Vad var det jag sade, Cim Efraimsson!

Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #21: Postat: 2007-08-30 14:00:00
Leif-Arne
Om man skall vara riktig petig så har bara rätten tagit ställning till om där finns underlag till att dömsa någon till ansvar. I enlighet med rättsåraxis så gäller som bekannt att man hellre låter 10 skyldiga gå är dömmer en oskyldig. Vilket är nödvändigt för rättsäkerhet. Däremot så säger rätten inte det är klarlagt att handlingen inte ägt rum, bara att det inte bortom rimligt tvivel går att bevisa att sy skett.
Inlägg #22: Postat: 2007-08-30 14:03:00
Leif-Arne
I mindre samhällen var / är den sociala kontrollen ganska hård. I större städer har så inte varit fallet. I och med att information sprids på ett nyss sätt genom bloggar mm, så¨har det nu även i stora städer återuttstått en slags social kontroll. Dvs att bete sig svinigt, om än inom lagens råmärken, är inte längre möjligt att göra anonymt i en stor massa.
Inlägg #23: Postat: 2007-08-30 14:08:00
Mayito
Ok, stora nyheter för mig det där. Om man frias är man inte nödvändigtvis oskyldig. På riktigt alltså. Men vårt rättssystem och demokratiska sinnelag förutsätter inställningen att man ska betraktas som oskyldig - även på riktigt. Annars är det ju bara för mig att polisanmäla att Cim tallat på mig och att det inte blev något åtal visar ju bara att Cim var skyldig men att de sjuka beviskraven sabbade för mig. Jag tror att du håller med om att detta är en orimlig ordning.
Inlägg #24: Postat: 2007-08-30 14:10:00
Mayito
Det skulle vara mycket enklare om du, Janne B, Sunny, Cim och Angus gick samman och bad om ursäkt och erkände att ni haft fel. Efter det kan vi föra debatten framåt. För detta är den självklara lösningen, Leif-Arne. Ni hade faktiskt fel.
Inlägg #25: Postat: 2007-08-30 14:10:00
Karin Holmberg
Exakt, Leif-Arne. Svar 21/ Våldtäkt kan de vara skyldiga till ändå.
Men kanske inte så grov då, som getts fingervisning om, i media.
Inlägg #26: Postat: 2007-08-30 14:12:00
Leif-Arne
24 Vem debatterar vi med då?
Inlägg #27: Postat: 2007-08-30 14:13:00
Mayito
Jag fattar liksom inte varför ingen av er diskuterar själva sakfrågan. I dagens tidningar finns ju många fler uppgifter än vad vi haft tillgång till tidigare. I stället undviker ni konsekvent att ta i sakdebatten och letar efter patetiska utvägar som min anonymitet och jurdiska filosofifrågor om vad "friad" egentligen betyder. Leif-Arne. Bruden fetljög. Hantera det.
Inlägg #28: Postat: 2007-08-30 14:15:00
Mayito
Svar 25: Nej, kära Karin. Eller iofs skulle detta kunna vara korrekt. Men i detta fal är det fel. Bruden blev inte utsatt för något som helst sexbrott. Sluta leta efter halmstrån för Guds skull. Det börjar faktiskt bli pinsamt. Jag tippar att denna brud ligger väldigt illa till. De utredande poliserna har henne på gaffeln. Jag dömer henne inte men...
Inlägg #29: Postat: 2007-08-30 14:16:00
Karin Holmberg
Att hon ljög, behöver inte vara ett bevis på att en våldtäkt inte begåtts Mayito.
Nu spekulerar du förresten också vidare...
Inlägg #30: Postat: 2007-08-30 14:17:00
Mayito
...fortsättningen blir spännande...
Inlägg #31: Postat: 2007-08-30 14:17:00
Karin Holmberg
Jag vill inte spekulera mer. Jag har sagt mitt.
Inlägg #32: Postat: 2007-08-30 14:17:00
Mayito
Svar 29: Nej, inte nödvändigtvis. Men nu är det ju liksom inte den enda grejen mot henne...
Inlägg #33: Postat: 2007-08-30 14:19:00
Leif-Arne
23 Rätten postår ju inte att den målsägande ljuger, den konstaterar endast att det hon påstår inte räcker till en friande dom. Beviskraven skall helt riktigt vara höga. De är oskyldiga i lagens mening. Däremot är det envar fritt att, inom lagens råmärken, dra sina egna slutsatser. Tex skulle jag aldrig besöka det etablisemang vilke "profilerna" är delägare i. Hade det varit mina bekanta så hade jag sagt upp bekantskapen tvärt, oavsett rättens utslag.
Inlägg #34: Postat: 2007-08-30 14:24:00
Mayito
Det är ju bara för att du inte kan ta in fakta - från alla håll. Om du har den där starka uppfattningen måste du rimligtvis bli fullständigt chockad över att jag inte alls skulle säga upp bekantskapen med profilerna? Du borde väl vara jävligt nyfiken på hur jag kommer fram till min ståndpunkt? Typ att du blir intresserad att veta om du kanske har missat något i historien som exempelvis helheten. Jag vill gärna veta hur du tänker här.
Inlägg #35: Postat: 2007-08-30 14:28:00
Leif-Arne
34 Jag är mest nyfiken på om du vågar identifiera dig, gör du det eller?
Inlägg #36: Postat: 2007-08-30 14:32:00
Franklin
Svar 4-7: Jag tror alla män, även de allra snyggaste, har känt sig kränkta, nedvärderade och pissade på av kvinnor. Framförallt i den krog- och nattklubbsmiljö vi talar om. Många tjejer beter sig högfärdigt och ofattbart stöddigt när de är ute i nattlivet. De ser det som sin kvinnliga rättighet att förolämpa och förnedra män som de inte ens känner eller vet något om. Så visst har du rätt på sätt och vis.
Inlägg #37: Postat: 2007-08-30 14:32:00
Franklin
Och visst har du även rätt på så sätt att jag inte ger särskilt mycket för så kallade ”stekare”. Men på ett sätt har du fel. Jag är varken avundsjuk eller bitter. Det var länge sedan jag lämnade det livet bakom mig.
Inlägg #38: Postat: 2007-08-30 14:32:00
Franklin
Slutligen är det väl så att väldigt många brudar, speciellt de som hänger kring stureträsk, bara är där för egen vinning. De vill bli bjudna på dyr sprit, häftiga fester och hitta någon stekare som de kan mjölka på pengar. Många är naturligtvis även ute efter häftiga sexupplevelser och vill mer än gärna bli dunkade gula och blå. Så visst fan ska man vara öppen nog för att även se dessa kvinnors egen skuld i det dom råkar ut för. Jakten på status har en baksida.
Inlägg #39: Postat: 2007-08-30 14:35:00
Franklin
Kvinnor är inte oskyldiga små offer. De har sina planer och mål, de vet hur slipstenen ska dras. Men ibland slår det tillbaka på dom själva, och då är de plötsligt oskyldiga offer. Konstigt det där.
Inlägg #40: Postat: 2007-08-30 14:35:00
Leif-Arne
34 Vad gäller fakta så har jag läst domen i det första fallet. Där konstateras att en våltäkt ´har ägt rum, men att det inte kan bevisas uppsåt. Dvs de tilltalade frikänndes pga man inte kunde utesluta att de är dumma i huvudet. I det andra fallet vet jag inte där lades fäörundersökningen ned. Om du sitter med materiel från en nedlagd förundersökning och debatterar detta på näte så förstår jag varför du inte identifierar dig.
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...