, inte har jobb, men vill sitta uppe på nätterna, finns en möjlighet, du kan stryka kläder! Det är något man kan göra utan att störa. Du kan stryka lakan, påslakan, örngott, osv. Om dina föräldrar inte har något emot det, kan du stryka ör grannarna, mot betalning, naturligtvis.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-03-02 00:35:00
|
MdaG |
Prova att vända dig direkt till arbetsgivarna istället. AMS är en trött samling människor som i min vändkrets inte gjort något gott.
|
|