|
Inlägg #61: Postat: 2007-06-16 12:19:00
|
|
Mahria |
REFLEKTIONS: jag tycker det verkar som om detta abortbeslut är/var mycket osäkert. Du verkar inte må bra. Jag funderar på hur lång tid som förflutit, sen ingreppet. Du skulle antagligen behöva någon professionell att tala med, för onekligen får man uppfattningen av dig och denne Minna, att Ni glorifierar aborter, som om ni har gjort något mycket bra. Se svar 5
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2007-06-16 12:25:00
|
|
Minna Jonsson |
61 jag tror nog bara att det är du och möjligen svanen som har fått den uppfattningen baserat på våra kommentarer..
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2007-06-16 12:26:00
|
|
Reflections |
61 Är du överhuvudtaget läskunnig? Skulle jag glorifiera aborter? Snarare får man uppfattningen om att du glorifierar _ditt_ val, dvs att behålla barnet. Jag tycker inte att något utav det är rätt eller fel, men alla måste få göra sina val. Likväl som du ej ville bli tvingad till abort ville inte jag bli tvingad till att föda ett barn som skulle få det svårt.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2007-06-16 12:29:00
|
|
Reflections |
62 Helt klart verkar det inte bättre än så.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2007-06-16 12:33:00
|
|
Mahria |
Du tar för givet att barnet skulle få det svårt ! ! ! Och ja, jag är självklart mycket nöjd med att jag valde att behålla mitt barn, det är en alldeles ljuvlig flicka, hon är en stor glädje i mitt liv ! ! ! Jag funderar över varför du överhuvudtaget valde att gå ut i media med ditt abortbeslut? Jag tycker det är hög tid att vi kvinnor tar ett eget ansvar för vårt sexliv, ett eget ansvar att skydda oss, inte skylla på att det hände en olycka ! ! !
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2007-06-16 12:38:00
|
|
peter_ |
65. Mahria, tänk på att det är på riktigt, att du talar om och med en människa som gått igenom problemet, tagit sitt beslut och försöker leva ärligt med det. Jag tycker att Johanna är värd all respekt och jag kan iallafall inte sätta mig till doms över henne.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2007-06-16 12:39:00
|
|
Minna Jonsson |
65 Du är ju inte alls objektiv i dina argument baserat på att du drar upp ditt barn. För dej gick det bra, kul för dig, men du är en person, ett fall. Vem är du att säga att därför ska det gå bra för alla andra, du vet väl inget om deras förutsättningar.
66 precis!
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2007-06-16 12:44:00
|
|
Mahria |
Jag påstår inte alls att det skulle gå bra för alla andra. Jag tycker bara att det är vårt eget ansvar att skydda oss vid samlag. Är man inte mogen nog för detta, är man inte mogen nog att ha sex alls.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2007-06-16 12:44:00
|
|
Reflections |
66 Tack, peter_! Det värmer att höra. 65 Mahrias kommentar vet jag ärligt talat inte vad jag skall svara på. Vad jag än säger verkar missuppfattas. 67 Agree!
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2007-06-16 12:47:00
|
|
Reflections |
68 Mahria: Du vet ingenting om mitt sexliv, ej heller om andra kvinnors som väljer att göra abort. Det finns säkerligen de som är oaktsamma, men generalisera inte så förbaskat snälla.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2007-06-16 12:48:00
|
|
Mahria |
Varför är det så självklart för en del att det är kvinnans "rätt till sin egen kropp" som ska vara det allenarådande? Ja, jag gick emot det blivande faderns beslut, jag valde livet. Men jag inser naturligtvis att jag vid tillfället var lyckligt lottad, med så mycket stöd jag kunde önska.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2007-06-16 12:48:00
|
|
Minna Jonsson |
Då ska jag berätta en personlig anekdot. Jag blev med barn med killen jag har berättat om i min artikel ”Tänk att det var du”. Jag var nitton år och hade halsfluss och var helt ovetande om att penicillinet tar bort p-pillrets effekt. Jag har inte ångrat mej en sekund över beslutet jag tog då, även om det var ett svårt beslut. Och även om jag än idag kan tänka på vad som hade kunna blivit.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2007-06-16 12:49:00
|
|
Minna Jonsson |
Summan av kardemumman är att man aldrig kan döma folk för deras beslut om man inte vet hur deras situation ser ut!
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2007-06-16 13:05:00
|
|
Mahria |
Jag tycker nog även att man ska vara försiktig, när man skriver artiklar i media. Det får inte bli någon överraskning att en del människor reagerar och svarar. FÖRLÅT, om du uppfattat mig som elak, det var absolut inte meningen. Kanske både du och jag har uttryckt oss oklart? Jag har redan önskat dig lycka till i livet, och det menade jag ! ! !
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2007-06-16 14:17:00
|
|
Minna Jonsson |
Johanna - Jag vill ännu en gång påpeka att det var starkt av dej att lägga ut den OCH nyttigt just för det visar en historia bakom statistiken som kanske ökar folks förståelse för abort och visar att det INTE är lätt..
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2007-06-16 15:27:00
|
|
Svanen |
I den allmänna debatten ska de som väljer abort sättas på pedistal, hyllas som hjältar, tyckas synd om, få en klapp på ryggen med ett underförstått "bra gjort" viskat i örat. Förlåt, men i mina ögon är det ett misslyckande, något som borde förebyggts, något som borde vara den allra sista utvägen. De sanna hjältarna är de som vågar ta ansvar. Abort ska inte vara ett preventivmedel!
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2007-06-16 15:32:00
|
|
Svanen |
Men det e klart, när man granskar närmare vilka det är som hyllar detta, så är det oftast personer som suttit i samma båt och tagit samma beslut. Vilket kan läsas ovan.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2007-06-16 15:33:00
|
|
Svanen |
Det är över 1 miljon svenskar som saknas i landet, medmänniskor som inte finns pga abort. Har vi råd med detta? Vilka ska försörja oss i framtiden? Invandrare?
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2007-06-16 15:49:00
|
|
Minna Jonsson |
Och de som är emot har uppenbarligen behållt ett barn någon gång och har svårt att se objektivt på saken eftersom de verkar se alla aborter som deras eget barn.. Jag skulle kunna tänka mig med dina argument att du även tycker att det är egoistiskt av kvinnor att inte skaffa barn.. Landet befolkas uppenbarligen ändå, trots aborter.. Jaghar aldrig förespråkat abort som första handens preventivmedel men det finns situationer då det är ohållbart att behålla ett barn som av misstag har blivit till.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2007-06-16 15:53:00
|
|
Svanen |
Den yttersta makten någon kan få är att bestämma över liv och död. Är verkligen alla gravida kvinnor kapabla att ensamt ta ett abort-beslut utan mannen? Mannen borde åtminstone få ha veto-rätt, att kunna överklaga kvinnans abort-beslut om hon inte anses vara vid sina sinnens fulla bruk mestadels pga naturliga orsaker som starka hormonförändringar som sker i början av en graviditet.
|
| |