Skotten i Rödeby - låt det aldrig hända igen

Den här tråden diskuterar artikeln Skotten i Rödeby - låt det aldrig hända igen.
Inlägg #1: Postat: 2008-01-10 18:39:00
peter_
Visst finns det situationer där det är rätt att använda vapen och våld. Tex, jag läste just en bok om Sovjetpartisanernas mord på försvarslösa kvinnor och barn i finska Lappland.
Inlägg #2: Postat: 2008-01-10 18:59:00
Unto S
Enligt amerikanernas egna undersökningar så har var fjärde amerikan behov av psykiskt vård med antidepressiva läkemedel. Alla gärningsmän i samband med skolmassaker i USA, Tyskland och Finland var under behandling med antidepressiva läkemedel. Till och med Rödebymördaren behandlades behandlas med Zeldogs. Det finns många röster som menar att det är just de antidepressiva läkemedlen som utlöser våldshandlingar.
Inlägg #3: Postat: 2008-01-12 14:11:00
robwen
Jag tycker nog att man kan hävda att det var självförsvar. Visst hade han kunnat skjuta i knäskålarna, men om han bara hade skadat ungdommarna, så hade det säkert bara lett till flera hämdaktioner. Myndigheterna har ju sedan tidigare visat sin inkompetens i att skydda familjen, så kanske var det dödande skottet det enda som kunde skydda familjen med tanke på omständigheterna.
Inlägg #4: Postat: 2008-01-13 13:49:00
AnnaP
Det jag menar med artikeln, är att det hela i sig är något oerhört tragiskt. Jag menar självfallet inte att jag tar någons "sida" eller part i fallet. Men visst, så länge det inte finns resurser eller tillräckligt många som ser varningstecken i tid så kan vad som helst hända. Och det är det jag menar med att jag önskar att det aldrig kommer hända igen. För vem vet vad som händer här näst om en familj i nöd inte får hjälp?
Laddar...